• Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «E70», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1962, som en lett modell for all slags bruk.  Dette eksemplaret veier 8, 2 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 37,5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med tre kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert i den nedre delen av sagkroppen, med en svart plastplugg for åpning og lukking av oljereservoaret foran og for bensinreservoaret bak.  Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Ved bensinpluggen er det pålimt Dymo-tape merket «BENSIN 1/25», noe som gjenspeiler at saga hadde totaktsmotor hvor det skulle brukes bensin med 1/25-dels oljeinnblanding.  På høyre side av et svart plastdeksel bak på motorkroppens overside er den en slags dreibar «viser» hvor posisjonene er merket «PÅ», «CHOK» og «AV».  Denne lille hendelen ble antakelig bruk når motoren skulle startes eller stanses.  Syllinderen er beskyttet av et svartlakkert metalldeksel med åpning for plugghetta.  På venstre side av dette dekselet kan vi fortsatt se deler av produsentens logo, en "H" som er innskrevet i en blåfarget sirkel med et kronemotiv over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer - metall mot metall - noe som overførte vibrasjoner fra motoren til brukerens hender.  Dette førte til skader, noe som på seinere modeller ble forsøkt avhjulpet ved vibrasjonsforebyggende oppheng.  Bakerst på saga er det et gasshandtak med en aluminiumsknapp på undersida, som kan betjenes ved hjelp av pekefingeren.  Foran på håndtaket, på begge sider er det trykknapper av aluminium, muligens for regulering av startgass og stansing av motor (kortslutningsknapp).  Mellom de nevnte låseknappene sitter en trykknapp til å stanse motoren med (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartsnora til å trekke i gang saga med er plassert på venstre side av motoren, omsluttet av ei oransje dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Over denne komponenten er det montert et lite «blikktak».
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «E70», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1962, som en lett modell for all slags bruk.  Dette eksemplaret veier 8, 2 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 37,5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med tre kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert i den nedre delen av sagkroppen, med en svart plastplugg for åpning og lukking av oljereservoaret foran og for bensinreservoaret bak.  Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Ved bensinpluggen er det pålimt Dymo-tape merket «BENSIN 1/25», noe som gjenspeiler at saga hadde totaktsmotor hvor det skulle brukes bensin med 1/25-dels oljeinnblanding.  På høyre side av et svart plastdeksel bak på motorkroppens overside er den en slags dreibar «viser» hvor posisjonene er merket «PÅ», «CHOK» og «AV».  Denne lille hendelen ble antakelig bruk når motoren skulle startes eller stanses.  Syllinderen er beskyttet av et svartlakkert metalldeksel med åpning for plugghetta.  På venstre side av dette dekselet kan vi fortsatt se deler av produsentens logo, en "H" som er innskrevet i en blåfarget sirkel med et kronemotiv over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer - metall mot metall - noe som overførte vibrasjoner fra motoren til brukerens hender.  Dette førte til skader, noe som på seinere modeller ble forsøkt avhjulpet ved vibrasjonsforebyggende oppheng.  Bakerst på saga er det et gasshandtak med en aluminiumsknapp på undersida, som kan betjenes ved hjelp av pekefingeren.  Foran på håndtaket, på begge sider er det trykknapper av aluminium, muligens for regulering av startgass og stansing av motor (kortslutningsknapp).  Mellom de nevnte låseknappene sitter en trykknapp til å stanse motoren med (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartsnora til å trekke i gang saga med er plassert på venstre side av motoren, omsluttet av ei oransje dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Over denne komponenten er det montert et lite «blikktak».
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «E70», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1962, som en lett modell for all slags bruk.  Dette eksemplaret veier 8, 2 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 37,5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med tre kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert i den nedre delen av sagkroppen, med en svart plastplugg for åpning og lukking av oljereservoaret foran og for bensinreservoaret bak.  Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Ved bensinpluggen er det pålimt Dymo-tape merket «BENSIN 1/25», noe som gjenspeiler at saga hadde totaktsmotor hvor det skulle brukes bensin med 1/25-dels oljeinnblanding.  På høyre side av et svart plastdeksel bak på motorkroppens overside er den en slags dreibar «viser» hvor posisjonene er merket «PÅ», «CHOK» og «AV».  Denne lille hendelen ble antakelig bruk når motoren skulle startes eller stanses.  Syllinderen er beskyttet av et svartlakkert metalldeksel med åpning for plugghetta.  På venstre side av dette dekselet kan vi fortsatt se deler av produsentens logo, en "H" som er innskrevet i en blåfarget sirkel med et kronemotiv over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer - metall mot metall - noe som overførte vibrasjoner fra motoren til brukerens hender.  Dette førte til skader, noe som på seinere modeller ble forsøkt avhjulpet ved vibrasjonsforebyggende oppheng.  Bakerst på saga er det et gasshandtak med en aluminiumsknapp på undersida, som kan betjenes ved hjelp av pekefingeren.  Foran på håndtaket, på begge sider er det trykknapper av aluminium, muligens for regulering av startgass og stansing av motor (kortslutningsknapp).  Mellom de nevnte låseknappene sitter en trykknapp til å stanse motoren med (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartsnora til å trekke i gang saga med er plassert på venstre side av motoren, omsluttet av ei oransje dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Over denne komponenten er det montert et lite «blikktak».
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «E70», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1962, som en lett modell for all slags bruk.  Dette eksemplaret veier 8, 2 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 37,5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med tre kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert i den nedre delen av sagkroppen, med en svart plastplugg for åpning og lukking av oljereservoaret foran og for bensinreservoaret bak.  Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Ved bensinpluggen er det pålimt Dymo-tape merket «BENSIN 1/25», noe som gjenspeiler at saga hadde totaktsmotor hvor det skulle brukes bensin med 1/25-dels oljeinnblanding.  På høyre side av et svart plastdeksel bak på motorkroppens overside er den en slags dreibar «viser» hvor posisjonene er merket «PÅ», «CHOK» og «AV».  Denne lille hendelen ble antakelig bruk når motoren skulle startes eller stanses.  Syllinderen er beskyttet av et svartlakkert metalldeksel med åpning for plugghetta.  På venstre side av dette dekselet kan vi fortsatt se deler av produsentens logo, en "H" som er innskrevet i en blåfarget sirkel med et kronemotiv over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer - metall mot metall - noe som overførte vibrasjoner fra motoren til brukerens hender.  Dette førte til skader, noe som på seinere modeller ble forsøkt avhjulpet ved vibrasjonsforebyggende oppheng.  Bakerst på saga er det et gasshandtak med en aluminiumsknapp på undersida, som kan betjenes ved hjelp av pekefingeren.  Foran på håndtaket, på begge sider er det trykknapper av aluminium, muligens for regulering av startgass og stansing av motor (kortslutningsknapp).  Mellom de nevnte låseknappene sitter en trykknapp til å stanse motoren med (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartsnora til å trekke i gang saga med er plassert på venstre side av motoren, omsluttet av ei oransje dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Over denne komponenten er det montert et lite «blikktak».
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «E70», som ifølge opplysninger fra giveren skal ha vært lansert i 1962, som en lett modell for all slags bruk.  Dette eksemplaret veier 8, 2 kilo, antakelig med tom drivstofftank. 

Saga har 37,5 centimeter langt sverd med skoveltannkjede (skovltannkjede).  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med tre kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall.  Tankler for kjedeolje og bensin er plassert i den nedre delen av sagkroppen, med en svart plastplugg for åpning og lukking av oljereservoaret foran og for bensinreservoaret bak.  Begge disse pluggene er gjengete og har diagionale midtribber som sikkert skulle gjøre det enklelt for skogsarbeideren å få grep om dem når skulle etterfylles olje og bensin.  Ved bensinpluggen er det pålimt Dymo-tape merket «BENSIN 1/25», noe som gjenspeiler at saga hadde totaktsmotor hvor det skulle brukes bensin med 1/25-dels oljeinnblanding.  På høyre side av et svart plastdeksel bak på motorkroppens overside er den en slags dreibar «viser» hvor posisjonene er merket «PÅ», «CHOK» og «AV».  Denne lille hendelen ble antakelig bruk når motoren skulle startes eller stanses.  Syllinderen er beskyttet av et svartlakkert metalldeksel med åpning for plugghetta.  På venstre side av dette dekselet kan vi fortsatt se deler av produsentens logo, en "H" som er innskrevet i en blåfarget sirkel med et kronemotiv over.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen.  Den er skrudd fast i sagkroppen ved hjelp av umbraco-skruer - metall mot metall - noe som overførte vibrasjoner fra motoren til brukerens hender.  Dette førte til skader, noe som på seinere modeller ble forsøkt avhjulpet ved vibrasjonsforebyggende oppheng.  Bakerst på saga er det et gasshandtak med en aluminiumsknapp på undersida, som kan betjenes ved hjelp av pekefingeren.  Foran på håndtaket, på begge sider er det trykknapper av aluminium, muligens for regulering av startgass og stansing av motor (kortslutningsknapp).  Mellom de nevnte låseknappene sitter en trykknapp til å stanse motoren med (kortslutningsknapp).  Viftehuset og snartsnora til å trekke i gang saga med er plassert på venstre side av motoren, omsluttet av ei oransje dekkplate perforert med små, runde hull.  Startsnora har et T-formet plasthandtak.  Lydpotta og eksosutslippet er plassert foran på saga, i forkant av sylinderen. Over denne komponenten er det montert et lite «blikktak».
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Motorsag

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to