• Klimpreinstrument med seks strenger. Instrumentet er satt sammen av korpus, hals og stemmeskrueplate med bakover pekende stemmeskruer. Rundt lydhull midt på kassen. Nedenfor lydhullet opp på lokket ligger stolen av ibenholt med en sadel av lønn. Nedre del av kassen er dekorert med løvsaget dekor i mahogni, ca. en millimeter høy. Lokkets ytterkant er dekorert med fem striper ibenholt og lønn.

Instrumentet har koprus i sarg-bygge-metoden fra sent 1700-tall. Denne byggemetoden er beskrevet av John Henry van der Meer i Musikinstrumente (på tysk: Zargenbauweise). Sidene er snevret inn og danner slik midjen av instrumentet. Optisk blir korpusset dermed delt i tre deler, hvorav den øvre er smalere enn den nedre.
    Photo: Flaten, Marte / Ringve Musikkmuseum
  • Klimpreinstrument med seks strenger. Instrumentet er satt sammen av korpus, hals og stemmeskrueplate med bakover pekende stemmeskruer. Rundt lydhull midt på kassen. Nedenfor lydhullet opp på lokket ligger stolen av ibenholt med en sadel av lønn. Nedre del av kassen er dekorert med løvsaget dekor i mahogni, ca. en millimeter høy. Lokkets ytterkant er dekorert med fem striper ibenholt og lønn.

Instrumentet har koprus i sarg-bygge-metoden fra sent 1700-tall. Denne byggemetoden er beskrevet av John Henry van der Meer i Musikinstrumente (på tysk: Zargenbauweise). Sidene er snevret inn og danner slik midjen av instrumentet. Optisk blir korpusset dermed delt i tre deler, hvorav den øvre er smalere enn den nedre.
    Photo: Flaten, Marte / Ringve Musikkmuseum
  • Klimpreinstrument med seks strenger. Instrumentet er satt sammen av korpus, hals og stemmeskrueplate med bakover pekende stemmeskruer. Rundt lydhull midt på kassen. Nedenfor lydhullet opp på lokket ligger stolen av ibenholt med en sadel av lønn. Nedre del av kassen er dekorert med løvsaget dekor i mahogni, ca. en millimeter høy. Lokkets ytterkant er dekorert med fem striper ibenholt og lønn.

Instrumentet har koprus i sarg-bygge-metoden fra sent 1700-tall. Denne byggemetoden er beskrevet av John Henry van der Meer i Musikinstrumente (på tysk: Zargenbauweise). Sidene er snevret inn og danner slik midjen av instrumentet. Optisk blir korpusset dermed delt i tre deler, hvorav den øvre er smalere enn den nedre.
    Photo: Flaten, Marte / Ringve Musikkmuseum
  • Klimpreinstrument med seks strenger. Instrumentet er satt sammen av korpus, hals og stemmeskrueplate med bakover pekende stemmeskruer. Rundt lydhull midt på kassen. Nedenfor lydhullet opp på lokket ligger stolen av ibenholt med en sadel av lønn. Nedre del av kassen er dekorert med løvsaget dekor i mahogni, ca. en millimeter høy. Lokkets ytterkant er dekorert med fem striper ibenholt og lønn.

Instrumentet har koprus i sarg-bygge-metoden fra sent 1700-tall. Denne byggemetoden er beskrevet av John Henry van der Meer i Musikinstrumente (på tysk: Zargenbauweise). Sidene er snevret inn og danner slik midjen av instrumentet. Optisk blir korpusset dermed delt i tre deler, hvorav den øvre er smalere enn den nedre.
    Photo: Flaten, Marte / Ringve Musikkmuseum
  • Klimpreinstrument med seks strenger. Instrumentet er satt sammen av korpus, hals og stemmeskrueplate med bakover pekende stemmeskruer. Rundt lydhull midt på kassen. Nedenfor lydhullet opp på lokket ligger stolen av ibenholt med en sadel av lønn. Nedre del av kassen er dekorert med løvsaget dekor i mahogni, ca. en millimeter høy. Lokkets ytterkant er dekorert med fem striper ibenholt og lønn.

Instrumentet har koprus i sarg-bygge-metoden fra sent 1700-tall. Denne byggemetoden er beskrevet av John Henry van der Meer i Musikinstrumente (på tysk: Zargenbauweise). Sidene er snevret inn og danner slik midjen av instrumentet. Optisk blir korpusset dermed delt i tre deler, hvorav den øvre er smalere enn den nedre.
    Photo: Flaten, Marte / Ringve Musikkmuseum

Gitar

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to