History
-
Damplokomotiv NSB type V nr. 10 "Hugin"
Fabrikat: Motala Verkstad
Byggenr./byggeår: 43/1881
Drivhjuldiameter: 1150 mm
Akselanordning: 1’B
Antall sylindre: 2
Sylinderdiameter: 279 mm
Slaglengde: 457 mm
Kjelovertrykk: 9,8 kg/cm2
Ristflate: 0,66 m2
Heteflate: 36,0 m2
Lengde over kobl.: 7088 mm
Tjenestevekt: 19,8 tonn
Adhesjonsvekt: 15,6 tonn
Forråd vann/kull: 1,4 + 0,5 tonn
Største hastighet: 55 km/t
Bygget antall: 10
Byggeperiode: 1881-1882
“Hugin” ble bygget av Motala Verkstad i 1881 med byggenr. 43 til Vossebanen. Type V ble bygget i 10 eksemplarer, to til Vossebanen og åtte til Vestfoldbanen. Konstruksjonen er ganske identisk med den eldre type IV (Beyer, Peacock), men er bygget etter metriske mål og er litt tyngre.
Vossebanen ble i 1904 lagt om til normalspor. Banens to lokomotiver av denne typen, nr. 1 "Hugin" og nr. 2 "Munin", ble da overført til Flekkefjordbanen og Stavanger distrikt. Der fikk de nye nummer 10 og 12. Jærbanen og Flekkefjordbanen ble lagt om til normalspor i 1944. Trafikken mellom Egersund gamle og nye stasjon fortsatte imidlertid på smalspor noen år, og nr. 10 ble brukt der. Lokomotivet ble som den siste av typen utrangert i 1949. Det ble tatt vare på og ble etter en oppussing i lokstallen Kvalaberg stilt ut på Stavanger stasjon i 1973 (se Vårt Yrke nr. 4/1973). I juni 2014 ble lokomotivet overført til Norsk Jernbanemuseum og stilt ut i hovedutstillingen.
Eierskap
Eier: NJMProduksjon: 1881
- ProdusentMotala verkstad
- Production placeSverige Motala
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM008256
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 27, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023090106
- UUIDf414bc16-0805-41ed-b62e-3a346ed56de5
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».