History
-
Kongevogn litra A1K nr. 24001
1962 var et stort år for NSB; Nordlandsbanen var ferdig og skulle åpnes til Bodø. Det var kong Olav som skulle foreta den høytidlige åpningen av banen. NSB hadde i 1958 bestemt seg for å bygge en ny kongevogn, og denne skulle første gang brukes ved Nordlandsbanens åpning.
I 1962 var det hundre år siden den første kongevognen ble anskaffet til åpningen av Kongsvingerbanen; en staselig to-akslet vogn bygget i England. Senere fulgte smalsporede kongevogner til Rørosbanen i 1877 og Vestfoldbanen i 1881. Rørosbanens var samtidig landets første boggivogn, bygget i U.S.A. En eldre sovevogn ble på 1940-tallet ombygget til ny kongevogn på normalspor, og det var denne som var i bruk frem til 1962.
Den nye kongevognen ble bygget med en vognkasse med samme utvendige dimensjoner som NSBs moderne personvogner, 23,5 meter lang og 3,1 meter bred. Det ble først utarbeidet en hovedtegning med forslag til grunnplan og bygget en tremodell i skala 1:20. Disse utkastene ble godkjent av kongen og bearbeidet videre i samarbeid med NSBs arkitektkontor.
Vognen ble bygget av Strømmens Værksted med Norsk Elektrisk & Brown Boveri som underleverandør for det elektriske utstyret. Vognen er delt i tre hovedavdelinger. I midten er det en salong og to soverom med toalett. På den ene siden er det et kombinert kjøkken og konduktørrom samt to kupeer for betjening. På den andre siden er det to kupeer for ledsagerne for de kongelige og et rom for bagasje. Snekkermester S. Svenningsen stod for deler av innredningen. De innvendige veggene i salongen er panelt med kalket eik mens soverommene for de kongelige har nøttetrepanel. Sidegangene har panel med lys, syrebehandlet eik. Vognkassen ble ekstra godt isolert for å redusere sjenerende støy utenfra, og mange av vinduene ble av samme grunn gjort faste. Den fikk både elektrisk oppvarming og dampoppvarming og et effektivt ventilasjonsanlegg med varmebatterier. Vognvekten er 42 tonn.
Vognen, som fikk litra Ao og nr. 24001, var ferdig 1. juni 1962 og ble seks dager senere brukt i Nordlandsbanens åpningstog. I over 40 år ble vogn 24001 brukt ved kongelige reiser i Norge, Sverige og Danmark. Kongefamilien brukte ofte jernbane og kongevognen var ofte å se i norske tog. Etter kong Olavs død i 1991 ble nr. 24001 kongevogn for kong Harald. Vognen ble brukt frem til NSBs nye kongevogn var ferdig til de olympiske vinterleker i 1994, og deretter overtatt av Norsk Jernbanemuseum.
De viktigste endringene som er utført gjennom vognens livsløp er:
1963: Anbrakt fergeører slik at den kunne fremføres til Danmark.
1970: Nytt litrasystem ved NSB, 24001 fikk litra A1 og fra 1976 A1K (K = kan fremføres til Danmark)
1976: Overgangsbelgene ble erstattet av gummivulster. Dampoppvarmingen ble fjernet.
1977: Montert gjennomgående apparatluftledning og 6 pars manøverstrømskabel.
1979: Montert automatiske dørsperrer på sideutgangsdørene.
1979: Nye boggier Minden Deutz type C.
1985: Fullstendig oppussing utvendig med NSBs nye farger og design.
1987: Lukket vakuumtoalett.
Aksesjon
1994.082, Avlevering- AvlevererNSB, Persontrafikk Oslo
Produksjon: 1962
- ProdusentStrømmens Værksted
- Production placeNorge Akershus Skedsmo Strømmens Værksted
Eierskap
Eier: NJM
Classification
Placement
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM005316-1
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 23, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023074144
- UUID3d9feb4a-55d8-479c-b5aa-290f3b121aa4
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».