• Gården Helle i Øyestad ved Nidelven.  ca. 1850.  Gulmalt langt  våningshus med 9 vinduer,  plassert 3 og 3, tofløyet dør th.  for de tre første vinduer.  Brunt tak med sorte kanter (kontur).  Formell hage med klippede lindetrær  langs   steinmurene og steingjerdet  ved elva,  i bakgr. th.   flaggstang  med løvhytte og flagg med unionsmerke.  Tv. for huset er   veien fra brygga  opp til tunet,  et glimt av røde uthus bak hovedbygningen.  Ved brygga   toetasjes hus  med tofløyet midt  med trapp, gulmalt   båthus tv.
    Photo: Gjertsen, Karl Ragnar / Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN

Tegning med akvarellfarge, landskap, innr.