Langennski, trolig av heltre hickory, men det er vanskelig å fastslå treslaget på grunn av at skiene er beiset. Skiene er tykkest på midten hvor bidingene er festet (fotsteget). På oversiden har skiene en forhøyning foran og bak bindingene. Forhøyningen strekker seg cirka 70 cm fra forkanten fra innfestingen av bindingstrammeren mot skituppen, og cirka 52 cm fra hælplate bakover mot skienes ender. Sålen på skiene har et langsgående innfrest spor. Det er også innfrest et spor på om lag 1 meter på siden av skiene. Sålen er innsmurt med tjære. Skiene er utstyrt med Kandaharbindinger som består av en vaier med fjærtrekk rundt støvelhælen og en strammemekanisme foran tåjernet. Bindingsstrammeren er utstyrt med en reguleringsskrue, slik at bindingen kan brukes på ulike skostørrelser. Vaieren løper gjennom en blå plaststrømpe. Tåjernet er regulerbart, slik at det kan tilpasses ulike formater på skosålene. På tåjernet, er det i tillegg til firmanavn og produsentland, gravert inn to stiliserte turgåere. Bak tåjernet er det en grønn hælplate, trolig laget av et linoleumsbelegg, som er festet med små jernstifter til skiene. Skienes ender er beskyttet av metall. Skiparet er festet sammen med to tøyreimer.
Photo:
Ljøstad, Ole-Thorstein
/
Anno Norsk skogmuseum
Langennski, trolig av heltre hickory, men det er vanskelig å fastslå treslaget på grunn av at skiene er beiset. Skiene er tykkest på midten hvor bidingene er festet (fotsteget). På oversiden har skiene en forhøyning foran og bak bindingene. Forhøyningen strekker seg cirka 70 cm fra forkanten fra innfestingen av bindingstrammeren mot skituppen, og cirka 52 cm fra hælplate bakover mot skienes ender. Sålen på skiene har et langsgående innfrest spor. Det er også innfrest et spor på om lag 1 meter på siden av skiene. Sålen er innsmurt med tjære. Skiene er utstyrt med Kandaharbindinger som består av en vaier med fjærtrekk rundt støvelhælen og en strammemekanisme foran tåjernet. Bindingsstrammeren er utstyrt med en reguleringsskrue, slik at bindingen kan brukes på ulike skostørrelser. Vaieren løper gjennom en blå plaststrømpe. Tåjernet er regulerbart, slik at det kan tilpasses ulike formater på skosålene. På tåjernet, er det i tillegg til firmanavn og produsentland, gravert inn to stiliserte turgåere. Bak tåjernet er det en grønn hælplate, trolig laget av et linoleumsbelegg, som er festet med små jernstifter til skiene. Skienes ender er beskyttet av metall. Skiparet er festet sammen med to tøyreimer.
Photo:
Ljøstad, Ole-Thorstein
/
Anno Norsk skogmuseum
Langennski, trolig av heltre hickory, men det er vanskelig å fastslå treslaget på grunn av at skiene er beiset. Skiene er tykkest på midten hvor bidingene er festet (fotsteget). På oversiden har skiene en forhøyning foran og bak bindingene. Forhøyningen strekker seg cirka 70 cm fra forkanten fra innfestingen av bindingstrammeren mot skituppen, og cirka 52 cm fra hælplate bakover mot skienes ender. Sålen på skiene har et langsgående innfrest spor. Det er også innfrest et spor på om lag 1 meter på siden av skiene. Sålen er innsmurt med tjære. Skiene er utstyrt med Kandaharbindinger som består av en vaier med fjærtrekk rundt støvelhælen og en strammemekanisme foran tåjernet. Bindingsstrammeren er utstyrt med en reguleringsskrue, slik at bindingen kan brukes på ulike skostørrelser. Vaieren løper gjennom en blå plaststrømpe. Tåjernet er regulerbart, slik at det kan tilpasses ulike formater på skosålene. På tåjernet, er det i tillegg til firmanavn og produsentland, gravert inn to stiliserte turgåere. Bak tåjernet er det en grønn hælplate, trolig laget av et linoleumsbelegg, som er festet med små jernstifter til skiene. Skienes ender er beskyttet av metall. Skiparet er festet sammen med to tøyreimer.
Photo:
Ljøstad, Ole-Thorstein
/
Anno Norsk skogmuseum
Langennski, trolig av heltre hickory, men det er vanskelig å fastslå treslaget på grunn av at skiene er beiset. Skiene er tykkest på midten hvor bidingene er festet (fotsteget). På oversiden har skiene en forhøyning foran og bak bindingene. Forhøyningen strekker seg cirka 70 cm fra forkanten fra innfestingen av bindingstrammeren mot skituppen, og cirka 52 cm fra hælplate bakover mot skienes ender. Sålen på skiene har et langsgående innfrest spor. Det er også innfrest et spor på om lag 1 meter på siden av skiene. Sålen er innsmurt med tjære. Skiene er utstyrt med Kandaharbindinger som består av en vaier med fjærtrekk rundt støvelhælen og en strammemekanisme foran tåjernet. Bindingsstrammeren er utstyrt med en reguleringsskrue, slik at bindingen kan brukes på ulike skostørrelser. Vaieren løper gjennom en blå plaststrømpe. Tåjernet er regulerbart, slik at det kan tilpasses ulike formater på skosålene. På tåjernet, er det i tillegg til firmanavn og produsentland, gravert inn to stiliserte turgåere. Bak tåjernet er det en grønn hælplate, trolig laget av et linoleumsbelegg, som er festet med små jernstifter til skiene. Skienes ender er beskyttet av metall. Skiparet er festet sammen med to tøyreimer.
