History
-
-
Damplokomotiv NSB type 2 nr. 17
Fabrikat: Robert Stephenson & Co., Newcastle upon Tyne and Darlington, England
Byggenr./byggeår: 1407/1861
Akselanordning: 1’B – 2
Drivhjulsdiameter: 1448 mm
Antall sylindre: 2
Sylinderdiameter: 305 mm
Slaglengde: 508 mm
Kjelovertrykk: 8,4 kg/cm2
Ristflate: 0,75 m2
Heteflate: 48,6 m2
Lengde over kobl.: 11011 mm
Tjenestevekt: 35,3 tonn
Adhesjonsvekt: 15,3 tonn
Forråd vann/kull: 3,3 + 2,0 tonn
Største hastighet: 50 km/t
Bygget antall: 3
Byggeperiode: 1861
Lokomotivet var ett av fem bygget til Kongsvingerbanen. I 1896 ble det overført til Eidsvoll-Ottabanen og ofte brukt til å trekke lokaltoget Ringebu-Lillehammer; "Kolstadbåten". Solgt til Klevfoss Cellulose & Papirfabrik, Ådalsbruk, i 1920, Som 92-åring ble lokomotivet kjøpt tilbake til NSB, som pusset det opp til jubileumsfestlighetene i 1954, da jernbanen i Norge var 100 år. Da fikk det også navnet ”Caroline”. Det kom deretter til Jernbanemuseet. I årene 1989-1996 ble ”Caroline” restaurert og når det nå trekker museets karettog framstår det som det gjorde fra 1878 til 1953. Lokomotivet er ett av verdens eldste kjøreklare lokomotiver og trekker noen ganger i år Norsk Jernbanemuseums karettog.
-
Eierskap
Eier: NJM -
Aksesjon - April 4, 1955
Avlevering -
Produksjon - 1861
- Produsent Stephenson, Robert, & Co.
- Production place Storbritannia Newcastle-upon-Tyne and Darlington, England
-
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier JM001466
- Part of collection Norsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collection Norsk Jernbanemuseum
- Institution Norsk Jernbanemuseum
- Date published March 21, 2014
- Date updated August 24, 2021
- DIMU-CODE 011023070753
- UUID 9548E3A7-BA02-4EED-9659-C7B086CE377D
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».