• Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «A90», som ble lansert i 1959, etter at Husqvarna-fabrikken året før hadde produsert cirka 100 eksemplarer av sin første motorsagmodell, «Alaska».  Saga har 90 kubikkcentimeters motor med direktedrift.  Redskapet veier 10,7 kilo med tomme drivstofftanker, arbeidsvekten skal ha vært 11,1 kilo. 

Saga har 47, 5 centimeter langt sverd med rivtannkjede.  Etter et påført stempel å dømme er sverdet produsert av Sandvikens jernverk, som var spesialister på redskapsstål.  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med fem kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall.  Bensintanken er skjermet av et oransjelakkert, bakoverskrånende aluminiumsdeksel med fabrikknavnet «HUSQVARNA» i opphøyet relieff nederst (bakerst).  På venstre side av dette dekselet er det et sirkelrundt lokk i hardplast for påfylling av drifstoff.  Lokket er merket med Husqvarna-fabrikkens logo, en inntringet H med et kronemotiv over.  Den nedre og bakre delen av sagkroppen er svartlakkert.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen, og som er dekt av ei riflet strømpe i svart plast.  Bakerst er det et gasshandtak med en aluminiumsknapp på undersida som kan betjenes ved hjelp av pekefingeren.  På et panel fremst på oversida av gasshandtaket er det tre knapper, hvorav to av aluminium.  Disse kunne brukeren betjene med tommelen.  Til venstre sitter en sperreknapp for startgass, til høyre chokeknapp.  Mellom de nevnte låseknappene sitter en trykknapp til å stanse motoren med (kortslutningsknapp).  Denne knappen har vært dekt av ei gummihette, som antakelig skulle forebygge innsig av fuktighet, men gummien er sprø og oppsmuldret.  Det svartlakkerte dekslet over kjedefestet finner vi en trykknapp og to, alt utført i aluminium.  Trykknappen er til ei manuell oljepumpe, skruen nedenfor til en som er automatisk.  Den nederste skruen er en plugg som skrus ut i forbindelse med påfylling av olje.  Eksospotta er utført i jernblikk og montert foran på sagkroppen, til venstre for sverdet.  Potta later til å ha vært utsatt for støtskader, som har gjort det nødvendig å sveise brudd i metallet, som for øvrig er rustent. På venstre side av sagkroppen er det et nettingbeskyttet viftehus med utvendig deksel for startsnora, som brukes for å trekke motoren i gang.  Denne snora har et handtak av svart gummi. 

Med denne saga fulgte et verktøyfutteral med diverse vedlikeholdsutstyr til motorsaga, jfr. SJF. 12961.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «A90», som ble lansert i 1959, etter at Husqvarna-fabrikken året før hadde produsert cirka 100 eksemplarer av sin første motorsagmodell, «Alaska».  Saga har 90 kubikkcentimeters motor med direktedrift.  Redskapet veier 10,7 kilo med tomme drivstofftanker, arbeidsvekten skal ha vært 11,1 kilo. 

Saga har 47, 5 centimeter langt sverd med rivtannkjede.  Etter et påført stempel å dømme er sverdet produsert av Sandvikens jernverk, som var spesialister på redskapsstål.  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med fem kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall.  Bensintanken er skjermet av et oransjelakkert, bakoverskrånende aluminiumsdeksel med fabrikknavnet «HUSQVARNA» i opphøyet relieff nederst (bakerst).  På venstre side av dette dekselet er det et sirkelrundt lokk i hardplast for påfylling av drifstoff.  Lokket er merket med Husqvarna-fabrikkens logo, en inntringet H med et kronemotiv over.  Den nedre og bakre delen av sagkroppen er svartlakkert.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen, og som er dekt av ei riflet strømpe i svart plast.  Bakerst er det et gasshandtak med en aluminiumsknapp på undersida som kan betjenes ved hjelp av pekefingeren.  På et panel fremst på oversida av gasshandtaket er det tre knapper, hvorav to av aluminium.  Disse kunne brukeren betjene med tommelen.  Til venstre sitter en sperreknapp for startgass, til høyre chokeknapp.  Mellom de nevnte låseknappene sitter en trykknapp til å stanse motoren med (kortslutningsknapp).  Denne knappen har vært dekt av ei gummihette, som antakelig skulle forebygge innsig av fuktighet, men gummien er sprø og oppsmuldret.  Det svartlakkerte dekslet over kjedefestet finner vi en trykknapp og to, alt utført i aluminium.  Trykknappen er til ei manuell oljepumpe, skruen nedenfor til en som er automatisk.  Den nederste skruen er en plugg som skrus ut i forbindelse med påfylling av olje.  Eksospotta er utført i jernblikk og montert foran på sagkroppen, til venstre for sverdet.  Potta later til å ha vært utsatt for støtskader, som har gjort det nødvendig å sveise brudd i metallet, som for øvrig er rustent. På venstre side av sagkroppen er det et nettingbeskyttet viftehus med utvendig deksel for startsnora, som brukes for å trekke motoren i gang.  Denne snora har et handtak av svart gummi. 

Med denne saga fulgte et verktøyfutteral med diverse vedlikeholdsutstyr til motorsaga, jfr. SJF. 12961.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «A90», som ble lansert i 1959, etter at Husqvarna-fabrikken året før hadde produsert cirka 100 eksemplarer av sin første motorsagmodell, «Alaska».  Saga har 90 kubikkcentimeters motor med direktedrift.  Redskapet veier 10,7 kilo med tomme drivstofftanker, arbeidsvekten skal ha vært 11,1 kilo. 

