Includes 9 objects
History
-
Firmaet Jacob Lohner & Co. i Wien produserte elektriske biler fra 1898 til 1906. Her utviklet den unge Ferdinand Porsche et eget system for elektrisk kraftoverføring for biler, med elmotorer plassert direkte på hjulene. Ved verdensutstillingen i Paris i 1900 ble en Lohner-Porsche elektrisk bil presentert for første gang, og premiert med gullmedalje. Bilene var stillegående og enkle å betjene. Rekkevidden var normalt på 35–50 kilometer (ifølge reklamene kunne den imidlertid være opp til 100 kilometer). Totalt ble det solgt 250–300 slike biler. For å få lengre rekkevidde, startet Lohner også produksjon av hybridbiler som kombinerte elmotorer med forbrenningsmotorer.
NTM 01310 er en Lohner-Porsche elektrisk coupébil til bybruk, fra ca. 1905. Den har to elmotorer på fire hestekrefter bygget inn i hvert av forhjulene. Batteriene veier nærmere 600 kilo. Bilen har fem hastighetstrinn forover på 5–35 km/t, og tre bakover. Bilen ble gitt til museet i 1931 av ingeniør Arthur Bjerke. Han hadde kjøpt bilen i 1912 og brukt den til å skaffe seg praktisk erfaring med elektriske biler. I sitt følgebrev til Teknisk museum skrev han at bilen «er en av de første som er kommet her til landet og ganske sikkert den første elektriske bil som er kommet og endnu bevart». Bjerke importerte elektriske lastebiler til Norge og grunnla en egen forening for elektriske kjøretøy.
I bilens barndom var det ikke selvsagt at forbrenningsmotoren skulle bli den vanligste. Det var flere produsenter av elektriske biler. Særlig var disse bilene populære i USA. Under første verdenskrig 1914–1918, da det ble mangel på bensin, ble det importert et betydelig antall elektriske biler hit til landet. Samtidig ble det også gjort forsøk på norsk elbilproduksjon. I 1921 skal det ha vært 440 elektriske biler i Norge, hvorav de aller fleste var lastebiler.
NTM 01310 er en unik bil i samlingen til Teknisk museum. Kun et fåtall Lohner-Porsche elektriske biler er bevart i verden. Ved det tekniske museet i Wien har de utstilt den modellen som ble vist frem ved verdensutstillingen i Paris i 1900.
Produksjon: 1905 (Antatt (ca.))
Fra omkring 1903. Skal være konstruert av Ferdinand Porsche ved Daimlerverkene. (konstruktøren av "Volkswagen")- AnnetPorsche, Ferdinand
- ProdusentJacob Lohner & Cosikker
- Production placeØsterrike Wiensikker
Relation
- Object/Work – Components10 related objects
Classification
References
- ArkivreferanseGjenstandsarkiv NTM 1310 Fotografier, overdragelsesbrev
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNTM 01310
- Part of collectionNTM
- Owner of collectionNorsk Teknisk Museum
- InstitutionNorsk Teknisk Museum
- Date publishedAugust 11, 2014
- Date updatedMay 2, 2021
- DIMU-CODE011024219537
- UUID2348dac1-5148-4327-80c2-23f0fa308ea6
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».