• Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen "240 S", som skal ha vært i produksjon i perioden 1975-77.  Redskapet veier 5,7 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 31,5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  Når redskapet ikke er i bruk beskyttes sverd og kjede av et rødt plastdeksel med tre gjennombrudte hull.  Dekselet er merket "MADE IN ITALY".  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men den øvre delen er beskyttet av et hardplastdeksel. Tank for kjedeolje er plassert i den fremre delen av sagkroppen og tank for bensin på den bakre delen.  Tankene har svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber, som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje eller bensin.  Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av et langt, oransjefarget hardplastdeksel med en markert forhøyning over tennpluggen.  Dekselet kan løsnes ved hjelp av en skrutrekker.  Oppå den bakre delen av dekselet er en sølvblank etikett produsentens navn påklistret, og over denne er logoen, en sirkel med en stilisert "H" med krone over, støpt inn i godset.  Mellom disse finner vi forhandlerens etikett.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Foran handtaksbøyla, med forankring i sverddekselet, er det montert en annen sikkerhetsinnretning, en kjedebrems, som kunne aktiveres ved at brukeren skjøv handbaken forover når det gjaldt å stanse sagkjedet i en nødsituasjon.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i lettmetall. men med innmonterte gassknapper i plast.  Fremst på oversida av handtaket finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran handtaket, på venstre side, sitter en svart knapp for choken, som trekkes ut i forbindelse med oppstart. Til høyre for gasshandtakets øvre festepunkt sitter en bryter som skal vendes oppover når sagmotoren skal kjøres og nedover når den skal stanses.  Viftehuset og startapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av et oransje deksel som er perforert med små, rektangulære hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen, over oljetanken.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen "240 S", som skal ha vært i produksjon i perioden 1975-77.  Redskapet veier 5,7 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 31,5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  Når redskapet ikke er i bruk beskyttes sverd og kjede av et rødt plastdeksel med tre gjennombrudte hull.  Dekselet er merket "MADE IN ITALY".  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men den øvre delen er beskyttet av et hardplastdeksel. Tank for kjedeolje er plassert i den fremre delen av sagkroppen og tank for bensin på den bakre delen.  Tankene har svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber, som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje eller bensin.  Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av et langt, oransjefarget hardplastdeksel med en markert forhøyning over tennpluggen.  Dekselet kan løsnes ved hjelp av en skrutrekker.  Oppå den bakre delen av dekselet er en sølvblank etikett produsentens navn påklistret, og over denne er logoen, en sirkel med en stilisert "H" med krone over, støpt inn i godset.  Mellom disse finner vi forhandlerens etikett.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Foran handtaksbøyla, med forankring i sverddekselet, er det montert en annen sikkerhetsinnretning, en kjedebrems, som kunne aktiveres ved at brukeren skjøv handbaken forover når det gjaldt å stanse sagkjedet i en nødsituasjon.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i lettmetall. men med innmonterte gassknapper i plast.  Fremst på oversida av handtaket finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran handtaket, på venstre side, sitter en svart knapp for choken, som trekkes ut i forbindelse med oppstart. Til høyre for gasshandtakets øvre festepunkt sitter en bryter som skal vendes oppover når sagmotoren skal kjøres og nedover når den skal stanses.  Viftehuset og startapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av et oransje deksel som er perforert med små, rektangulære hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen, over oljetanken.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen "240 S", som skal ha vært i produksjon i perioden 1975-77.  Redskapet veier 5,7 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 31,5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  Når redskapet ikke er i bruk beskyttes sverd og kjede av et rødt plastdeksel med tre gjennombrudte hull.  Dekselet er merket "MADE IN ITALY".  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men den øvre delen er beskyttet av et hardplastdeksel. Tank for kjedeolje er plassert i den fremre delen av sagkroppen og tank for bensin på den bakre delen.  Tankene har svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber, som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje eller bensin.  Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av et langt, oransjefarget hardplastdeksel med en markert forhøyning over tennpluggen.  Dekselet kan løsnes ved hjelp av en skrutrekker.  Oppå den bakre delen av dekselet er en sølvblank etikett produsentens navn påklistret, og over denne er logoen, en sirkel med en stilisert "H" med krone over, støpt inn i godset.  Mellom disse finner vi forhandlerens etikett.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Foran handtaksbøyla, med forankring i sverddekselet, er det montert en annen sikkerhetsinnretning, en kjedebrems, som kunne aktiveres ved at brukeren skjøv handbaken forover når det gjaldt å stanse sagkjedet i en nødsituasjon.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i lettmetall. men med innmonterte gassknapper i plast.  Fremst på oversida av handtaket finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran handtaket, på venstre side, sitter en svart knapp for choken, som trekkes ut i forbindelse med oppstart. Til høyre for gasshandtakets øvre festepunkt sitter en bryter som skal vendes oppover når sagmotoren skal kjøres og nedover når den skal stanses.  Viftehuset og startapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av et oransje deksel som er perforert med små, rektangulære hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen, over oljetanken.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen "240 S", som skal ha vært i produksjon i perioden 1975-77.  Redskapet veier 5,7 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 31,5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  Når redskapet ikke er i bruk beskyttes sverd og kjede av et rødt plastdeksel med tre gjennombrudte hull.  Dekselet er merket "MADE IN ITALY".  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men den øvre delen er beskyttet av et hardplastdeksel. Tank for kjedeolje er plassert i den fremre delen av sagkroppen og tank for bensin på den bakre delen.  Tankene har svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber, som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje eller bensin.  Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av et langt, oransjefarget hardplastdeksel med en markert forhøyning over tennpluggen.  Dekselet kan løsnes ved hjelp av en skrutrekker.  Oppå den bakre delen av dekselet er en sølvblank etikett produsentens navn påklistret, og over denne er logoen, en sirkel med en stilisert "H" med krone over, støpt inn i godset.  Mellom disse finner vi forhandlerens etikett.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Foran handtaksbøyla, med forankring i sverddekselet, er det montert en annen sikkerhetsinnretning, en kjedebrems, som kunne aktiveres ved at brukeren skjøv handbaken forover når det gjaldt å stanse sagkjedet i en nødsituasjon.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i lettmetall. men med innmonterte gassknapper i plast.  Fremst på oversida av handtaket finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran handtaket, på venstre side, sitter en svart knapp for choken, som trekkes ut i forbindelse med oppstart. Til høyre for gasshandtakets øvre festepunkt sitter en bryter som skal vendes oppover når sagmotoren skal kjøres og nedover når den skal stanses.  Viftehuset og startapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av et oransje deksel som er perforert med små, rektangulære hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen, over oljetanken.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Motorsag

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to