History
-
NSB El 5.2039
Bygget av Thune mek. verksted og Hamar Jernstøberi i 1927 med fabrikknr. xxx som ett av 12 slike lokomotiver til Hovedbanen. Lokomotivet har elektrisk utrustning fra Per Kure, AEG, Siemens og NEBB. 2039 ble utrangert 12.12.1972 og gitt til Norsk Teknisk Museum ved brev fra NSB av 24.10.1973. Etter overtakelsen ble det inngått driftsavtale med NJK og lokomotivet ble i de påfølgende år restaurert tilbake til utseende i 1935. Det ble også innkjøpt "nye" strømavtakere av gammel type fra Deutsche Bundesbahn. Lokomotivet ble holdt i stand av bl.a. Rolf Burud, Ragnar Andenæs, Olaf Bjerknes, Alf Steen og Jan Thoresen under ledelse av Morten Tranøy, som var ansvarlig for lokomotivet på NTM frem til 1997. Norsk Jernbanemuseum overtok lokomotivet fra NTM i 2001.
Fabrikat/byggeår: Thune+Hamar / AEG-NEBB-Per Kure-Siemens 1927
Akselanordning: B’ B’
Spenning 15 000 volt vekselstrøm, 16 2/3 Hz
Banemotorer: 2 x 700 hk
Lengde over buffere: 13 100 mm
Tjenstevekt: 66,8 tonn
Akseltrykk: 16,7 tonn
Største hastighet: 70 km/t
Bygget antall / nummer: 12 stk., nr. 2035-2043 (El 5a) og 2051-2053 (El 5b)
Byggeperiode: 1927 (9), 1930 (2) og 1936 (1)
Produksjon
- ProdusentThune mekaniske værksted / Hamar jernstøberi & mek. verkst
- Production placeNorge Oslo Oslo Oslo / Hamar
Eierskap
Eier: NJMProduksjon: 1927
- ProdusentPer Kure norsk motor og dynamofabrik
- Production placeNorge Oslo Oslo
Aksesjon
2001, Avlevering
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM005362
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 23, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023074192
- UUID3bd9e1e2-479a-403e-a1fc-b9bffc70a536
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».