• Portrett av Maren Mogensdatter Kruse,  f. 1606,  Erik Krabbes frue, datter av Mogens Kruse og  Anne Ottesdatter Lunow.  Knestykke, høyrevendt,   yngre kvinne  i sort el. mørk brun kjole,  sømmene kantet m.   gullbånd,  stor hvit   krave m. kniplingskant  over hals, skulder og  bryst, h. hånd v. beltet, i v. en tøyveske in. gull og polykr,  mtblomsterbroderi. På hodet kniplingslue m. perler.  Bakgr. mørk gråbrun. Våpen:  øv. v. hj. fedr: Kruse, i sølv skjold en blå toppluelignende hatt eller lue med rød oppbrett,  på hjelmen to pansrede armer som løfter samme lue.  Øv. h. hj. mødr: Lunow, vertikalt delt skjold, v. halvd hvit,  h. hvit m. 2 sorte  horisontale bjelker. På hjelmen 2 vedderhorn,  v. horn nedzre halvdel sort, øv. hvit,  h. horn motsatt. Ingen innskrift.
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN
    Photo: Gjertsen, Karl Ragnar / Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN