• Omfang: AAA - c5 (7 oktaver + ters)
Flygel med innbygget selvspillende mekanisme der også dynamikk er automatisert. Pneumatikk drives ved en ekstern elektrisk vacuumpumpe i et kabinett. Boks for pianorull og automatiske reglasje er plassert bak klaviatur ved navnebrett. I tillegg en rekke manuelle reglasjer på et brett foran tastatur, for mulighet å selv regulere tempo og dynamikk.

Mekanikk
Tre pneumatiske kolver til høyre for pianorullboksen driver den høyre rullakselen som har en spiss i form av en avrundet skruetrekker (ø = 11). den venstre akselen løper fritt, er avfaset men ikke hulete (ø = 9 – 12,5 mm).

Avleser (Tracker bar)
Funksjonen er ikke helt kartlagd, men er som antatt. 88 små hull (9 hål/ tomme) som tilsvarer alle 88-tonene på flygelet. Over de fire ytterste hullene i hver ende er fire dynamikkhull (Duo Art). På hver side om de 88 små hullene et hull for tematoner /aksenter i bass o diskant. To større hull lengst t.v.: tilbakespoling eller reversering, «Reroll» (Reblitz 2001:369) og forte pedal. Et tilsvarende stort hull til høyre for pianopedal (hammerrekken flyttes nærmere strengene).
Ved aktivering av Duo-Art blokkeres bruk av de fire laveste og lyseste tonene. De posisjonene på tracker bar er da opptatt av Duo-Arthullene. Omfanget blir da seks oktaver og en kvint (CC# - g#'''')
Usikkert hvis temahullene leder til en Themodist-mekanikk eller om de kun støtter Duo Art-funksjonen.
 
Duo Art fungerer på følgende måte. Ved at de fire hullene er koblet til fire belger av proporsjonelt ulike størrelser (1, 2, 4, og 8) kan 16 ulike kraft og dermed ulike styrkegrader oppnås ved å kombinere de ulike hullene. (X-0-0-0 gir grad «1», 0-X-0-0 gir 2, X-X-0-0 gir 3 etc).

Automatiske reglasjer
I rullboksen: Pedal av/på, samt Duo Art (dynamisk ekspresjon) av/på.
På frontbrett foran klaviatur en ikke fjærbelastet spak lengst til høyre. Ukjent funksjon.

Manuelle reglasjer
En list på frontbrett foran klaviatur kan felles fremover. Et panel med seks kontroller. Fra venstre: fjærbelastet fortepedal, aksent for diskant og diskant+bass, tempoindikator, reversering av rotasjonsretning av rull (tilbakespoling) samt et ukjent reglasje ved en ikke fjærbelastet spak.

Autotracker
En dobbeltbelg på venstre side om rullboksen. To buete armer følger papirets kanter. Samtidig dekker ene enden på armen enden et vacuumrør. Hvis papiret drar til ene siden, vrir seg armen og åpner vacuumrøret, hvilket fører til at den ene belgen tømmes og en spak, koblet til belgen i ene enden og til pianorullens aksel i den andre, tilbakestiller systemet i neutral posisjon.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Omfang: AAA - c5 (7 oktaver + ters)
Flygel med innbygget selvspillende mekanisme der også dynamikk er automatisert. Pneumatikk drives ved en ekstern elektrisk vacuumpumpe i et kabinett. Boks for pianorull og automatiske reglasje er plassert bak klaviatur ved navnebrett. I tillegg en rekke manuelle reglasjer på et brett foran tastatur, for mulighet å selv regulere tempo og dynamikk.

Mekanikk
Tre pneumatiske kolver til høyre for pianorullboksen driver den høyre rullakselen som har en spiss i form av en avrundet skruetrekker (ø = 11). den venstre akselen løper fritt, er avfaset men ikke hulete (ø = 9 – 12,5 mm).

Avleser (Tracker bar)
Funksjonen er ikke helt kartlagd, men er som antatt. 88 små hull (9 hål/ tomme) som tilsvarer alle 88-tonene på flygelet. Over de fire ytterste hullene i hver ende er fire dynamikkhull (Duo Art). På hver side om de 88 små hullene et hull for tematoner /aksenter i bass o diskant. To større hull lengst t.v.: tilbakespoling eller reversering, «Reroll» (Reblitz 2001:369) og forte pedal. Et tilsvarende stort hull til høyre for pianopedal (hammerrekken flyttes nærmere strengene).
Ved aktivering av Duo-Art blokkeres bruk av de fire laveste og lyseste tonene. De posisjonene på tracker bar er da opptatt av Duo-Arthullene. Omfanget blir da seks oktaver og en kvint (CC# - g#'''')
Usikkert hvis temahullene leder til en Themodist-mekanikk eller om de kun støtter Duo Art-funksjonen.
 
Duo Art fungerer på følgende måte. Ved at de fire hullene er koblet til fire belger av proporsjonelt ulike størrelser (1, 2, 4, og 8) kan 16 ulike kraft og dermed ulike styrkegrader oppnås ved å kombinere de ulike hullene. (X-0-0-0 gir grad «1», 0-X-0-0 gir 2, X-X-0-0 gir 3 etc).

Automatiske reglasjer
I rullboksen: Pedal av/på, samt Duo Art (dynamisk ekspresjon) av/på.
På frontbrett foran klaviatur en ikke fjærbelastet spak lengst til høyre. Ukjent funksjon.

Manuelle reglasjer
En list på frontbrett foran klaviatur kan felles fremover. Et panel med seks kontroller. Fra venstre: fjærbelastet fortepedal, aksent for diskant og diskant+bass, tempoindikator, reversering av rotasjonsretning av rull (tilbakespoling) samt et ukjent reglasje ved en ikke fjærbelastet spak.

Autotracker
En dobbeltbelg på venstre side om rullboksen. To buete armer følger papirets kanter. Samtidig dekker ene enden på armen enden et vacuumrør. Hvis papiret drar til ene siden, vrir seg armen og åpner vacuumrøret, hvilket fører til at den ene belgen tømmes og en spak, koblet til belgen i ene enden og til pianorullens aksel i den andre, tilbakestiller systemet i neutral posisjon.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Omfang: AAA - c5 (7 oktaver + ters)
Flygel med innbygget selvspillende mekanisme der også dynamikk er automatisert. Pneumatikk drives ved en ekstern elektrisk vacuumpumpe i et kabinett. Boks for pianorull og automatiske reglasje er plassert bak klaviatur ved navnebrett. I tillegg en rekke manuelle reglasjer på et brett foran tastatur, for mulighet å selv regulere tempo og dynamikk.

Mekanikk
Tre pneumatiske kolver til høyre for pianorullboksen driver den høyre rullakselen som har en spiss i form av en avrundet skruetrekker (ø = 11). den venstre akselen løper fritt, er avfaset men ikke hulete (ø = 9 – 12,5 mm).

Avleser (Tracker bar)
Funksjonen er ikke helt kartlagd, men er som antatt. 88 små hull (9 hål/ tomme) som tilsvarer alle 88-tonene på flygelet. Over de fire ytterste hullene i hver ende er fire dynamikkhull (Duo Art). På hver side om de 88 små hullene et hull for tematoner /aksenter i bass o diskant. To større hull lengst t.v.: tilbakespoling eller reversering, «Reroll» (Reblitz 2001:369) og forte pedal. Et tilsvarende stort hull til høyre for pianopedal (hammerrekken flyttes nærmere strengene).
Ved aktivering av Duo-Art blokkeres bruk av de fire laveste og lyseste tonene. De posisjonene på tracker bar er da opptatt av Duo-Arthullene. Omfanget blir da seks oktaver og en kvint (CC# - g#'''')
Usikkert hvis temahullene leder til en Themodist-mekanikk eller om de kun støtter Duo Art-funksjonen.
 
Duo Art fungerer på følgende måte. Ved at de fire hullene er koblet til fire belger av proporsjonelt ulike størrelser (1, 2, 4, og 8) kan 16 ulike kraft og dermed ulike styrkegrader oppnås ved å kombinere de ulike hullene. (X-0-0-0 gir grad «1», 0-X-0-0 gir 2, X-X-0-0 gir 3 etc).

Automatiske reglasjer
I rullboksen: Pedal av/på, samt Duo Art (dynamisk ekspresjon) av/på.
På frontbrett foran klaviatur en ikke fjærbelastet spak lengst til høyre. Ukjent funksjon.

Manuelle reglasjer
En list på frontbrett foran klaviatur kan felles fremover. Et panel med seks kontroller. Fra venstre: fjærbelastet fortepedal, aksent for diskant og diskant+bass, tempoindikator, reversering av rotasjonsretning av rull (tilbakespoling) samt et ukjent reglasje ved en ikke fjærbelastet spak.

Autotracker
En dobbeltbelg på venstre side om rullboksen. To buete armer følger papirets kanter. Samtidig dekker ene enden på armen enden et vacuumrør. Hvis papiret drar til ene siden, vrir seg armen og åpner vacuumrøret, hvilket fører til at den ene belgen tømmes og en spak, koblet til belgen i ene enden og til pianorullens aksel i den andre, tilbakestiller systemet i neutral posisjon.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Omfang: AAA - c5 (7 oktaver + ters)
Flygel med innbygget selvspillende mekanisme der også dynamikk er automatisert. Pneumatikk drives ved en ekstern elektrisk vacuumpumpe i et kabinett. Boks for pianorull og automatiske reglasje er plassert bak klaviatur ved navnebrett. I tillegg en rekke manuelle reglasjer på et brett foran tastatur, for mulighet å selv regulere tempo og dynamikk.

Mekanikk
Tre pneumatiske kolver til høyre for pianorullboksen driver den høyre rullakselen som har en spiss i form av en avrundet skruetrekker (ø = 11). den venstre akselen løper fritt, er avfaset men ikke hulete (ø = 9 – 12,5 mm).

Avleser (Tracker bar)
Funksjonen er ikke helt kartlagd, men er som antatt. 88 små hull (9 hål/ tomme) som tilsvarer alle 88-tonene på flygelet. Over de fire ytterste hullene i hver ende er fire dynamikkhull (Duo Art). På hver side om de 88 små hullene et hull for tematoner /aksenter i bass o diskant. To større hull lengst t.v.: tilbakespoling eller reversering, «Reroll» (Reblitz 2001:369) og forte pedal. Et tilsvarende stort hull til høyre for pianopedal (hammerrekken flyttes nærmere strengene).
Ved aktivering av Duo-Art blokkeres bruk av de fire laveste og lyseste tonene. De posisjonene på tracker bar er da opptatt av Duo-Arthullene. Omfanget blir da seks oktaver og en kvint (CC# - g#'''')
Usikkert hvis temahullene leder til en Themodist-mekanikk eller om de kun støtter Duo Art-funksjonen.
 
Duo Art fungerer på følgende måte. Ved at de fire hullene er koblet til fire belger av proporsjonelt ulike størrelser (1, 2, 4, og 8) kan 16 ulike kraft og dermed ulike styrkegrader oppnås ved å kombinere de ulike hullene. (X-0-0-0 gir grad «1», 0-X-0-0 gir 2, X-X-0-0 gir 3 etc).

Automatiske reglasjer
I rullboksen: Pedal av/på, samt Duo Art (dynamisk ekspresjon) av/på.
På frontbrett foran klaviatur en ikke fjærbelastet spak lengst til høyre. Ukjent funksjon.

Manuelle reglasjer
En list på frontbrett foran klaviatur kan felles fremover. Et panel med seks kontroller. Fra venstre: fjærbelastet fortepedal, aksent for diskant og diskant+bass, tempoindikator, reversering av rotasjonsretning av rull (tilbakespoling) samt et ukjent reglasje ved en ikke fjærbelastet spak.

Autotracker
En dobbeltbelg på venstre side om rullboksen. To buete armer følger papirets kanter. Samtidig dekker ene enden på armen enden et vacuumrør. Hvis papiret drar til ene siden, vrir seg armen og åpner vacuumrøret, hvilket fører til at den ene belgen tømmes og en spak, koblet til belgen i ene enden og til pianorullens aksel i den andre, tilbakestiller systemet i neutral posisjon.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Omfang: AAA - c5 (7 oktaver + ters)
Flygel med innbygget selvspillende mekanisme der også dynamikk er automatisert. Pneumatikk drives ved en ekstern elektrisk vacuumpumpe i et kabinett. Boks for pianorull og automatiske reglasje er plassert bak klaviatur ved navnebrett. I tillegg en rekke manuelle reglasjer på et brett foran tastatur, for mulighet å selv regulere tempo og dynamikk.

Mekanikk
Tre pneumatiske kolver til høyre for pianorullboksen driver den høyre rullakselen som har en spiss i form av en avrundet skruetrekker (ø = 11). den venstre akselen løper fritt, er avfaset men ikke hulete (ø = 9 – 12,5 mm).

Avleser (Tracker bar)
Funksjonen er ikke helt kartlagd, men er som antatt. 88 små hull (9 hål/ tomme) som tilsvarer alle 88-tonene på flygelet. Over de fire ytterste hullene i hver ende er fire dynamikkhull (Duo Art). På hver side om de 88 små hullene et hull for tematoner /aksenter i bass o diskant. To større hull lengst t.v.: tilbakespoling eller reversering, «Reroll» (Reblitz 2001:369) og forte pedal. Et tilsvarende stort hull til høyre for pianopedal (hammerrekken flyttes nærmere strengene).
Ved aktivering av Duo-Art blokkeres bruk av de fire laveste og lyseste tonene. De posisjonene på tracker bar er da opptatt av Duo-Arthullene. Omfanget blir da seks oktaver og en kvint (CC# - g#'''')
Usikkert hvis temahullene leder til en Themodist-mekanikk eller om de kun støtter Duo Art-funksjonen.
 
Duo Art fungerer på følgende måte. Ved at de fire hullene er koblet til fire belger av proporsjonelt ulike størrelser (1, 2, 4, og 8) kan 16 ulike kraft og dermed ulike styrkegrader oppnås ved å kombinere de ulike hullene. (X-0-0-0 gir grad «1», 0-X-0-0 gir 2, X-X-0-0 gir 3 etc).

Automatiske reglasjer
I rullboksen: Pedal av/på, samt Duo Art (dynamisk ekspresjon) av/på.
På frontbrett foran klaviatur en ikke fjærbelastet spak lengst til høyre. Ukjent funksjon.

Manuelle reglasjer
En list på frontbrett foran klaviatur kan felles fremover. Et panel med seks kontroller. Fra venstre: fjærbelastet fortepedal, aksent for diskant og diskant+bass, tempoindikator, reversering av rotasjonsretning av rull (tilbakespoling) samt et ukjent reglasje ved en ikke fjærbelastet spak.

Autotracker
En dobbeltbelg på venstre side om rullboksen. To buete armer følger papirets kanter. Samtidig dekker ene enden på armen enden et vacuumrør. Hvis papiret drar til ene siden, vrir seg armen og åpner vacuumrøret, hvilket fører til at den ene belgen tømmes og en spak, koblet til belgen i ene enden og til pianorullens aksel i den andre, tilbakestiller systemet i neutral posisjon.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Omfang: AAA - c5 (7 oktaver + ters)
Flygel med innbygget selvspillende mekanisme der også dynamikk er automatisert. Pneumatikk drives ved en ekstern elektrisk vacuumpumpe i et kabinett. Boks for pianorull og automatiske reglasje er plassert bak klaviatur ved navnebrett. I tillegg en rekke manuelle reglasjer på et brett foran tastatur, for mulighet å selv regulere tempo og dynamikk.

Mekanikk
Tre pneumatiske kolver til høyre for pianorullboksen driver den høyre rullakselen som har en spiss i form av en avrundet skruetrekker (ø = 11). den venstre akselen løper fritt, er avfaset men ikke hulete (ø = 9 – 12,5 mm).

Avleser (Tracker bar)
Funksjonen er ikke helt kartlagd, men er som antatt. 88 små hull (9 hål/ tomme) som tilsvarer alle 88-tonene på flygelet. Over de fire ytterste hullene i hver ende er fire dynamikkhull (Duo Art). På hver side om de 88 små hullene et hull for tematoner /aksenter i bass o diskant. To større hull lengst t.v.: tilbakespoling eller reversering, «Reroll» (Reblitz 2001:369) og forte pedal. Et tilsvarende stort hull til høyre for pianopedal (hammerrekken flyttes nærmere strengene).
Ved aktivering av Duo-Art blokkeres bruk av de fire laveste og lyseste tonene. De posisjonene på tracker bar er da opptatt av Duo-Arthullene. Omfanget blir da seks oktaver og en kvint (CC# - g#'''')
Usikkert hvis temahullene leder til en Themodist-mekanikk eller om de kun støtter Duo Art-funksjonen.
 
Duo Art fungerer på følgende måte. Ved at de fire hullene er koblet til fire belger av proporsjonelt ulike størrelser (1, 2, 4, og 8) kan 16 ulike kraft og dermed ulike styrkegrader oppnås ved å kombinere de ulike hullene. (X-0-0-0 gir grad «1», 0-X-0-0 gir 2, X-X-0-0 gir 3 etc).

Automatiske reglasjer
I rullboksen: Pedal av/på, samt Duo Art (dynamisk ekspresjon) av/på.
På frontbrett foran klaviatur en ikke fjærbelastet spak lengst til høyre. Ukjent funksjon.

Manuelle reglasjer
En list på frontbrett foran klaviatur kan felles fremover. Et panel med seks kontroller. Fra venstre: fjærbelastet fortepedal, aksent for diskant og diskant+bass, tempoindikator, reversering av rotasjonsretning av rull (tilbakespoling) samt et ukjent reglasje ved en ikke fjærbelastet spak.

Autotracker
En dobbeltbelg på venstre side om rullboksen. To buete armer følger papirets kanter. Samtidig dekker ene enden på armen enden et vacuumrør. Hvis papiret drar til ene siden, vrir seg armen og åpner vacuumrøret, hvilket fører til at den ene belgen tømmes og en spak, koblet til belgen i ene enden og til pianorullens aksel i den andre, tilbakestiller systemet i neutral posisjon.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Omfang: AAA - c5 (7 oktaver + ters)
Flygel med innbygget selvspillende mekanisme der også dynamikk er automatisert. Pneumatikk drives ved en ekstern elektrisk vacuumpumpe i et kabinett. Boks for pianorull og automatiske reglasje er plassert bak klaviatur ved navnebrett. I tillegg en rekke manuelle reglasjer på et brett foran tastatur, for mulighet å selv regulere tempo og dynamikk.

Mekanikk
Tre pneumatiske kolver til høyre for pianorullboksen driver den høyre rullakselen som har en spiss i form av en avrundet skruetrekker (ø = 11). den venstre akselen løper fritt, er avfaset men ikke hulete (ø = 9 – 12,5 mm).

Avleser (Tracker bar)
Funksjonen er ikke helt kartlagd, men er som antatt. 88 små hull (9 hål/ tomme) som tilsvarer alle 88-tonene på flygelet. Over de fire ytterste hullene i hver ende er fire dynamikkhull (Duo Art). På hver side om de 88 små hullene et hull for tematoner /aksenter i bass o diskant. To større hull lengst t.v.: tilbakespoling eller reversering, «Reroll» (Reblitz 2001:369) og forte pedal. Et tilsvarende stort hull til høyre for pianopedal (hammerrekken flyttes nærmere strengene).
Ved aktivering av Duo-Art blokkeres bruk av de fire laveste og lyseste tonene. De posisjonene på tracker bar er da opptatt av Duo-Arthullene. Omfanget blir da seks oktaver og en kvint (CC# - g#'''')
Usikkert hvis temahullene leder til en Themodist-mekanikk eller om de kun støtter Duo Art-funksjonen.
 
Duo Art fungerer på følgende måte. Ved at de fire hullene er koblet til fire belger av proporsjonelt ulike størrelser (1, 2, 4, og 8) kan 16 ulike kraft og dermed ulike styrkegrader oppnås ved å kombinere de ulike hullene. (X-0-0-0 gir grad «1», 0-X-0-0 gir 2, X-X-0-0 gir 3 etc).

Automatiske reglasjer
I rullboksen: Pedal av/på, samt Duo Art (dynamisk ekspresjon) av/på.
På frontbrett foran klaviatur en ikke fjærbelastet spak lengst til høyre. Ukjent funksjon.

Manuelle reglasjer
En list på frontbrett foran klaviatur kan felles fremover. Et panel med seks kontroller. Fra venstre: fjærbelastet fortepedal, aksent for diskant og diskant+bass, tempoindikator, reversering av rotasjonsretning av rull (tilbakespoling) samt et ukjent reglasje ved en ikke fjærbelastet spak.

Autotracker
En dobbeltbelg på venstre side om rullboksen. To buete armer følger papirets kanter. Samtidig dekker ene enden på armen enden et vacuumrør. Hvis papiret drar til ene siden, vrir seg armen og åpner vacuumrøret, hvilket fører til at den ene belgen tømmes og en spak, koblet til belgen i ene enden og til pianorullens aksel i den andre, tilbakestiller systemet i neutral posisjon.
    Photo: Krouthén, Mats / Ringve Musikkmuseum
  • Omfang: AAA - c5 (7 oktaver + ters)
Flygel med innbygget selvspillende mekanisme der også dynamikk er automatisert. Pneumatikk drives ved en ekstern elektrisk vacuumpumpe i et kabinett. Boks for pianorull og automatiske reglasje er plassert bak klaviatur ved navnebrett. I tillegg en rekke manuelle reglasjer på et brett foran tastatur, for mulighet å selv regulere tempo og dynamikk.

Mekanikk
Tre pneumatiske kolver til høyre for pianorullboksen driver den høyre rullakselen som har en spiss i form av en avrundet skruetrekker (ø = 11). den venstre akselen løper fritt, er avfaset men ikke hulete (ø = 9 – 12,5 mm).

Avleser (Tracker bar)
Funksjonen er ikke helt kartlagd, men er som antatt. 88 små hull (9 hål/ tomme) som tilsvarer alle 88-tonene på flygelet. Over de fire ytterste hullene i hver ende er fire dynamikkhull (Duo Art). På hver side om de 88 små hullene et hull for tematoner /aksenter i bass o diskant. To større hull lengst t.v.: tilbakespoling eller reversering, «Reroll» (Reblitz 2001:369) og forte pedal. Et tilsvarende stort hull til høyre for pianopedal (hammerrekken flyttes nærmere strengene).
Ved aktivering av Duo-Art blokkeres bruk av de fire laveste og lyseste tonene. De posisjonene på tracker bar er da opptatt av Duo-Arthullene. Omfanget blir da seks oktaver og en kvint (CC# - g#'''')
Usikkert hvis temahullene leder til en Themodist-mekanikk eller om de kun støtter Duo Art-funksjonen.
 
Duo Art fungerer på følgende måte. Ved at de fire hullene er koblet til fire belger av proporsjonelt ulike størrelser (1, 2, 4, og 8) kan 16 ulike kraft og dermed ulike styrkegrader oppnås ved å kombinere de ulike hullene. (X-0-0-0 gir grad «1», 0-X-0-0 gir 2, X-X-0-0 gir 3 etc).

Automatiske reglasjer
I rullboksen: Pedal av/på, samt Duo Art (dynamisk ekspresjon) av/på.
På frontbrett foran klaviatur en ikke fjærbelastet spak lengst til høyre. Ukjent funksjon.

Manuelle reglasjer
En list på frontbrett foran klaviatur kan felles fremover. Et panel med seks kontroller. Fra venstre: fjærbelastet fortepedal, aksent for diskant og diskant+bass, tempoindikator, reversering av rotasjonsretning av rull (tilbakespoling) samt et ukjent reglasje ved en ikke fjærbelastet spak.

Autotracker
En dobbeltbelg på venstre side om rullboksen. To buete armer følger papirets kanter. Samtidig dekker ene enden på armen enden et vacuumrør. Hvis papiret drar til ene siden, vrir seg armen og åpner vacuumrøret, hvilket fører til at den ene belgen tømmes og en spak, koblet til belgen i ene enden og til pianorullens aksel i den andre, tilbakestiller systemet i neutral posisjon.
    Photo: Krouthén, Mats / Ringve Musikkmuseum
  • Omfang: AAA - c5 (7 oktaver + ters)
Flygel med innbygget selvspillende mekanisme der også dynamikk er automatisert. Pneumatikk drives ved en ekstern elektrisk vacuumpumpe i et kabinett. Boks for pianorull og automatiske reglasje er plassert bak klaviatur ved navnebrett. I tillegg en rekke manuelle reglasjer på et brett foran tastatur, for mulighet å selv regulere tempo og dynamikk.

Mekanikk
Tre pneumatiske kolver til høyre for pianorullboksen driver den høyre rullakselen som har en spiss i form av en avrundet skruetrekker (ø = 11). den venstre akselen løper fritt, er avfaset men ikke hulete (ø = 9 – 12,5 mm).

Avleser (Tracker bar)
Funksjonen er ikke helt kartlagd, men er som antatt. 88 små hull (9 hål/ tomme) som tilsvarer alle 88-tonene på flygelet. Over de fire ytterste hullene i hver ende er fire dynamikkhull (Duo Art). På hver side om de 88 små hullene et hull for tematoner /aksenter i bass o diskant. To større hull lengst t.v.: tilbakespoling eller reversering, «Reroll» (Reblitz 2001:369) og forte pedal. Et tilsvarende stort hull til høyre for pianopedal (hammerrekken flyttes nærmere strengene).
Ved aktivering av Duo-Art blokkeres bruk av de fire laveste og lyseste tonene. De posisjonene på tracker bar er da opptatt av Duo-Arthullene. Omfanget blir da seks oktaver og en kvint (CC# - g#'''')
Usikkert hvis temahullene leder til en Themodist-mekanikk eller om de kun støtter Duo Art-funksjonen.
 
Duo Art fungerer på følgende måte. Ved at de fire hullene er koblet til fire belger av proporsjonelt ulike størrelser (1, 2, 4, og 8) kan 16 ulike kraft og dermed ulike styrkegrader oppnås ved å kombinere de ulike hullene. (X-0-0-0 gir grad «1», 0-X-0-0 gir 2, X-X-0-0 gir 3 etc).

Automatiske reglasjer
I rullboksen: Pedal av/på, samt Duo Art (dynamisk ekspresjon) av/på.
På frontbrett foran klaviatur en ikke fjærbelastet spak lengst til høyre. Ukjent funksjon.

Manuelle reglasjer
En list på frontbrett foran klaviatur kan felles fremover. Et panel med seks kontroller. Fra venstre: fjærbelastet fortepedal, aksent for diskant og diskant+bass, tempoindikator, reversering av rotasjonsretning av rull (tilbakespoling) samt et ukjent reglasje ved en ikke fjærbelastet spak.

Autotracker
En dobbeltbelg på venstre side om rullboksen. To buete armer følger papirets kanter. Samtidig dekker ene enden på armen enden et vacuumrør. Hvis papiret drar til ene siden, vrir seg armen og åpner vacuumrøret, hvilket fører til at den ene belgen tømmes og en spak, koblet til belgen i ene enden og til pianorullens aksel i den andre, tilbakestiller systemet i neutral posisjon.
    Photo: Krouthén, Mats / Ringve Musikkmuseum
  • Omfang: AAA - c5 (7 oktaver + ters)
Flygel med innbygget selvspillende mekanisme der også dynamikk er automatisert. Pneumatikk drives ved en ekstern elektrisk vacuumpumpe i et kabinett. Boks for pianorull og automatiske reglasje er plassert bak klaviatur ved navnebrett. I tillegg en rekke manuelle reglasjer på et brett foran tastatur, for mulighet å selv regulere tempo og dynamikk.

Mekanikk
Tre pneumatiske kolver til høyre for pianorullboksen driver den høyre rullakselen som har en spiss i form av en avrundet skruetrekker (ø = 11). den venstre akselen løper fritt, er avfaset men ikke hulete (ø = 9 – 12,5 mm).

Avleser (Tracker bar)
Funksjonen er ikke helt kartlagd, men er som antatt. 88 små hull (9 hål/ tomme) som tilsvarer alle 88-tonene på flygelet. Over de fire ytterste hullene i hver ende er fire dynamikkhull (Duo Art). På hver side om de 88 små hullene et hull for tematoner /aksenter i bass o diskant. To større hull lengst t.v.: tilbakespoling eller reversering, «Reroll» (Reblitz 2001:369) og forte pedal. Et tilsvarende stort hull til høyre for pianopedal (hammerrekken flyttes nærmere strengene).
Ved aktivering av Duo-Art blokkeres bruk av de fire laveste og lyseste tonene. De posisjonene på tracker bar er da opptatt av Duo-Arthullene. Omfanget blir da seks oktaver og en kvint (CC# - g#'''')
Usikkert hvis temahullene leder til en Themodist-mekanikk eller om de kun støtter Duo Art-funksjonen.
 
Duo Art fungerer på følgende måte. Ved at de fire hullene er koblet til fire belger av proporsjonelt ulike størrelser (1, 2, 4, og 8) kan 16 ulike kraft og dermed ulike styrkegrader oppnås ved å kombinere de ulike hullene. (X-0-0-0 gir grad «1», 0-X-0-0 gir 2, X-X-0-0 gir 3 etc).

Automatiske reglasjer
I rullboksen: Pedal av/på, samt Duo Art (dynamisk ekspresjon) av/på.
På frontbrett foran klaviatur en ikke fjærbelastet spak lengst til høyre. Ukjent funksjon.

Manuelle reglasjer
En list på frontbrett foran klaviatur kan felles fremover. Et panel med seks kontroller. Fra venstre: fjærbelastet fortepedal, aksent for diskant og diskant+bass, tempoindikator, reversering av rotasjonsretning av rull (tilbakespoling) samt et ukjent reglasje ved en ikke fjærbelastet spak.

Autotracker
En dobbeltbelg på venstre side om rullboksen. To buete armer følger papirets kanter. Samtidig dekker ene enden på armen enden et vacuumrør. Hvis papiret drar til ene siden, vrir seg armen og åpner vacuumrøret, hvilket fører til at den ene belgen tømmes og en spak, koblet til belgen i ene enden og til pianorullens aksel i den andre, tilbakestiller systemet i neutral posisjon.
    Photo: Ringve Musikkmuseum

Reproduserende flygel

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to