History
-
Google-mobil klar for museum
Ole Christian Wasenden, Forskningssjef, Telenor ASA, november 2013
Androidtelefonen Samsung Galaxy S4 var Norges mest solgte smarttelefon i oktober i år. Men allerede nå er den første typen androidtelefon Telenor skaffet seg i 2009 blitt en museumsgjenstand. Telenors forskningsavdeling kjøpte telefonen for å studere nærmere hvordan Googles operativsystem Android tilrettela for bruk av Internett på mobilen. Nå i november blir denne telefonen gitt til Norsk Telemuseum. De karakteriserer den som en skikkelig godbit og en viktig del av Telehistorien.
Telefonen det dreier seg om er den første androidtelefonen som ble solgt over disk i USA, en G1. Allerede innpakningen gav signaler om nye tider. I listen over hva den kan brukes til troner Internett øverst, med tale som nummer to. For Google var målet å få folk til å bruke Internett også på mobilen.
Da operativsystemet Android ble lansert var Nokia fortsatt den dominerende mobiltelefonen blant nordmenn som ville ha det aller nyeste. Apples iPhone hadde så vidt begynt å få fotfeste. Blant Telenors norske kunder var det ved inngangen til 2009 rundt 20 prosent som hadde smarttelefoner, og da primært Nokia-telefoner. De resterende 80 prosentene hadde enklere telefoner som i all hovedsak var egnet til ringing og teksting. I 2009 begynte iPhone å vinne terreng, mens androidtelefoner ikke ble populære blant kundene for alvor før mot midten av 2010. Siden disse smarttelefonene kom på markedet for få år siden har de nå rukket å bli dominerende. I dag har om lag 75 prosent av kundene i Telenors nett smarttelefoner. Det vil si at over 1,5 millioner nordmenn bruker en kraftfull datamaskin som det også går an å ringe med. I antall ligger androidtelefoner et lite hestehode foran iPhone.
Samtidig overfører mobilnettene data med stadig større hastighet og kapasitet. Kombinasjonen av bedre og mer brukervennlige telefoner, bedre nett og rask utvikling av app’er for alle formål har sørget for at folks mobilvaner er blitt revolusjonert. Det er både fornøyelig og tankevekkende å se barn på 2-3 år stå foran TVen, sveipende febrilsk med hånden over skjermen for å bytte kanal, mens frustrasjonen øker. Eller se kolleger som sitter og henger med hodet i møtet på jobben, med en hånd under bordet, midt i et oppgjør med svigermor – på wordfeud. Samtidig har Telenor og andre teleoperatører måttet endre sin forretningside like fundamentalt. Kundene er ikke lenger bare ute etter å kunne ringe. De gjør det også, men de har flere valgmuligheter når de skal kommunisere. I tillegg gir et raskt nett kundene tilgang til et fantastisk tjenesteunivers. Dette er bra for våre kunder, og både bra og utfordrende for Telenor.
Når vi nå sender vår G1 på museum kan et par ting slås fast. Smarttelefonene og bedret nettkapasitet har endret hverdagen vesentlig, og dette har skjedd veldig raskt. Samtidig er det paradoksalt at vi egentlig vet for lite om hva kundene våre egentlig bruker telefonene til.
Telenor har som ambisjon å gi kunder gode opplevelser med telefonen, enten de ringer eller benytter seg av en vidunderlig ny verden av mobile tjenester.
Derfor må Telenor forstå bedre hva kundene faktisk bruker telefonene sine til. For oss i Telenors forskningsavdeling er dette et viktig satsingsområde. Vi jobber med å øke kundeforståelsen på flere måter. Et eksempel er å dybdeintervjue enkeltkunder om hvilke kommunikasjonstjenester de velger, og hvorfor. Vi har også kunder som deltar i forskningspiloter der de gir oss tilgang til anonyme data om alt de bruker telefonen til. Ved å øke Telenors innsikt i hva kundene faktisk gjør med sine telefoner vil vi få muligheten til å gi våre kunder en ennå bedre mobilopplevelse i fremtiden. Så får vi se om tiden fra fremtid til museum blir like kort for dagens smarttelefoner.
Produksjon: 2009
- ProdusentHTC
Fotografering
- FotografTerje Norli
Innkomst: 2013
Classification
License information
- License Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
Metadata
- IdentifierNTM TELE.TKU-7649
- Part of collectionNorsk Telemuseum
- Owner of collectionNorsk Teknisk Museum
- InstitutionNorsk Teknisk Museum
- Date publishedSeptember 10, 2014
- Date updatedFebruary 7, 2023
- DIMU-CODE011025231637
- UUIDf1f8e695-24c8-4874-b36f-5c83d5821da4
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».