• Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «65», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1965.  Det antas at akkurat dette eksemplaret ble produsert tre år seinere, men at den altså er basert på en protyp som da var velprøvd.  Redskapet veier 7, 4 kilo, antakelig med tom drivstofftank.  Denne modellen hadde totaktsmotor med sylindervolum 65 kubikkcentimeter og et turtall på opptil 6 500 omdreininger. 

Saga har 36, 5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  Når den ikke var i bruk skulle kjedet og sverdet beskyttes av en beskytter, ei slags slire av oransjefarget papp, holdt ihop av tre nagler i den fremre enden.  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med fire kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men også med utvendige deksler av hardplast.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert på den bakre delen av sagkroppen, med svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Bensinpluggen er plassert ovenfor oljepluggen.  For reingjøring av oljesilen finnes en lettmetallskrue på sagas standflate (undersida).  Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av to oransje hardplastdeksler, som kan løsnes ved hjerp av en skrutrekker.  Oppå det bakerste dekselet er det påklistret et kvitt merke med produsentens logo: En blåfarget sirkel med en stilisert "H" og med ei krone over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Ved festepunktene er det lagt inn gummipakninger som skulle beskytte brukeren mot vibrasjoner fra motoren.  Vibrasjonene i motorsagene hadde påført mange skogsarbeidere skader i form av såkalte Raynaud-fenomener, med nedsatt følighet i fingrene, såkalte "likfingre" eller "døde hender".  Gummipakningene var produkter av forsøk på å redusere vibrasjonene.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i svart hardplast.  Fremst på dette handtakets underside sitter det en knapp som kan trykkes inn med pekefingeren for å gi mer gass, og på oversida finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran håndtaket, på baksida av sagkroppen to plastknapper.  Den en (til høyre) trekkes ut når en vil "choke motoren" i forbindelse med oppstart, den andre (til venstre) når en vil stanse motoren (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av ei oransje, sirkelrund dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Lydpotta har vertikale rifler i opphøyet reieff og eksosutløp forholdsvis høyr oppe. 

Med denne saga fulgte instruksjonsbok og "reservdelsförteckning" som er arkivert i gjenstandspermen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «65», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1965.  Det antas at akkurat dette eksemplaret ble produsert tre år seinere, men at den altså er basert på en protyp som da var velprøvd.  Redskapet veier 7, 4 kilo, antakelig med tom drivstofftank.  Denne modellen hadde totaktsmotor med sylindervolum 65 kubikkcentimeter og et turtall på opptil 6 500 omdreininger. 

Saga har 36, 5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  Når den ikke var i bruk skulle kjedet og sverdet beskyttes av en beskytter, ei slags slire av oransjefarget papp, holdt ihop av tre nagler i den fremre enden.  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med fire kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men også med utvendige deksler av hardplast.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert på den bakre delen av sagkroppen, med svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Bensinpluggen er plassert ovenfor oljepluggen.  For reingjøring av oljesilen finnes en lettmetallskrue på sagas standflate (undersida).  Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av to oransje hardplastdeksler, som kan løsnes ved hjerp av en skrutrekker.  Oppå det bakerste dekselet er det påklistret et kvitt merke med produsentens logo: En blåfarget sirkel med en stilisert "H" og med ei krone over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Ved festepunktene er det lagt inn gummipakninger som skulle beskytte brukeren mot vibrasjoner fra motoren.  Vibrasjonene i motorsagene hadde påført mange skogsarbeidere skader i form av såkalte Raynaud-fenomener, med nedsatt følighet i fingrene, såkalte "likfingre" eller "døde hender".  Gummipakningene var produkter av forsøk på å redusere vibrasjonene.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i svart hardplast.  Fremst på dette handtakets underside sitter det en knapp som kan trykkes inn med pekefingeren for å gi mer gass, og på oversida finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran håndtaket, på baksida av sagkroppen to plastknapper.  Den en (til høyre) trekkes ut når en vil "choke motoren" i forbindelse med oppstart, den andre (til venstre) når en vil stanse motoren (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av ei oransje, sirkelrund dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Lydpotta har vertikale rifler i opphøyet reieff og eksosutløp forholdsvis høyr oppe. 

Med denne saga fulgte instruksjonsbok og "reservdelsförteckning" som er arkivert i gjenstandspermen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «65», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1965.  Det antas at akkurat dette eksemplaret ble produsert tre år seinere, men at den altså er basert på en protyp som da var velprøvd.  Redskapet veier 7, 4 kilo, antakelig med tom drivstofftank.  Denne modellen hadde totaktsmotor med sylindervolum 65 kubikkcentimeter og et turtall på opptil 6 500 omdreininger. 

Saga har 36, 5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  Når den ikke var i bruk skulle kjedet og sverdet beskyttes av en beskytter, ei slags slire av oransjefarget papp, holdt ihop av tre nagler i den fremre enden.  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med fire kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men også med utvendige deksler av hardplast.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert på den bakre delen av sagkroppen, med svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Bensinpluggen er plassert ovenfor oljepluggen.  For reingjøring av oljesilen finnes en lettmetallskrue på sagas standflate (undersida).  Syllinderen, tennpluggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av to oransje hardplastdeksler, som kan løsnes ved hjerp av en skrutrekker.  Oppå det bakerste dekselet er det påklistret et kvitt merke med produsentens logo: En blåfarget sirkel med en stilisert "H" og med ei krone over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i aluminium, påtredd ei riflet, svart plaststrømpe og skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer.  Ved festepunktene er det lagt inn gummipakninger som skulle beskytte brukeren mot vibrasjoner fra motoren.  Vibrasjonene i motorsagene hadde påført mange skogsarbeidere skader i form av såkalte Raynaud-fenomener, med nedsatt følighet i fingrene, såkalte "likfingre" eller "døde hender".  Gummipakningene var produkter av forsøk på å redusere vibrasjonene.  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i svart hardplast.  Fremst på dette handtakets underside sitter det en knapp som kan trykkes inn med pekefingeren for å gi mer gass, og på oversida finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshendelen i en mellomposisjon ("halvgass") i forbindelse med oppstart.  Foran håndtaket, på baksida av sagkroppen to plastknapper.  Den en (til høyre) trekkes ut når en vil "choke motoren" i forbindelse med oppstart, den andre (til venstre) når en vil stanse motoren (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartapparatet med snor til å trekke i gang motoren med er plassert på venstre side av saga, omsluttet av ei oransje, sirkelrund dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Lydpotta har vertikale rifler i opphøyet reieff og eksosutløp forholdsvis høyr oppe. 

Med denne saga fulgte instruksjonsbok og "reservdelsförteckning" som er arkivert i gjenstandspermen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Motorsag

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to