Polarfartøy bygget 1872 av Knut Johannessen Skaale i Rosendal, Hardanger. Opprinnelig frakte- og fangstfartøy. Kjøpt av Roald Amundsen og benyttet ved historiens første forsering av Nordvestpassasjen i 1905 - 06. Originalen ble returnert til Norge og restaurert på Bygdøynes 1972 - 74. L: 69 ft, bredde: 20,8ft 67/57 BRT/NRT
Photo:
Norsk Maritimt Museum
Polarfartøy bygget 1872 av Knut Johannessen Skaale i Rosendal, Hardanger. Opprinnelig frakte- og fangstfartøy. Kjøpt av Roald Amundsen og benyttet ved historiens første forsering av Nordvestpassasjen i 1905 - 06. Originalen ble returnert til Norge og restaurert på Bygdøynes 1972 - 74. L: 69 ft, bredde: 20,8ft 67/57 BRT/NRT
Photo:
Norsk Maritimt Museum
Polarfartøy bygget 1872 av Knut Johannessen Skaale i Rosendal, Hardanger. Opprinnelig frakte- og fangstfartøy. Kjøpt av Roald Amundsen og benyttet ved historiens første forsering av Nordvestpassasjen i 1905 - 06. Originalen ble returnert til Norge og restaurert på Bygdøynes 1972 - 74. L: 69 ft, bredde: 20,8ft 67/57 BRT/NRT
Photo:
Norsk Maritimt Museum
Polarfartøy bygget 1872 av Knut Johannessen Skaale i Rosendal, Hardanger. Opprinnelig frakte- og fangstfartøy. Kjøpt av Roald Amundsen og benyttet ved historiens første forsering av Nordvestpassasjen i 1905 - 06. Originalen ble returnert til Norge og restaurert på Bygdøynes 1972 - 74. L: 69 ft, bredde: 20,8ft 67/57 BRT/NRT
Photo:
Norsk Maritimt Museum