• Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen "77".  Dette eksemplaret veier 7, 4 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 32, 5 centimeter langt sverd med skovltannkjede.  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag som har hatt fire kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  De tre nederste av disse tennene later av en eller annen grunn til å være vekkslipte.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men også med utvendige deksler (øvre del) av hardplast.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert på den bakre delen av sagkroppen, med en svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Bensinpluggen er plassert ovenfor oljepluggen.  Syllinderen, tennpoggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av to oransje hardplastdeksler, som kan løsnes ved hjerp av en skrutrekker. Mellom disse dekslene er det en "hake" eller "knast" av svart gummi.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i blank aluminium og skrudd fast i sagkroppen med mellomliggende gummipakninger, som skulle forebygge vibrasjonsskader (Raynaud-fenomener med folkelige betegnelser som "kvitfingre" eller "likfingre").  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i svart hardplast.  Fremst på dette handtakets underside sitter det en knapp som kan trykkes inn med pekefingeren for å gi mer gass, og på oversida finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshåndtaket i "halvgassposisjon" i forbindelse med oppstart.  Foran håndtaket, på baksida av sagkroppen to plastknapper.  Den en (til høyre) trekkes ut når en vil "choke motoren" i forbindelse med oppstart, den andre (til venstre) når en vil stanse motoren ved avbrudd i arbeidet (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartapparatet med snor til å trekke i gang saga med er plassert på venstre side av motoren, omsluttet av ei oransje, sirkelrund dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Lydpotta har vertikale rifler i opphøyet reieff.  Eksosutløpet er nedovervendt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen "77".  Dette eksemplaret veier 7, 4 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 32, 5 centimeter langt sverd med skovltannkjede.  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag som har hatt fire kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  De tre nederste av disse tennene later av en eller annen grunn til å være vekkslipte.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men også med utvendige deksler (øvre del) av hardplast.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert på den bakre delen av sagkroppen, med en svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Bensinpluggen er plassert ovenfor oljepluggen.  Syllinderen, tennpoggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av to oransje hardplastdeksler, som kan løsnes ved hjerp av en skrutrekker. Mellom disse dekslene er det en "hake" eller "knast" av svart gummi.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i blank aluminium og skrudd fast i sagkroppen med mellomliggende gummipakninger, som skulle forebygge vibrasjonsskader (Raynaud-fenomener med folkelige betegnelser som "kvitfingre" eller "likfingre").  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i svart hardplast.  Fremst på dette handtakets underside sitter det en knapp som kan trykkes inn med pekefingeren for å gi mer gass, og på oversida finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshåndtaket i "halvgassposisjon" i forbindelse med oppstart.  Foran håndtaket, på baksida av sagkroppen to plastknapper.  Den en (til høyre) trekkes ut når en vil "choke motoren" i forbindelse med oppstart, den andre (til venstre) når en vil stanse motoren ved avbrudd i arbeidet (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartapparatet med snor til å trekke i gang saga med er plassert på venstre side av motoren, omsluttet av ei oransje, sirkelrund dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Lydpotta har vertikale rifler i opphøyet reieff.  Eksosutløpet er nedovervendt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen "77".  Dette eksemplaret veier 7, 4 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 32, 5 centimeter langt sverd med skovltannkjede.  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag som har hatt fire kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  De tre nederste av disse tennene later av en eller annen grunn til å være vekkslipte.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall, men også med utvendige deksler (øvre del) av hardplast.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert på den bakre delen av sagkroppen, med en svarte plastplugger for åpning og lukking av reservoarene. Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Bensinpluggen er plassert ovenfor oljepluggen.  Syllinderen, tennpoggen, forgasseren og luftfilteret oppå motoren er beskyttet av to oransje hardplastdeksler, som kan løsnes ved hjerp av en skrutrekker. Mellom disse dekslene er det en "hake" eller "knast" av svart gummi.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er utført i blank aluminium og skrudd fast i sagkroppen med mellomliggende gummipakninger, som skulle forebygge vibrasjonsskader (Raynaud-fenomener med folkelige betegnelser som "kvitfingre" eller "likfingre").  Bakerst på saga er det et gasshandtak utført i svart hardplast.  Fremst på dette handtakets underside sitter det en knapp som kan trykkes inn med pekefingeren for å gi mer gass, og på oversida finnes en låseknapp som ble brukt til å låse gasshåndtaket i "halvgassposisjon" i forbindelse med oppstart.  Foran håndtaket, på baksida av sagkroppen to plastknapper.  Den en (til høyre) trekkes ut når en vil "choke motoren" i forbindelse med oppstart, den andre (til venstre) når en vil stanse motoren ved avbrudd i arbeidet (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartapparatet med snor til å trekke i gang saga med er plassert på venstre side av motoren, omsluttet av ei oransje, sirkelrund dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Lydpotta har vertikale rifler i opphøyet reieff.  Eksosutløpet er nedovervendt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Motorsag

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to