Trekasse med deler til motorsag. Kassa har opprinnelig inneholdt 12 flasker portugisisk rosévin, noe som framgår klart av påtrykt tekst på kassas sideflater. En innringet V med årstallet 1946 og bynavnet Oslo i den ene tverrenden viser dessuten når og hvor Vinmonopolet har importert de flaskene kassa har rommet. Kassa er lagd av halvtoms bord som er sammenføyd ved hjelp av jernkramper.
Oppi kassa ligger en rekke metallkomponenter (aliminium, jern og messig m. m. ). De lettest identifiserbare av disse komponentene later til å være fra motorsager av merket Beaver, og de stammer antakelig fra et parti som ble importert til Norge med økonomisk bistand fra offentlige myndigheter i 1947-48. John Svensson formidlet importen og var for øvrig importør av Homelite-motorsager på 1950- og begynnelsen av 1960-tallet. Det er grunn til å anta at Svensson tok vare på disse komponentene, dels med tanke på reparasjoner, kanskje også med henblikk på utvikling av en egen sagmodell, et arbeid som opptok ham på slutten av 1940-tallet. Svenssons virksomhet er omtalt på sidene 65-78 i Andreas Vevstads artikkel "Motorsaga - fra tømmerfellingsmaskin til håndredskap" i NSMs årbok nr. 9.
Blant delene i kasse kan nevnes følgende:
B: Et høyrehandtak med påmontert drivstofftank til Beaver-sag, tanken 19, 8 cm lang og 8, 7 cm i utvendig diameter. Tanken er merket I. E. L innskrevet i en oval, alt i hevet relieff.
C: Et svartlakkert sylinderdeksel til Beaversag, samme merking som ovenstående, her utført med rød, blå og kvit lakk, L: 22, 3 B: 17, 4
D: Startaggregat, montert på 5-toms stålskive (fastskrudd) med påmontert 3 cm bredt skovlhjul i lettmetall (alumunium) med viftefunksjon og snorhjul for startsnor.
E: Forgasserdeksel[?] utført i lettmetall, har vært festet på høyre side av Beaversag, H: 16, 8 B: 13, 9 (inkl. skruefester)
F: Motordelsel, har sittet på venstre side av motor på Beaver motorsag fra slutten av 1940-tallet, er utført i lettmetall (ant. aluminium), påstemplet nummeret B77, L: 38, 6 H: 19, 5
G: Beslag for sverdfeste på Beaver-motorsag fra slutten av 1940-tallet, har sylindrisk gjennombrutt hull for aksen til det drevet som trekker sagkjedet og sport for sverd/kjede. Denne delen er utført i aluminium med fire framstikkende gjengeskruer for feste til andre sagkomponenter. L: 14, 5 H: 14
H: Pumpeledd til Beaver motorsag fra slutten av 1940-tallet. Knappformet, svartlakkert handtak med fjærbelastet stempel i stålrørsylinder, festet med messingmutter og med vinklet endeledd av messing med gjenget overføring, L. i sammenpresset tilstand: 15, 4
I: Pumpeledd som H, men her mangler det vinklete overføringsleddet av messing som er nevnt ovenfor. L: 13
J: Deksel for startaggregat på Beaver-motorsag fra slutten av 1940-tallet. Dekselet er sirkelrundt, har en ytre diameter på 14, 2 cm og en indre diameter på 10, 1 cm. Dekselet har tre hull for festeskruer. På oversida er det stanset ut ei pil som antakelig markerer dreieretningen for startaggregatet.
Form: Rektangulær kasse, metallkomponenter m. ulike former
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».