Saga har 47, 5 centimeter langt sverd med rivtannkjede.  Etter et påført stempel å dømme er sverdet produsert av Sandvikens jernverk, som var spesialister på redskapsstål.  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med fem kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall.  Bensintanken er skjermet av et oransjelakkert, bakoverskrånende aluminiumsdeksel med fabrikknavnet «HUSQVARNA» i opphøyet relieff nederst (bakerst).  På venstre side av dette dekselet er det et sirkelrundt lokk i hardplast for påfylling av drifstoff.  Lokket er merket med Husqvarna-fabrikkens logo, en inntringet H med et kronemotiv over.  Den nedre og bakre delen av sagkroppen er svartlakkert.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen, og som er dekt av ei riflet strømpe i svart plast.  Bakerst er det et gasshandtak med en aluminiumsknapp på undersida som kan betjenes ved hjelp av pekefingeren.  På et panel fremst på oversida av gasshandtaket er det tre knapper, hvorav to av aluminium.  Disse kunne brukeren betjene med tommelen.  Til venstre sitter en sperreknapp for startgass, til høyre chokeknapp.  Mellom de nevnte låseknappene sitter en trykknapp til å stanse motoren med (kortslutningsknapp).  Denne knappen har vært dekt av ei gummihette, som antakelig skulle forebygge innsig av fuktighet, men gummien er sprø og oppsmuldret.  Det svartlakkerte dekslet over kjedefestet finner vi en trykknapp og to, alt utført i aluminium.  Trykknappen er til ei manuell oljepumpe, skruen nedenfor til en som er automatisk.  Den nederste skruen er en plugg som skrus ut i forbindelse med påfylling av olje.  Eksospotta er utført i jernblikk og montert foran på sagkroppen, til venstre for sverdet.  Potta later til å ha vært utsatt for støtskader, som har gjort det nødvendig å sveise brudd i metallet, som for øvrig er rustent. På venstre side av sagkroppen er det et nettingbeskyttet viftehus med utvendig deksel for startsnora, som brukes for å trekke motoren i gang.  Denne snora har et handtak av svart gummi. 

Med denne saga fulgte et verktøyfutteral med diverse vedlikeholdsutstyr til motorsaga, jfr. SJF. 12961.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna.  Denne saga er av modellen «A90», som ble lansert i 1959, etter at Husqvarna-fabrikken året før hadde produsert cirka 100 eksemplarer av sin første motorsagmodell, «Alaska».  Saga har 90 kubikkcentimeters motor med direktedrift.  Redskapet veier 10,7 kilo med tomme drivstofftanker, arbeidsvekten skal ha vært 11,1 kilo. 

Saga har 47, 5 centimeter langt sverd med rivtannkjede.  Etter et påført stempel å dømme er sverdet produsert av Sandvikens jernverk, som var spesialister på redskapsstål.  På innsida av sverdet, i forkant av sagkroppen, er det påsatt et beslag med fem kraftige ståltenner, som skulle kunne brukes som anlegg mot stammen/stokken, mens man vred den fremre delen av sverdet for å arbeide seg gjennom treet.  Saga er i hovedsak produsert av lettmetall.  Bensintanken er skjermet av et oransjelakkert, bakoverskrånende aluminiumsdeksel med fabrikknavnet «HUSQVARNA» i opphøyet relieff nederst (bakerst).  På venstre side av dette dekselet er det et sirkelrundt lokk i hardplast for påfylling av drifstoff.  Lokket er merket med Husqvarna-fabrikkens logo, en inntringet H med et kronemotiv over.  Den nedre og bakre delen av sagkroppen er svartlakkert.  Redskapet bæres og handteres ved hjelp av to bøyler, ei fremre bøye som omslutter den fremre delen av sagkroppen, og som er dekt av ei riflet strømpe i svart plast.  Bakerst er det et gasshandtak med en aluminiumsknapp på undersida som kan betjenes ved hjelp av pekefingeren.  På et panel fremst på oversida av gasshandtaket er det tre knapper, hvorav to av aluminium.  Disse kunne brukeren betjene med tommelen.  Til venstre sitter en sperreknapp for startgass, til høyre chokeknapp.  Mellom de nevnte låseknappene sitter en trykknapp til å stanse motoren med (kortslutningsknapp).  Denne knappen har vært dekt av ei gummihette, som antakelig skulle forebygge innsig av fuktighet, men gummien er sprø og oppsmuldret.  Det svartlakkerte dekslet over kjedefestet finner vi en trykknapp og to, alt utført i aluminium.  Trykknappen er til ei manuell oljepumpe, skruen nedenfor til en som er automatisk.  Den nederste skruen er en plugg som skrus ut i forbindelse med påfylling av olje.  Eksospotta er utført i jernblikk og montert foran på sagkroppen, til venstre for sverdet.  Potta later til å ha vært utsatt for støtskader, som har gjort det nødvendig å sveise brudd i metallet, som for øvrig er rustent. På venstre side av sagkroppen er det et nettingbeskyttet viftehus med utvendig deksel for startsnora, som brukes for å trekke motoren i gang.  Denne snora har et handtak av svart gummi. 

Med denne saga fulgte et verktøyfutteral med diverse vedlikeholdsutstyr til motorsaga, jfr. SJF. 12961.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Motorsag

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to