Photo:
Ljøstad, Ole-Thorstein
/
Anno Norsk skogmuseum
Langennski, trolig av heltre hickory, men det er vanskelig å fastslå treslaget på grunn av at skiene er beiset. Skiene er tykkest på midten hvor bidingene er festet (fotsteget). På oversiden har skiene en forhøyning foran og bak bindingene. Forhøyningen strekker seg cirka 70 cm fra forkanten fra innfestingen av bindingstrammeren mot skituppen, og cirka 52 cm fra hælplate bakover mot skienes ender. Sålen på skiene har et langsgående innfrest spor. Det er også innfrest et spor på om lag 1 meter på siden av skiene. Sålen er innsmurt med tjære. Skiene er utstyrt med Kandaharbindinger som består av en vaier med fjærtrekk rundt støvelhælen og en strammemekanisme foran tåjernet. Bindingsstrammeren er utstyrt med en reguleringsskrue, slik at bindingen kan brukes på ulike skostørrelser. Vaieren løper gjennom en blå plaststrømpe. Tåjernet er regulerbart, slik at det kan tilpasses ulike formater på skosålene. På tåjernet, er det i tillegg til firmanavn og produsentland, gravert inn to stiliserte turgåere. Bak tåjernet er det en grønn hælplate, trolig laget av et linoleumsbelegg, som er festet med små jernstifter til skiene. Skienes ender er beskyttet av metall. Skiparet er festet sammen med to tøyreimer.
Photo:
Ljøstad, Ole-Thorstein
/
Anno Norsk skogmuseum
Langennski, trolig av heltre hickory, men det er vanskelig å fastslå treslaget på grunn av at skiene er beiset. Skiene er tykkest på midten hvor bidingene er festet (fotsteget). På oversiden har skiene en forhøyning foran og bak bindingene. Forhøyningen strekker seg cirka 70 cm fra forkanten fra innfestingen av bindingstrammeren mot skituppen, og cirka 52 cm fra hælplate bakover mot skienes ender. Sålen på skiene har et langsgående innfrest spor. Det er også innfrest et spor på om lag 1 meter på siden av skiene. Sålen er innsmurt med tjære. Skiene er utstyrt med Kandaharbindinger som består av en vaier med fjærtrekk rundt støvelhælen og en strammemekanisme foran tåjernet. Bindingsstrammeren er utstyrt med en reguleringsskrue, slik at bindingen kan brukes på ulike skostørrelser. Vaieren løper gjennom en blå plaststrømpe. Tåjernet er regulerbart, slik at det kan tilpasses ulike formater på skosålene. På tåjernet, er det i tillegg til firmanavn og produsentland, gravert inn to stiliserte turgåere. Bak tåjernet er det en grønn hælplate, trolig laget av et linoleumsbelegg, som er festet med små jernstifter til skiene. Skienes ender er beskyttet av metall. Skiparet er festet sammen med to tøyreimer.
Photo:
Ljøstad, Ole-Thorstein
/
Anno Norsk skogmuseum
Langennski, trolig av heltre hickory, men det er vanskelig å fastslå treslaget på grunn av at skiene er beiset. Skiene er tykkest på midten hvor bidingene er festet (fotsteget). På oversiden har skiene en forhøyning foran og bak bindingene. Forhøyningen strekker seg cirka 70 cm fra forkanten fra innfestingen av bindingstrammeren mot skituppen, og cirka 52 cm fra hælplate bakover mot skienes ender. Sålen på skiene har et langsgående innfrest spor. Det er også innfrest et spor på om lag 1 meter på siden av skiene. Sålen er innsmurt med tjære. Skiene er utstyrt med Kandaharbindinger som består av en vaier med fjærtrekk rundt støvelhælen og en strammemekanisme foran tåjernet. Bindingsstrammeren er utstyrt med en reguleringsskrue, slik at bindingen kan brukes på ulike skostørrelser. Vaieren løper gjennom en blå plaststrømpe. Tåjernet er regulerbart, slik at det kan tilpasses ulike formater på skosålene. På tåjernet, er det i tillegg til firmanavn og produsentland, gravert inn to stiliserte turgåere. Bak tåjernet er det en grønn hælplate, trolig laget av et linoleumsbelegg, som er festet med små jernstifter til skiene. Skienes ender er beskyttet av metall. Skiparet er festet sammen med to tøyreimer.
Photo:
Ljøstad, Ole-Thorstein
/
Anno Norsk skogmuseum