Motorsag med betegnelsen «Bamse». Saga ble konstruert av Rasmus Wiig fra Svarstad i Vestfold og produsert av Den norske sagbladfabrikk. Saga er 90 centimeter lang, 30, 5 centimeter bred og 30 centimeter høy. Den har 18 tommers sverd, som når skovtannkjedet medregnes, er 10,8 centimeter bredt i fronten. Kjedet kan strammes ved hjelp av en stillskrue på utsida av sverddekselet. Saga er utstyrt med en ensylindret, luftavkjølt totaktsmotor med magnettenning. Sylinderen i liggende stilling i sagas lengderetning med topplokket og tennpluggen bakovervendt. Sylindervolumet oppgis å være 94 kubikkcentimeter. Saga skulle kjøres på oljeblandet bensin i blandingsforholdet 1:10. Bensintanken, en rødlakkert metallbeholder med buet overstykke, er plassert over motoren. Den har et blankt lettmetallokk (antakelig aluminium) med innvendig gummipakning. Bakenfor dette lokket er Den norske sagbladfabrikks emblem, et gullfarget skjold med et sirkelsagblad mot skravert botn, plassert. Bensinpumpa sitter på høyre side av motoren. Saga startes ved hjelp av ei snor, en tynn stålvaier, fra et viftehus på venstre side. Dette viftehuset er utstyrt med et metallokk med navnet «Bamse» i opphøyd relileff mot blålakkert botn. Motoren er omgitt av ei rødlakkert ramme, lagd av stålrør med diameter 2,2 centimeter. På den bakre delen av denne ramma er det plassert et vribart gasshandtak av rød plast. Bamse-saga var utstyrt med en kløtsj som ble utløst når dette handtaket ble vridd mot venstre og aktivert når det samme handtaket ble vridd mot høyre. Foran på motordelen, ved sverdfestet, er det montert ei stålbøyle som skulle fungere som barkstø. Den høyre sida av motorens veivhus er påført nummeret «A 166», som antakelig er et produksjonsnummer.

Da denne modellen ble lansert, i 1953, hadde ikke motorsagene membranforgasser, og derfor hadde motorene en tilbøyelighet til å kveles når sagene ble forsøkt brukt i andre posisjoner enn den som passet for felling. På Bamse-modellen hadde Rasmus Wiig forsøkt å løse dette på en måte som i instruksjonsboka beskrives slik: «For at sagen skal kunne brukes i alle stillinger, er det inne i brennstofftanken plassert et lodd i enden på en slange. Når sagen vendes, vil loddet alltid søke til tankens laveste punkt.»

Informasjon om Rasmus Wiigs virke som motorsagkonstruktør finnes under fanen «Opplysninger».

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to