• Form: motorkropp, sverd og håndtak. Registrator antar at saga er en Rexo SI 100.  Mange av motorsagas komponenter er laget av sandstøpt aluminium. 
Saga er utstyrt med en 4-takts ensylindret motor på 500 cm3 på 11 hk. Når det er en 4-takts motor så er det ensbetydende med at saga går på ren bensin, ikke oljeblandet. Det er egen oljetank for motorolje. Motoren er luftavkjølt med vifte. Det er for øvrig rundt "viftehjulet" i bakant på motoren man vikler på ei startsnor når man skal starte saga. Motoren har magnettenning, høyspenttenning, av merket Bosch med stifter. Tenningssystemet kan også brukes på en motor med to sylindre. Forgasseren er en flottørforgasser av typen AMAC No 902 / 146 Breveté SD6 (tekst oppå flottørhuset). Oppå flottørhuset er det en liten knapp som trykkes ned for å gi saga litt ekstra bensin i startøyeblikket, man holder knappen nede til det renner ut litt bensin. 
Saga har manuell clutch, ikke sentrifugalclutch, sagkjedet sette si drift ved å trykke ned en hendel på venstre håndtak. Denne hendelen kan forøvrig settes i fast posisjon. Gasspådraget reguleres med en annen hendel på høyre håndtak. 
Sverdet på saga snus manuelt fra felle- til kappestilling ved å trekke ut en hendel på sagkroppen, sverdet kan også skråstilles. Det er en egen oljetank for kjedeolje som er montert på siden av sverdet lengst fram mot sverdspissen. Smøringen av kjedet skjer ved fall, det er altså ingen egen pumpe koblet til denne oljetanken. Sverdtrinsa er opplagret med et kulelager. Sverdet har en total lengde på 112 cm, det vil si om lag 100 cm skjærelengde. Sagkjedet er av typen rivtannkjede, med en avstand mellom lekkene på cirka 4 cm. Kjedestrammeren sitter lengst fram ved sverdspissen i forlengelsen av oljetanken. 
For øvrig er det en egen lufteanordning for veivhuset, slik at oljetrykket ikke blir for høyt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Form: motorkropp, sverd og håndtak. Registrator antar at saga er en Rexo SI 100.  Mange av motorsagas komponenter er laget av sandstøpt aluminium. 
Saga er utstyrt med en 4-takts ensylindret motor på 500 cm3 på 11 hk. Når det er en 4-takts motor så er det ensbetydende med at saga går på ren bensin, ikke oljeblandet. Det er egen oljetank for motorolje. Motoren er luftavkjølt med vifte. Det er for øvrig rundt "viftehjulet" i bakant på motoren man vikler på ei startsnor når man skal starte saga. Motoren har magnettenning, høyspenttenning, av merket Bosch med stifter. Tenningssystemet kan også brukes på en motor med to sylindre. Forgasseren er en flottørforgasser av typen AMAC No 902 / 146 Breveté SD6 (tekst oppå flottørhuset). Oppå flottørhuset er det en liten knapp som trykkes ned for å gi saga litt ekstra bensin i startøyeblikket, man holder knappen nede til det renner ut litt bensin. 
Saga har manuell clutch, ikke sentrifugalclutch, sagkjedet sette si drift ved å trykke ned en hendel på venstre håndtak. Denne hendelen kan forøvrig settes i fast posisjon. Gasspådraget reguleres med en annen hendel på høyre håndtak. 
Sverdet på saga snus manuelt fra felle- til kappestilling ved å trekke ut en hendel på sagkroppen, sverdet kan også skråstilles. Det er en egen oljetank for kjedeolje som er montert på siden av sverdet lengst fram mot sverdspissen. Smøringen av kjedet skjer ved fall, det er altså ingen egen pumpe koblet til denne oljetanken. Sverdtrinsa er opplagret med et kulelager. Sverdet har en total lengde på 112 cm, det vil si om lag 100 cm skjærelengde. Sagkjedet er av typen rivtannkjede, med en avstand mellom lekkene på cirka 4 cm. Kjedestrammeren sitter lengst fram ved sverdspissen i forlengelsen av oljetanken. 
