I billedserien “Av, på, av” iscenesetter Hagen motsetningsparet Lys/mørke. En lyskilde skrus av og på i et tomt rom. De ulike gradene av lys og mørke skaper syv ulike fotografier med svært ulik stemning og ladning. Dermed synliggjør hun hvordan vår betraktning påvirkes av kollektive og personlige erfaringer og av konteksten de opptrer i.
Kunsthistorien er full av forsøk på å etterlikne virkeligheten. Bildene til Hagen påpeker isteden det unaturlige som etterlikner naturen. Ved første soloppganger. Så ser man grundigere etter, og oppdager at “solen” er en spot, og “horisonten” markeres av overgangen mellom gulv og vegg i et tomt rom. Dermed tydeliggjør Hagen fotografiets fleksible forhold til virkeligheten, og hvordan det gjennom et visuelt billedspråk stiller seg til disposisjon for betrakterens fortolkning.
Billedserien ble vist i forbindelse med utstillingen “Vokabular” på kunstnernes hus tidligere i år.
Photo:
Grøndal, Eva Elisabeth
/
Kunst i offentlige rom
I billedserien “Av, på, av” iscenesetter Hagen motsetningsparet Lys/mørke. En lyskilde skrus av og på i et tomt rom. De ulike gradene av lys og mørke skaper syv ulike fotografier med svært ulik stemning og ladning. Dermed synliggjør hun hvordan vår betraktning påvirkes av kollektive og personlige erfaringer og av konteksten de opptrer i.
Kunsthistorien er full av forsøk på å etterlikne virkeligheten. Bildene til Hagen påpeker isteden det unaturlige som etterlikner naturen. Ved første soloppganger. Så ser man grundigere etter, og oppdager at “solen” er en spot, og “horisonten” markeres av overgangen mellom gulv og vegg i et tomt rom. Dermed tydeliggjør Hagen fotografiets fleksible forhold til virkeligheten, og hvordan det gjennom et visuelt billedspråk stiller seg til disposisjon for betrakterens fortolkning.
Billedserien ble vist i forbindelse med utstillingen “Vokabular” på kunstnernes hus tidligere i år.
Photo:
Grøndal, Eva Elisabeth
/
Kunst i offentlige rom