Motivet er hentet fra Newtons grunnleggende temaer innenfor matematikk og fysikk som er knyttet til Justervesenets oppgaver. Fargene rødt, blått og gult, samt svart og hvitt refererer både til fargesettingen av selve bygget og til Newtons spalting av lys gjennom et prisme og på denne måten konstruerte den første fargesirkelen basert på fargenes naturlige plassering. Figurene som er plassert i flaten er stiliserte trær som refererer til Newtons epletre. Tre andre symboler går også igjen i hele tekstilen; et prosenttegn, en grafisk "kurve" og et eple som skal henspeile til Justervesenets virksomhet.
Photo:
Overgaard, Berit
/
Kunst i offentlige rom
Motivet er hentet fra Newtons grunnleggende temaer innenfor matematikk og fysikk som er knyttet til Justervesenets oppgaver. Fargene rødt, blått og gult, samt svart og hvitt refererer både til fargesettingen av selve bygget og til Newtons spalting av lys gjennom et prisme og på denne måten konstruerte den første fargesirkelen basert på fargenes naturlige plassering. Figurene som er plassert i flaten er stiliserte trær som refererer til Newtons epletre. Tre andre symboler går også igjen i hele tekstilen; et prosenttegn, en grafisk "kurve" og et eple som skal henspeile til Justervesenets virksomhet.
Photo:
Overgaard, Berit
/
Kunst i offentlige rom
Motivet er hentet fra Newtons grunnleggende temaer innenfor matematikk og fysikk som er knyttet til Justervesenets oppgaver. Fargene rødt, blått og gult, samt svart og hvitt refererer både til fargesettingen av selve bygget og til Newtons spalting av lys gjennom et prisme og på denne måten konstruerte den første fargesirkelen basert på fargenes naturlige plassering. Figurene som er plassert i flaten er stiliserte trær som refererer til Newtons epletre. Tre andre symboler går også igjen i hele tekstilen; et prosenttegn, en grafisk "kurve" og et eple som skal henspeile til Justervesenets virksomhet.
Photo:
Overgaard, Berit
/
Kunst i offentlige rom