«Jo-Bu 93» var den fjerde sagmodellen firmaet utviklet («Jo-Bu Senior»[1948], «Jo-Bu junior» [1952] og «Jo-Bu Viking» [1957] var betegnelsene på de foregående)- 93-modellen ble utviklet i 1958 og markedsført i 1959. I en annonse som sto i Norsk Skog- og Landarbeiderforbunds medlemsblad nummer 4 1959 sto følgende:
«JO-BU 93 kom, skar ... og vant! Mer en fordoblet salg i forhold til året før har vi hatt siden folk fikk høre om JO-BU 93. Den har tydelig nok de egenskaper skogsfolk liker: store skjærehastighet, men ingen unormal slitasje på sverd og kjeder, 5 velutviklede hestekrefter, membranforgasser, SAFE-kobling og forkrommede kjeder - for å nevne noen. Vekten komplett er 12 kilo og veiledende pris med en kjede og rikelig utstyr kr. 1 590,-.»
«Jo-Bu 93» første gang omtalt i fagtidsskriftet «Norsk Skogbruk» nr. 18 1958, etter at en prototyp ble vist under den store St. Eriksmässan i Stockholm:
«Nyhet fra Drøbak - Jo-Bu 93:
Det ser ut til at flere av de større motorsagfabrikkene kommer til å hode seg til sager med utveksling. Det gjelder f. eks. Jo-Bu, som før første gang viste frem sin nye sag, Jo_bu 93. Fabrikken vil ennå ikke oppgi noen data for denne, men de sier det er en vesentlig forbedret utgave av Jo-Bu Viking. Den er utstyrt med membranforgasser og fast bensintank, mens sikkerhetskoblingen fra Viking er beholdt. Den viktigste forbedringen mener de er at de er kommet fram til en kjedehastighet som gir sagen like stor skjæreeffekt som de direktedrevne, uten at en får tilsvarende slitasje. Kjedehastigheten er 8-10 m. pr. sek., og sagen har et nedgrearingsforhold på 1 : 1,5. Det var en prototyp av sagen som ble vist i Stockholm, så den endelige utformingen er det vanskelig å si noe om, men vekten er den samme som for Jo-Bu Viking (11,4 kg). Sagen vil komme på markedet i løpet av vinteren.»
Etter at modellen var kommet i salg hadde «Norsk Skogbruk» (nr. 23/24 1958, side 695) følgende omtale av «Jo-Bu 93»:
«Jo-Bu 93 er omtalt tidligere i Norsk Skogbruk. Motoren er på 93 ccm, yter 5 HK (DIN, 6 HK SAE) ved 6 000 omdr. Clutchen er en kombinasjon av sentrifugalkobling og fast, håndbetjent clutch. Sagen er utstyrt med membranforgasser, som gjør det mulig å bruke sagen i alle arbeidsstillinger.
Sverdet er av samme type som på tidligere Jo-Bu-modeller. Det er smalt med vendetrinse. Kjeden er ytterkantforkrommet, og kjedesmøringen er automatisk og synkronisert med kløtsjen.
Sagen veier 11,5 kg. med 18" sverd. Den blir også levert med 22" sverd. Prisen er 1 590 kr.»
Jo-Bu 93 var den første modellen fra denne fabrikken som hadde membranforgasser, og som dermed kunne brukes til kvisting uten stadige driftsforstyrrelser. Den hadde dessuten et design som minte mer om konkurrentenes. Med denne modellen frigjorde Jo-Bu seg fra de de formene og løsningene som preget «Jo-Bu Junior» og «Jo-Bu Viking», som hadde gitt store salgssuksesser i 1950-åra. «Jo-Bu 93» ble likevel ingen enorm salgssuksess, silk annonsen ovenfor forsøkte å gi inntrykk av. Det ble totalt produsert 5 600 eksemplarer.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».