History
-
Denne båten er bygd av Karl T. Holland, som var født på Nes, der foreldrene Taale Kristiansen og Maria Andreasdatter var inderstfolk på plassen Spitbakken. I andre halvdel av 1880-åra later det til at familien flyttet til Vardal på vestsida av Mjøsa, der de ble husmannsfolk på plassen Øvre Holland under eiendommen Hunn, som seinere er avgitt arealer til en bydel i Gjøvik bykommune. I 1905 kjøpte Karls foreldre småbruket Engehaugen under garden Søndre Kopperud. På dette tidspunktet hadde imidlertid Karl for lengst flyttet hjemmefra og stiftet egen familie. Som ung mann gikk Karl i hjulmakerlære på Gjøvik. Han tok etternavnet Holland etter husmannsplassen der han hadde tilbrakt mye av oppveksttida si. Karl Holland giftet seg - antakelig som 20-åring - med to år yngre Hanna Fossum, som var født på Hamar som datter av bakersvenn Olaus Nilssen Fossum og hans kone Gina, født Johansen. Paret fikk sitt første barn høsten 1901. I 1904 bygslet Karl Holland et drøyt mål med jord av Holmen brenneri, som også lå på arealer som hadde tilhørt Hunn-garden der foreldrene hadde vært husmannsfolk. Han lånte også 2 000 kroner i Hypotekbanken, antakelig med sikte på å reise en bolig på den bygslede tomta. Tre-fire år seinere flyttet familien likevel til Hamar, der Karl Holland ble ansatt som hjulmaker hos vognfabrikant Peder Norseng. De første åra bodde familien i Norsengs gård, som lå langs Parkgata, i kvartalet mellom Torggata og Grønnegata. Det skal ha vært etter at han kom til Hamar at Karl Holland begynte å bygge båter. Mulighetene for å arbeide med dette handverket kan ikke ha vært spesielt gode de første 4-5 åra, mens han bodde i leiegård der det var en vognfabrikk som la beslag på arealene i bakgården. Etter den tid flyttet familien ut av byen og over i egen bolig i villastrøket på Storhamar, som på dette tidspunktet lå i Hamars nabokommune Vang. Her fikk Karl bedre mulighet for å utøve båtbyggerhandverket, og det viste seg snart at det var marked for produktene hans. Både 1912 og 1914 er nevnt som etableringsår for båtbyggeriet. Sannsynligvis var det da han sluttet som hjulmaker og startet båtproduksjon på heltid.
Karl Holland drev som båtbygger resten av sitt yrkesaktive liv, og etter ham var det den yngste sønnen Rolf som overtok båtbyggeriet. Også den eldste sønnen, Thorleif Holland, bygde båter ved siden av sitt hovedyrke som drosjesjåfør. Thorleif hadde sitt eget verksted. Det var altså tre karer som bygde Holland-båter, i to ulike båtbyggerier. Båtene de leverte var imidlertid like, inntil Rolf etter hvert også begynte å levere plastbåter. Etnologen Espen Skjærbakken beskriver den klassiske Holland-båten slik:
«Båtene ble bygd på maler, som alle andre mjøsbåter, og det ble bygd riktige vegen, med kjølen ned. av 1/2" tjukke bordganger. De eldste båtene hadde fem bordganger, men det ble etter hvert vanlig med seks og sju. Det ble brukt bomullstråd som tetningsmiddel mellom bordgangene, lagt i et høvlet spor. Stavnprofilen til Holland var spesiell, og den samme for Karl, Rolf og Thorleif. Hollandbåtene endret seg også etter hvert som motorframdrift ble mer vanlig ... Som de fleste båtbyggerier så bygde Holland-karene båter etter kundenes ønsker. ....»
Produksjon: 1936 - 1937
- Produsent (K)Holland, Karl Taalesen (1880 - 1945)
- Adresse,Hedmark Hamar Storhamar
- ProfessionBåtbygger Hjulmaker
- GenderMann
- NationalityNorsk
- DigitaltMuseumSearch in «Holland, Karl Taalesen»
- Place of creationNorge Hedmark Hamar Storhamar Holland Båtbyggeri
Eierskap
- Tidligere eierStaangstad, Hans (1902 - 1979)
- Adresse,Hedmark Hamar
- GenderMann
- NationalityNorsk
- DigitaltMuseumSearch in «Staangstad, Hans»
Aksesjon: August 9, 2000
- Giver/siste eierStaangstad, Borghild Katarina (1908 - 2006)
- Adresse,Hedmark Ringsaker Kalslykkja 19, Furnes
- GenderKvinne
- NationalityNorsk
- Other informationFødt i Oslo. Bodd mesteparten av livet i Hamar.
- DigitaltMuseumSearch in «Staangstad, Borghild Katarina»
Bruk
- BruksstedNorge Hedmark Ringsaker Jessnes, Furnes Furubakk gnr/bnr 755.24
Classification
-
- Fiske (Outline)OU 226
- Trearbeid (Outline)OU 322
- Robåter (Outline - Båter og fartøyer)OU 501.12
References
-
- LitteraturreferanserSkjærbakken, Espen: Indre Østlandets trebåter, Langs Glommavassdraget og østlige deler av Drammensvassdraget, bl.a. side 44
License information
- License Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
Metadata
- IdentifierSJF.11977
- Part of collectionAnno Norsk skogmuseum
- Owner of collectionStiftelsen Norsk Skogmuseum
- InstitutionAnno Norsk skogmuseum
- Date publishedMarch 17, 2014
- Date updatedAugust 19, 2023
- DIMU-CODE011022738935
- UUID4e9035e1-4545-4466-8c55-0b968cf35dbd
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».