• Allegori over sjøfarten i Arendal, malt som frise på to lerreter i blyantformat. På lerretet a sees en  båt under seil, bemannet av sjømenn  og matroser, kjøpmannen sitter i stavnen i rik renessansedrakt.  Båten er  omgitt av nereider og, havmenn, små putti snor blomster  grønt i guirlandere mellom seg, foran båten drar et rikt følge av nakne havfolk, anført av svevende Mercur med staven han ser mot land hvor båtbyggere  nettopp har bygget en båt, og viser til den hjemvendende båt hvilke rikdommer havet gir.
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN

Oljemaleri, allegori over sjøfarten i Arendal