I 1958 hadde «Skog- og landarbeideren» (nr. 1, januar), medlemsblandet til Norsk skog- og landarbeiderforbund følgende lille reportasje om Jo-Bu-fabrikken og lanseringa av den nye modellen, «Jo-Bu Viking»:
«Et modne eventyr.
I 1948 begynte produksjonen av Jo-Bu-sagen i meget primitive lokaler. Det var vel få som tenkte seg muligheten av at denne bedrift skulle få en rent eksplosiv utvikling i løpet av noen få år. Dette har likevel skjedd.
I november måned [1957] hadde bedriften innbudt en del interesserte til å bese fabrikken, som ligger i Drøbak. Det som en ikke-fagmann på det tekniske området særlig må undre seg over, er at det er laget og tatt i bruk store og kompliserte maskiner for å framstille de utrolig mange deler som en motorsag består av. Bare framstillingen og herdingen av delene til kjeden, er en vitenskap for seg, ved siden av tekniske finesser. Og det synes ikke å være spart noe for å framstille kvalitetsvarer. En kapittel for seg er kontrollen og utbyggingen av servicen ute i distriktene.
Bedriften hadde nå satt i produksjon en ny type, Jo-Bu Viking, som blir en mellomting mellom Jo-Bu senior og Jo-Bu junior. Denne type kommer antakelig på markedet i løpet av året. Det ble opplyst at den kommer til å veie ca. 1 kg mer enn Jo-Bu junior. Så vidt vi forsto blir det neppe noen forandringer fra de kjente typer, men sagen blir noe kraftigere enn junior og utstyres med tekniske forbedringer som ekspertene har funnet frem til.
Bedriften har nå en kapasitet på ca. 100 sager pr. døgn. Ca. 50 prosent av produksjonen eksporteres, fortrinsvis til Sverige, Finland og Canada.»
I påfølgende nummer av «Skog- og landarbeideren» (nr. 2 1958) hadde Jo-Bu-selskapet en stor annonse for den nye sagmodellen, hvor de framhevet følgende:
«Revolusjonerende nye detaljer:
Safe-kobling – en enestående kombinasjon av sentrifugal clutch og håndbetjent clutch. Den er sikker, robust og mer effektiv enn noen annen.
Meget sterk – Motoren er på 93 ccm og har forkrommet sylinder.
Lav vekt – bare 11,4 kg tross sterk motor.
Beskjedent bensinforbruk.»
Prisen var 1 675 kroner, inkludert 1 kjede, verktøyutrustning og noen reservedeler, levert i solid transportkasse. Den foregående og noe mindre modellen, «Jo-Bu Junior» kostet på dette tidspunktet 1 190 kroner. Prisen på «Jo-Bu Viking» ble for øvrig redusert til 1 390 kroner da den neste modellen, «Jo-Bu 93» ble lansert i 1959. Sistnevnte modell var den første Jo-Bu-saga som hadde membranforgasser.
I «Skog- og landarbeiderens» tredje hefte i 1958 annonsen fått en ny form, og den nye sagmodellen var karakterisert som «En ny norsk verdenserobrer JO-BU VIKING». Modellen oppnådde imidlertid ikke den forrige Jo-Bu-modellens («Jo-Bu Junior») suksess. Mens Junior ble produsert i 39 200 eksemplarer, stoppet produksjonen av Viking på 9 800.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».