• Indre Poll, kjøpmannsgårder og havnemiljø, ca. 1840. En liten bukt omgitt av brygger og hus, t.v. i forgr. lyserødt 2 etasjes hus, smlgn. AAM.B.150, Hans Herløvssøns Vaaning, i mellomgrunnen midt i bildet en vindebro over en smal kanal. T.h. i forgr. stor rød pakkbod, bakenfor store røde hus. I bakgrunnen tett bebyggelse opp en dal, med bratt gate i midten (Bendixklev). Grønne knauser på sidene, blå lettskyet himmel. En tomaster "Ceres" ved bryggen t.v. to mann i en pram lastet m. melsekker lenger inne.
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN