• KORO - Kunst i offentlige rom inviterte i 2004 Olafur Eliasson til Svalbard Forskningspark i Longyearbyen for å utfordre ham til å lage et kunstverk med utgangspunkt i de unike naturforholdene i det arktiske området. Eliasson tok utfordringen, og leverte et lysbasert verk med tydelig signatur av hans sentrale kunstneriske motiv; forholdet mellom lyset vi oppfatter og det reelle lyset.

Med bygget som instrument og vindusfasaden som linse, kan verket betraktes som en del av arkitekturen. Det kan også assosieres med naturfenomen som nordlys og regnbue. Verket påvirkes bevisst av årstidene, hvor vindusflatens utsikt i mørketiden markeres av verkets lysspill, mens sommerhalvåret preges av det naturlige lyset og utsikten mot fjorden.

Photo: Zellien, Werner / Kunst i offentlige rom

Light travels against your time - Coming from the future continuing into your memory [vegg]

• Hei Koro

Til orientering så fungerte aldri kunstverket etter intensjonen og ble etter noen år demontert og kassert. Kanskje det bør stå i informasjonen.

Hilsen Sander Solnes