History
-
-
Damplokomotiv NSB type 2 nr. 16
Fabrikat: Robert Stephenson & Co., Newcastle upon Tyne and Darlington, England
Byggenr./byggeår: 1406/1861
Akselanordning: 1’B – 2
Drivhjulsdiameter: 1448 mm
Antall sylindre: 2
Sylinderdiameter: 305 mm
Slaglengde: 508 mm
Kjelovertrykk: 8,4 kg/cm2
Ristflate: 0,75 m2
Heteflate: 48,6 m2
Lengde over kobl.: 11011 mm
Tjenestevekt: 35,3 tonn
Adhesjonsvekt: 15,3 tonn
Forråd vann/kull: 3,3 + 2,0 tonn
Største hastighet: 50 km/t
Bygget antall: 3
Byggeperiode: 1861
Lokomotivet var ett av fem bygget til Kongsvingerbanen. I 1906 ble det formelt overført til Solørbanen, men kort tid deretter utlånt til Bergensbanens anlegg. Rundt 1909 gikk det som skiftelok på Hønefoss stasjon.
Lok nr. 16 ble sammen med Kongsvingerbanens vogn AB 116 stilt ut på Jubileumsutstillingen i Kristiania i 1914. Etter utstillingen ble begge de nevnte enheter gitt til Norsk Jernbanemuseum (Hovedstyrets brev av 28.7.1915), men ble fortsatt lagret i Kristiania distrikt. I 1928 ble loket vist på Landsutstillingen i Bergen sammen med Kongsvingerbanens kongevogn og AB 116. Materiellet ble deretter overført til Hamar, hvortil det ankom 27.10.1928. Lok nr. 16 inngår i museets hovedutstilling.
-
Eierskap
Eier: NJM -
Produksjon - 1861
- Produsent Stephenson, Robert, & Co.
- Production place Storbritannia Newcastle-upon-Tyne and Darlington, England
-
Classification
-
- Kongsvingerbanen (Banestrekning) BA 144
- Solørbanen (Banestrekning) BA 172
- NSB damplok 2a 16 (Rullende materiell) RU 5073
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier JM000555
- Part of collection Norsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collection Norsk Jernbanemuseum
- Institution Norsk Jernbanemuseum
- Date published March 20, 2014
- Date updated August 24, 2021
- DIMU-CODE 011023037823
- UUID 3E96F1F4-B460-4074-BFBE-CCE67DC5F2F1
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».