History
-
Personvogn litra Co type 33 nr. 163
For å få bedre og mer moderne materiell i de viktigste togene på smalspornettet, ble det i årene 1931-34 bygd en del nye vognkasser til Rørosbanen og Vestfoldbanen. Vognene ble bygd på understillinger som var cirka 30 år gamle. Noen av vognene fikk en bredde på 2,65 meter, og ble dermed de bredeste smalsporvognene.
Nr. 163 og 333 fikk ny vognkasse bygget av Skabo i 1932, bygget på rammer fra 1898-1899. Disse fikk den tradisjonelle teakkledningen, mens senere serier fikk platekledning. Vognene ble bygget som midtgangsvogner med to plasser på hver side av midtgangen og toalett i en vognende.
Bevarte nr. 163 og 333 var i bruk på Vestfoldbanen frem til 1949. Deretter havnet nr. 333 på Setesdalsbanen, mens nr. 163 ble sendt til Egersund for å brukes mellom Egersund G og Egersund N, og kom derfra til Setesdalsbanen i 1953. I 1962 ble nr. 163 solgt til Sulitjelmabanen. Der ble nr. 163 året etter tatt i bruk som personvogn nr. 10. Vognen kom senere tilbake til Sørlandet og ble i 1990 tatt i bruk på Setesdalsbanen som nr. 163. Vogn 333 har vognnummer 163 innslått i rammen, noe som tyder på at rammene til disse to vognene ble forbyttet da de fikk nye vognkasser på forsommeren 1932.
Produksjon: 1899
- ProdusentSkabo jernbanevognfabrik
Aksesjon: 1972
AvleveringEierskap
Eier: NJM
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM008245
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 27, 2014
- Date updatedAugust 21, 2021
- DIMU-CODE011023090095
- UUID9f4afcec-6324-4339-b552-f1348c9bc97c
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».