• Trekasse med lokk. Sinket hjørner, 4 stk "svalehaler" på 148 mm sargside. Sveiv i jern med håndtak av tre. Aksel helt i tre, med sperre (slik at sveiven kun dreien én vei) av tre. 
Sveiven aktiverer belg og driver samtidlig en stiftvals me påslåtte stifter rundt. 

Indre mekanikk: 17 tangenter av nøttetre på vippebjelke av løvtre. Håndfilet tangentstifter ca 20-30 grader. Tangentdimensjon 11,7 x 70 x 7 (avfaset kanter, nesten rektangulære. Tall skrevet på tangenter (fra 1-17). Støtpinner til vindlade av nåltre. Vindlade plassert under stiftvals, ved siden av belg som er trukket med grønnmønstret tapet og med to store fjær i jern. 
Stiftvals med 9 melodier. Valsen skyves sideveis for å skifte melodi. Men til forskjell for Steinjerpositiv er det ikke noen luke i sargen for å skifte stiftvals. Isteden må vippbjelke med med demonteres. Stiftene i valsen av jern. 

Under bunnen 17 lukkete trepiper lagt horisontalt i rekkefølge etter størrelse, til venstre. Pipenes fronter av frukttre, side, bunn og stemmetopper av nåltre, alternativt eik. Fire piper av eik. Ikke synlige tonenavn.
Sammentatt er instrumentet håndverksmessig av mindre kvalitet.
    Photo: de Bruyn, Vera / Ringve Musikkmuseum
  • Trekasse med lokk. Sinket hjørner, 4 stk "svalehaler" på 148 mm sargside. Sveiv i jern med håndtak av tre. Aksel helt i tre, med sperre (slik at sveiven kun dreien én vei) av tre. 
Sveiven aktiverer belg og driver samtidlig en stiftvals me påslåtte stifter rundt. 

Indre mekanikk: 17 tangenter av nøttetre på vippebjelke av løvtre. Håndfilet tangentstifter ca 20-30 grader. Tangentdimensjon 11,7 x 70 x 7 (avfaset kanter, nesten rektangulære. Tall skrevet på tangenter (fra 1-17). Støtpinner til vindlade av nåltre. Vindlade plassert under stiftvals, ved siden av belg som er trukket med grønnmønstret tapet og med to store fjær i jern. 
Stiftvals med 9 melodier. Valsen skyves sideveis for å skifte melodi. Men til forskjell for Steinjerpositiv er det ikke noen luke i sargen for å skifte stiftvals. Isteden må vippbjelke med med demonteres. Stiftene i valsen av jern. 

Under bunnen 17 lukkete trepiper lagt horisontalt i rekkefølge etter størrelse, til venstre. Pipenes fronter av frukttre, side, bunn og stemmetopper av nåltre, alternativt eik. Fire piper av eik. Ikke synlige tonenavn.
Sammentatt er instrumentet håndverksmessig av mindre kvalitet.
    Photo: de Bruyn, Vera / Ringve Musikkmuseum
  • Trekasse med lokk. Sinket hjørner, 4 stk "svalehaler" på 148 mm sargside. Sveiv i jern med håndtak av tre. Aksel helt i tre, med sperre (slik at sveiven kun dreien én vei) av tre. 
Sveiven aktiverer belg og driver samtidlig en stiftvals me påslåtte stifter rundt. 

Indre mekanikk: 17 tangenter av nøttetre på vippebjelke av løvtre. Håndfilet tangentstifter ca 20-30 grader. Tangentdimensjon 11,7 x 70 x 7 (avfaset kanter, nesten rektangulære. Tall skrevet på tangenter (fra 1-17). Støtpinner til vindlade av nåltre. Vindlade plassert under stiftvals, ved siden av belg som er trukket med grønnmønstret tapet og med to store fjær i jern. 
Stiftvals med 9 melodier. Valsen skyves sideveis for å skifte melodi. Men til forskjell for Steinjerpositiv er det ikke noen luke i sargen for å skifte stiftvals. Isteden må vippbjelke med med demonteres. Stiftene i valsen av jern. 

Under bunnen 17 lukkete trepiper lagt horisontalt i rekkefølge etter størrelse, til venstre. Pipenes fronter av frukttre, side, bunn og stemmetopper av nåltre, alternativt eik. Fire piper av eik. Ikke synlige tonenavn.
Sammentatt er instrumentet håndverksmessig av mindre kvalitet.
    Photo: de Bruyn, Vera / Ringve Musikkmuseum
  • Trekasse med lokk. Sinket hjørner, 4 stk "svalehaler" på 148 mm sargside. Sveiv i jern med håndtak av tre. Aksel helt i tre, med sperre (slik at sveiven kun dreien én vei) av tre. 
Sveiven aktiverer belg og driver samtidlig en stiftvals me påslåtte stifter rundt. 

Indre mekanikk: 17 tangenter av nøttetre på vippebjelke av løvtre. Håndfilet tangentstifter ca 20-30 grader. Tangentdimensjon 11,7 x 70 x 7 (avfaset kanter, nesten rektangulære. Tall skrevet på tangenter (fra 1-17). Støtpinner til vindlade av nåltre. Vindlade plassert under stiftvals, ved siden av belg som er trukket med grønnmønstret tapet og med to store fjær i jern. 
Stiftvals med 9 melodier. Valsen skyves sideveis for å skifte melodi. Men til forskjell for Steinjerpositiv er det ikke noen luke i sargen for å skifte stiftvals. Isteden må vippbjelke med med demonteres. Stiftene i valsen av jern. 

Under bunnen 17 lukkete trepiper lagt horisontalt i rekkefølge etter størrelse, til venstre. Pipenes fronter av frukttre, side, bunn og stemmetopper av nåltre, alternativt eik. Fire piper av eik. Ikke synlige tonenavn.
Sammentatt er instrumentet håndverksmessig av mindre kvalitet.
    Photo: de Bruyn, Vera / Ringve Musikkmuseum
  • Trekasse med lokk. Sinket hjørner, 4 stk "svalehaler" på 148 mm sargside. Sveiv i jern med håndtak av tre. Aksel helt i tre, med sperre (slik at sveiven kun dreien én vei) av tre. 
Sveiven aktiverer belg og driver samtidlig en stiftvals me påslåtte stifter rundt. 

Indre mekanikk: 17 tangenter av nøttetre på vippebjelke av løvtre. Håndfilet tangentstifter ca 20-30 grader. Tangentdimensjon 11,7 x 70 x 7 (avfaset kanter, nesten rektangulære. Tall skrevet på tangenter (fra 1-17). Støtpinner til vindlade av nåltre. Vindlade plassert under stiftvals, ved siden av belg som er trukket med grønnmønstret tapet og med to store fjær i jern. 
Stiftvals med 9 melodier. Valsen skyves sideveis for å skifte melodi. Men til forskjell for Steinjerpositiv er det ikke noen luke i sargen for å skifte stiftvals. Isteden må vippbjelke med med demonteres. Stiftene i valsen av jern. 

Under bunnen 17 lukkete trepiper lagt horisontalt i rekkefølge etter størrelse, til venstre. Pipenes fronter av frukttre, side, bunn og stemmetopper av nåltre, alternativt eik. Fire piper av eik. Ikke synlige tonenavn.
Sammentatt er instrumentet håndverksmessig av mindre kvalitet.
    Photo: de Bruyn, Vera / Ringve Musikkmuseum
  • Trekasse med lokk. Sinket hjørner, 4 stk "svalehaler" på 148 mm sargside. Sveiv i jern med håndtak av tre. Aksel helt i tre, med sperre (slik at sveiven kun dreien én vei) av tre. 
Sveiven aktiverer belg og driver samtidlig en stiftvals me påslåtte stifter rundt. 

Indre mekanikk: 17 tangenter av nøttetre på vippebjelke av løvtre. Håndfilet tangentstifter ca 20-30 grader. Tangentdimensjon 11,7 x 70 x 7 (avfaset kanter, nesten rektangulære. Tall skrevet på tangenter (fra 1-17). Støtpinner til vindlade av nåltre. Vindlade plassert under stiftvals, ved siden av belg som er trukket med grønnmønstret tapet og med to store fjær i jern. 
Stiftvals med 9 melodier. Valsen skyves sideveis for å skifte melodi. Men til forskjell for Steinjerpositiv er det ikke noen luke i sargen for å skifte stiftvals. Isteden må vippbjelke med med demonteres. Stiftene i valsen av jern. 

Under bunnen 17 lukkete trepiper lagt horisontalt i rekkefølge etter størrelse, til venstre. Pipenes fronter av frukttre, side, bunn og stemmetopper av nåltre, alternativt eik. Fire piper av eik. Ikke synlige tonenavn.
Sammentatt er instrumentet håndverksmessig av mindre kvalitet.
    Photo: Ringve Musikkmuseum
  • Trekasse med lokk. Sinket hjørner, 4 stk "svalehaler" på 148 mm sargside. Sveiv i jern med håndtak av tre. Aksel helt i tre, med sperre (slik at sveiven kun dreien én vei) av tre. 
Sveiven aktiverer belg og driver samtidlig en stiftvals me påslåtte stifter rundt. 

Indre mekanikk: 17 tangenter av nøttetre på vippebjelke av løvtre. Håndfilet tangentstifter ca 20-30 grader. Tangentdimensjon 11,7 x 70 x 7 (avfaset kanter, nesten rektangulære. Tall skrevet på tangenter (fra 1-17). Støtpinner til vindlade av nåltre. Vindlade plassert under stiftvals, ved siden av belg som er trukket med grønnmønstret tapet og med to store fjær i jern. 
Stiftvals med 9 melodier. Valsen skyves sideveis for å skifte melodi. Men til forskjell for Steinjerpositiv er det ikke noen luke i sargen for å skifte stiftvals. Isteden må vippbjelke med med demonteres. Stiftene i valsen av jern. 

Under bunnen 17 lukkete trepiper lagt horisontalt i rekkefølge etter størrelse, til venstre. Pipenes fronter av frukttre, side, bunn og stemmetopper av nåltre, alternativt eik. Fire piper av eik. Ikke synlige tonenavn.
Sammentatt er instrumentet håndverksmessig av mindre kvalitet.
    Photo: de Bruyn, Vera / Ringve Musikkmuseum
  • Trekasse med lokk. Sinket hjørner, 4 stk "svalehaler" på 148 mm sargside. Sveiv i jern med håndtak av tre. Aksel helt i tre, med sperre (slik at sveiven kun dreien én vei) av tre. 
Sveiven aktiverer belg og driver samtidlig en stiftvals me påslåtte stifter rundt. 

Indre mekanikk: 17 tangenter av nøttetre på vippebjelke av løvtre. Håndfilet tangentstifter ca 20-30 grader. Tangentdimensjon 11,7 x 70 x 7 (avfaset kanter, nesten rektangulære. Tall skrevet på tangenter (fra 1-17). Støtpinner til vindlade av nåltre. Vindlade plassert under stiftvals, ved siden av belg som er trukket med grønnmønstret tapet og med to store fjær i jern. 
Stiftvals med 9 melodier. Valsen skyves sideveis for å skifte melodi. Men til forskjell for Steinjerpositiv er det ikke noen luke i sargen for å skifte stiftvals. Isteden må vippbjelke med med demonteres. Stiftene i valsen av jern. 

Under bunnen 17 lukkete trepiper lagt horisontalt i rekkefølge etter størrelse, til venstre. Pipenes fronter av frukttre, side, bunn og stemmetopper av nåltre, alternativt eik. Fire piper av eik. Ikke synlige tonenavn.
Sammentatt er instrumentet håndverksmessig av mindre kvalitet.
    Photo: Ringve Musikkmuseum

Dreiepositiv

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to