Med sitt doble ansikt forholder skulpturen seg til omgivelsene, men er like fullt autonom og seg selv i sin enkelhet og klare symbolikk.
Dobbelthodede figurer som Janus symboliserer alle doble sider ved mennesket. En begynnelse og slutt, en handling og resultat, en skjebne og valg. Den tar ikke parti for den ene eller andre, men for både de gode og de onde kreftene i mennesket.
Photo:
Statsbygg
/
Kunst i offentlige rom
Med sitt doble ansikt forholder skulpturen seg til omgivelsene, men er like fullt autonom og seg selv i sin enkelhet og klare symbolikk.
Dobbelthodede figurer som Janus symboliserer alle doble sider ved mennesket. En begynnelse og slutt, en handling og resultat, en skjebne og valg. Den tar ikke parti for den ene eller andre, men for både de gode og de onde kreftene i mennesket.
Photo:
Sveen, Arvid
/
Kunst i offentlige rom
Med sitt doble ansikt forholder skulpturen seg til omgivelsene, men er like fullt autonom og seg selv i sin enkelhet og klare symbolikk.
Dobbelthodede figurer som Janus symboliserer alle doble sider ved mennesket. En begynnelse og slutt, en handling og resultat, en skjebne og valg. Den tar ikke parti for den ene eller andre, men for både de gode og de onde kreftene i mennesket.
Photo:
Sveen, Arvid
/
Kunst i offentlige rom