For øvrig er det en egen lufteanordning for veivhuset, slik at oljetrykket ikke blir for høyt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Form: motorkropp, sverd og håndtak. Registrator antar at saga er en Rexo SI 100.  Mange av motorsagas komponenter er laget av sandstøpt aluminium. 
Saga er utstyrt med en 4-takts ensylindret motor på 500 cm3 på 11 hk. Når det er en 4-takts motor så er det ensbetydende med at saga går på ren bensin, ikke oljeblandet. Det er egen oljetank for motorolje. Motoren er luftavkjølt med vifte. Det er for øvrig rundt "viftehjulet" i bakant på motoren man vikler på ei startsnor når man skal starte saga. Motoren har magnettenning, høyspenttenning, av merket Bosch med stifter. Tenningssystemet kan også brukes på en motor med to sylindre. Forgasseren er en flottørforgasser av typen AMAC No 902 / 146 Breveté SD6 (tekst oppå flottørhuset). Oppå flottørhuset er det en liten knapp som trykkes ned for å gi saga litt ekstra bensin i startøyeblikket, man holder knappen nede til det renner ut litt bensin. 
Saga har manuell clutch, ikke sentrifugalclutch, sagkjedet sette si drift ved å trykke ned en hendel på venstre håndtak. Denne hendelen kan forøvrig settes i fast posisjon. Gasspådraget reguleres med en annen hendel på høyre håndtak. 
Sverdet på saga snus manuelt fra felle- til kappestilling ved å trekke ut en hendel på sagkroppen, sverdet kan også skråstilles. Det er en egen oljetank for kjedeolje som er montert på siden av sverdet lengst fram mot sverdspissen. Smøringen av kjedet skjer ved fall, det er altså ingen egen pumpe koblet til denne oljetanken. Sverdtrinsa er opplagret med et kulelager. Sverdet har en total lengde på 112 cm, det vil si om lag 100 cm skjærelengde. Sagkjedet er av typen rivtannkjede, med en avstand mellom lekkene på cirka 4 cm. Kjedestrammeren sitter lengst fram ved sverdspissen i forlengelsen av oljetanken. 
For øvrig er det en egen lufteanordning for veivhuset, slik at oljetrykket ikke blir for høyt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Form: motorkropp, sverd og håndtak. Registrator antar at saga er en Rexo SI 100.  Mange av motorsagas komponenter er laget av sandstøpt aluminium. 
Saga er utstyrt med en 4-takts ensylindret motor på 500 cm3 på 11 hk. Når det er en 4-takts motor så er det ensbetydende med at saga går på ren bensin, ikke oljeblandet. Det er egen oljetank for motorolje. Motoren er luftavkjølt med vifte. Det er for øvrig rundt "viftehjulet" i bakant på motoren man vikler på ei startsnor når man skal starte saga. Motoren har magnettenning, høyspenttenning, av merket Bosch med stifter. Tenningssystemet kan også brukes på en motor med to sylindre. Forgasseren er en flottørforgasser av typen AMAC No 902 / 146 Breveté SD6 (tekst oppå flottørhuset). Oppå flottørhuset er det en liten knapp som trykkes ned for å gi saga litt ekstra bensin i startøyeblikket, man holder knappen nede til det renner ut litt bensin. 
Saga har manuell clutch, ikke sentrifugalclutch, sagkjedet sette si drift ved å trykke ned en hendel på venstre håndtak. Denne hendelen kan forøvrig settes i fast posisjon. Gasspådraget reguleres med en annen hendel på høyre håndtak. 
Sverdet på saga snus manuelt fra felle- til kappestilling ved å trekke ut en hendel på sagkroppen, sverdet kan også skråstilles. Det er en egen oljetank for kjedeolje som er montert på siden av sverdet lengst fram mot sverdspissen. Smøringen av kjedet skjer ved fall, det er altså ingen egen pumpe koblet til denne oljetanken. Sverdtrinsa er opplagret med et kulelager. Sverdet har en total lengde på 112 cm, det vil si om lag 100 cm skjærelengde. Sagkjedet er av typen rivtannkjede, med en avstand mellom lekkene på cirka 4 cm. Kjedestrammeren sitter lengst fram ved sverdspissen i forlengelsen av oljetanken. 
