Maleriene henter sine motiver fra Wagerfamiliens sommerhus ved Helsinki i Finland. Maleriene er gjennomgående lyse og fargesterke, preget av et frodig sommerlandskap. Nettopp naturen synes særlig å oppta Wager, men i enkelte partier av de to maleriene ses også mennesker. Maleriene beveger seg i krysningspunktet mellom det fotografisk realistiske og det abstrahert maleriske. Klarest blir nettopp dette når man beveger seg mot bildet. Paradoksalt nok er disse maleriene tydeligst når man står på avstand. Straks man beveger seg tett inn på forsvinner motivenes klarhet i de heftige penselstrøkene. Forbindelsene til fotografiet er ytterligere understreket ved at maleriene har en irregulær form, som om de var satt sammen av flere, overlappende fotografier.
Photo:
Havran, Jiri
/
Kunst i offentlige rom
Maleriene henter sine motiver fra Wagerfamiliens sommerhus ved Helsinki i Finland. Maleriene er gjennomgående lyse og fargesterke, preget av et frodig sommerlandskap. Nettopp naturen synes særlig å oppta Wager, men i enkelte partier av de to maleriene ses også mennesker. Maleriene beveger seg i krysningspunktet mellom det fotografisk realistiske og det abstrahert maleriske. Klarest blir nettopp dette når man beveger seg mot bildet. Paradoksalt nok er disse maleriene tydeligst når man står på avstand. Straks man beveger seg tett inn på forsvinner motivenes klarhet i de heftige penselstrøkene. Forbindelsene til fotografiet er ytterligere understreket ved at maleriene har en irregulær form, som om de var satt sammen av flere, overlappende fotografier.
Photo:
Havran, Jiri
/
Kunst i offentlige rom
Maleriene henter sine motiver fra Wagerfamiliens sommerhus ved Helsinki i Finland. Maleriene er gjennomgående lyse og fargesterke, preget av et frodig sommerlandskap. Nettopp naturen synes særlig å oppta Wager, men i enkelte partier av de to maleriene ses også mennesker. Maleriene beveger seg i krysningspunktet mellom det fotografisk realistiske og det abstrahert maleriske. Klarest blir nettopp dette når man beveger seg mot bildet. Paradoksalt nok er disse maleriene tydeligst når man står på avstand. Straks man beveger seg tett inn på forsvinner motivenes klarhet i de heftige penselstrøkene. Forbindelsene til fotografiet er ytterligere understreket ved at maleriene har en irregulær form, som om de var satt sammen av flere, overlappende fotografier.
Photo:
Havran, Jiri
/
Kunst i offentlige rom