• Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «180 S», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1969.  Redskapet veier 8, 1 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 36, 5 centimeter langt sverd med rivtannkjede (skovltannkjede).  På innsida av sverdfestet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beskyttelsesbeslag som antakelig skulle forebygge at lydpotta og eksosutløpet kom i klem mot stammen eller stokken det ble arbeidet med.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men den øvre delen er beskyttet av et hardplastdeksel. Tankler for kjedeolje og bensin er plassert på den bakre delen av sagkroppen, med svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber, som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje eller bensin.  Bensinpluggen er plassert ovenfor oljepluggen.   Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av et langt, oransjefarget hardplastdeksel med en markert forhøyning over tennpluggen.  Dekselet kan løsnes ved hjelp av en skrutrekker.  Oppå den bakre delen av dekselet er produsentens logo påklistret: En blåfarget sirkel med en stilisert "H" og med ei krone over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Ved festepunktene er det lagt inn gummipakninger som skulle beskytte brukeren mot vibrasjoner fra motoren.  Vibrasjonene i motorsagene hadde påført mange skogsarbeidere skader i form av såkalte Raynaud-fenomener, med nedsatt følighet i fingrene, såkalte "likfingre" eller "døde hender".  Gummipakningene skulle redusere vibrasjonsproblemene.  Foran på handtaksbøyla er det montert en annen sikkerhetsinnretning, en kjedebrems, som kunne aktiveres ved at brukeren skjøv handbaken forover.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i svart hardplast.  Fremst på dette handtakets underside sitter det en knapp som kan trykkes inn med pekefingeren for å gi mer gass, og på oversida finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran håndtaket, på baksida av sagkroppen to plastknapper.  Den en (til høyre) trekkes ut når en vil "choke motoren" i forbindelse med oppstart, den andre (til venstre) når en vil stanse motoren (kortslutningsknapp).  Viftehuset og startapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av et oransje deksel som er perforert med små, rektangulære hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Lydpotta har vertikale rifler i opphøyet reieff og eksosutløp øverst til høyre. 

Med denne saga fulgte en "reservdelsförteckning" som er arkivert i gjenstandspermen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «180 S», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1969.  Redskapet veier 8, 1 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 36, 5 centimeter langt sverd med rivtannkjede (skovltannkjede).  På innsida av sverdfestet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beskyttelsesbeslag som antakelig skulle forebygge at lydpotta og eksosutløpet kom i klem mot stammen eller stokken det ble arbeidet med.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men den øvre delen er beskyttet av et hardplastdeksel. Tankler for kjedeolje og bensin er plassert på den bakre delen av sagkroppen, med svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber, som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje eller bensin.  Bensinpluggen er plassert ovenfor oljepluggen.   Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av et langt, oransjefarget hardplastdeksel med en markert forhøyning over tennpluggen.  Dekselet kan løsnes ved hjelp av en skrutrekker.  Oppå den bakre delen av dekselet er produsentens logo påklistret: En blåfarget sirkel med en stilisert "H" og med ei krone over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Ved festepunktene er det lagt inn gummipakninger som skulle beskytte brukeren mot vibrasjoner fra motoren.  Vibrasjonene i motorsagene hadde påført mange skogsarbeidere skader i form av såkalte Raynaud-fenomener, med nedsatt følighet i fingrene, såkalte "likfingre" eller "døde hender".  Gummipakningene skulle redusere vibrasjonsproblemene.  Foran på handtaksbøyla er det montert en annen sikkerhetsinnretning, en kjedebrems, som kunne aktiveres ved at brukeren skjøv handbaken forover.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i svart hardplast.  Fremst på dette handtakets underside sitter det en knapp som kan trykkes inn med pekefingeren for å gi mer gass, og på oversida finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran håndtaket, på baksida av sagkroppen to plastknapper.  Den en (til høyre) trekkes ut når en vil "choke motoren" i forbindelse med oppstart, den andre (til venstre) når en vil stanse motoren (kortslutningsknapp).  Viftehuset og startapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av et oransje deksel som er perforert med små, rektangulære hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Lydpotta har vertikale rifler i opphøyet reieff og eksosutløp øverst til høyre. 