For øvrig er det en egen lufteanordning for veivhuset, slik at oljetrykket ikke blir for høyt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Form: motorkropp, sverd og håndtak. Registrator antar at saga er en Rexo SI 100.  Mange av motorsagas komponenter er laget av sandstøpt aluminium. 
Saga er utstyrt med en 4-takts ensylindret motor på 500 cm3 på 11 hk. Når det er en 4-takts motor så er det ensbetydende med at saga går på ren bensin, ikke oljeblandet. Det er egen oljetank for motorolje. Motoren er luftavkjølt med vifte. Det er for øvrig rundt "viftehjulet" i bakant på motoren man vikler på ei startsnor når man skal starte saga. Motoren har magnettenning, høyspenttenning, av merket Bosch med stifter. Tenningssystemet kan også brukes på en motor med to sylindre. Forgasseren er en flottørforgasser av typen AMAC No 902 / 146 Breveté SD6 (tekst oppå flottørhuset). Oppå flottørhuset er det en liten knapp som trykkes ned for å gi saga litt ekstra bensin i startøyeblikket, man holder knappen nede til det renner ut litt bensin. 
Saga har manuell clutch, ikke sentrifugalclutch, sagkjedet sette si drift ved å trykke ned en hendel på venstre håndtak. Denne hendelen kan forøvrig settes i fast posisjon. Gasspådraget reguleres med en annen hendel på høyre håndtak. 
Sverdet på saga snus manuelt fra felle- til kappestilling ved å trekke ut en hendel på sagkroppen, sverdet kan også skråstilles. Det er en egen oljetank for kjedeolje som er montert på siden av sverdet lengst fram mot sverdspissen. Smøringen av kjedet skjer ved fall, det er altså ingen egen pumpe koblet til denne oljetanken. Sverdtrinsa er opplagret med et kulelager. Sverdet har en total lengde på 112 cm, det vil si om lag 100 cm skjærelengde. Sagkjedet er av typen rivtannkjede, med en avstand mellom lekkene på cirka 4 cm. Kjedestrammeren sitter lengst fram ved sverdspissen i forlengelsen av oljetanken. 
For øvrig er det en egen lufteanordning for veivhuset, slik at oljetrykket ikke blir for høyt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Form: motorkropp, sverd og håndtak. Registrator antar at saga er en Rexo SI 100.  Mange av motorsagas komponenter er laget av sandstøpt aluminium. 
Saga er utstyrt med en 4-takts ensylindret motor på 500 cm3 på 11 hk. Når det er en 4-takts motor så er det ensbetydende med at saga går på ren bensin, ikke oljeblandet. Det er egen oljetank for motorolje. Motoren er luftavkjølt med vifte. Det er for øvrig rundt "viftehjulet" i bakant på motoren man vikler på ei startsnor når man skal starte saga. Motoren har magnettenning, høyspenttenning, av merket Bosch med stifter. Tenningssystemet kan også brukes på en motor med to sylindre. Forgasseren er en flottørforgasser av typen AMAC No 902 / 146 Breveté SD6 (tekst oppå flottørhuset). Oppå flottørhuset er det en liten knapp som trykkes ned for å gi saga litt ekstra bensin i startøyeblikket, man holder knappen nede til det renner ut litt bensin. 
Saga har manuell clutch, ikke sentrifugalclutch, sagkjedet sette si drift ved å trykke ned en hendel på venstre håndtak. Denne hendelen kan forøvrig settes i fast posisjon. Gasspådraget reguleres med en annen hendel på høyre håndtak. 
Sverdet på saga snus manuelt fra felle- til kappestilling ved å trekke ut en hendel på sagkroppen, sverdet kan også skråstilles. Det er en egen oljetank for kjedeolje som er montert på siden av sverdet lengst fram mot sverdspissen. Smøringen av kjedet skjer ved fall, det er altså ingen egen pumpe koblet til denne oljetanken. Sverdtrinsa er opplagret med et kulelager. Sverdet har en total lengde på 112 cm, det vil si om lag 100 cm skjærelengde. Sagkjedet er av typen rivtannkjede, med en avstand mellom lekkene på cirka 4 cm. Kjedestrammeren sitter lengst fram ved sverdspissen i forlengelsen av oljetanken. 
For øvrig er det en egen lufteanordning for veivhuset, slik at oljetrykket ikke blir for høyt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Motorsag

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to