History
-
Salongvogn / kongevogn litra Ao nr. 206
Vognen ble bygget som sovevogn litra ABo i 1911. I 1939 ble det besluttet å bygge om vogn 206 til kombinert sove- og salongvogn. I sakspapirene er ikke ordet ”kongevogn” brukt, men det er nærliggende å tro at det var dette som lå til grunn for ombyggingen da det ble gitt meget detaljerte retningslinjer for arbeidet. Arbeidet var i god gjenge før krigsutbruddet. Tre halvkupeer ble slått sammen til en salong, mens fire av sovekupeene ble til to store soverom.Vognen fikk hvelvet tak ved ombyggingen. Ett av soverommene fikk sofa av svensk type, levert fra Waggonfabriken, Arlöv. Arbeidet ble først fullført i august 1945.
Vognens litra ble i 1948 endret fra Ao1a type 2 til Ao type 1. Vognen gjennomgikk en hovedpuss i 1950 og fikk da de emaljerte vognnumrene fjernet og erstattet med tilsvarende i rustfritt stål, samtidig som den også fikk NSB i rustfritt stål på vognsiden. Vognen fikk da også fornyet lysanlegget, og fikk lysrøranlegg i salongen.Vognen var i bruk som kongevogn frem til den nye ble levert i 1962, og be i 1964 gitt til Jernbanemuseet. Den ble restaurert i 2004.
Eierskap
Eier: NJMProduksjon: 1910
- ProdusentStrømmens Værksted
- Production placeNorge Akershus Skedsmo Strømmens Værksted
Aksesjon: April 26, 1966
Avlevering- AvlevererNSB, Hovedstyret
Classification
Placement
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM002966
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 22, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023071716
- UUID77e27bce-84aa-4921-96d6-b584742c7a62
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».