Med denne saga fulgte en "reservdelsförteckning" som er arkivert i gjenstandspermen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «180 S», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1969.  Redskapet veier 8, 1 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 36, 5 centimeter langt sverd med rivtannkjede (skovltannkjede).  På innsida av sverdfestet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beskyttelsesbeslag som antakelig skulle forebygge at lydpotta og eksosutløpet kom i klem mot stammen eller stokken det ble arbeidet med.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men den øvre delen er beskyttet av et hardplastdeksel. Tankler for kjedeolje og bensin er plassert på den bakre delen av sagkroppen, med svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber, som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje eller bensin.  Bensinpluggen er plassert ovenfor oljepluggen.   Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av et langt, oransjefarget hardplastdeksel med en markert forhøyning over tennpluggen.  Dekselet kan løsnes ved hjelp av en skrutrekker.  Oppå den bakre delen av dekselet er produsentens logo påklistret: En blåfarget sirkel med en stilisert "H" og med ei krone over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Ved festepunktene er det lagt inn gummipakninger som skulle beskytte brukeren mot vibrasjoner fra motoren.  Vibrasjonene i motorsagene hadde påført mange skogsarbeidere skader i form av såkalte Raynaud-fenomener, med nedsatt følighet i fingrene, såkalte "likfingre" eller "døde hender".  Gummipakningene skulle redusere vibrasjonsproblemene.  Foran på handtaksbøyla er det montert en annen sikkerhetsinnretning, en kjedebrems, som kunne aktiveres ved at brukeren skjøv handbaken forover.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i svart hardplast.  Fremst på dette handtakets underside sitter det en knapp som kan trykkes inn med pekefingeren for å gi mer gass, og på oversida finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran håndtaket, på baksida av sagkroppen to plastknapper.  Den en (til høyre) trekkes ut når en vil "choke motoren" i forbindelse med oppstart, den andre (til venstre) når en vil stanse motoren (kortslutningsknapp).  Viftehuset og startapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av et oransje deksel som er perforert med små, rektangulære hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Lydpotta har vertikale rifler i opphøyet reieff og eksosutløp øverst til høyre. 

Med denne saga fulgte en "reservdelsförteckning" som er arkivert i gjenstandspermen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «180 S», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1969.  Redskapet veier 8, 1 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 36, 5 centimeter langt sverd med rivtannkjede (skovltannkjede).  På innsida av sverdfestet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beskyttelsesbeslag som antakelig skulle forebygge at lydpotta og eksosutløpet kom i klem mot stammen eller stokken det ble arbeidet med.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men den øvre delen er beskyttet av et hardplastdeksel. Tankler for kjedeolje og bensin er plassert på den bakre delen av sagkroppen, med svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber, som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje eller bensin.  Bensinpluggen er plassert ovenfor oljepluggen.   Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av et langt, oransjefarget hardplastdeksel med en markert forhøyning over tennpluggen.  Dekselet kan løsnes ved hjelp av en skrutrekker.  Oppå den bakre delen av dekselet er produsentens logo påklistret: En blåfarget sirkel med en stilisert "H" og med ei krone over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Ved festepunktene er det lagt inn gummipakninger som skulle beskytte brukeren mot vibrasjoner fra motoren.  Vibrasjonene i motorsagene hadde påført mange skogsarbeidere skader i form av såkalte Raynaud-fenomener, med nedsatt følighet i fingrene, såkalte "likfingre" eller "døde hender".  Gummipakningene skulle redusere vibrasjonsproblemene.  Foran på handtaksbøyla er det montert en annen sikkerhetsinnretning, en kjedebrems, som kunne aktiveres ved at brukeren skjøv handbaken forover.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i svart hardplast.  Fremst på dette handtakets underside sitter det en knapp som kan trykkes inn med pekefingeren for å gi mer gass, og på oversida finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran håndtaket, på baksida av sagkroppen to plastknapper.  Den en (til høyre) trekkes ut når en vil "choke motoren" i forbindelse med oppstart, den andre (til venstre) når en vil stanse motoren (kortslutningsknapp).  Viftehuset og startapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av et oransje deksel som er perforert med små, rektangulære hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Lydpotta har vertikale rifler i opphøyet reieff og eksosutløp øverst til høyre. 

Med denne saga fulgte en "reservdelsförteckning" som er arkivert i gjenstandspermen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Motorsag

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to