• Ølkanne av valbjørk, innvendig foret med forgylt sølv i korpus og lokk. Kannen er skåret ut med scener i dypt relieff, nærmest rundskulptur på sidene, og med flatere relieff og enklere skurd på lokket. 
På lokket er det en framstilling av Syndefallet, med Adam og Eva stående under kunnskapens tre der de strekker seg etter epler, mens slangen snor seg om treets stamme og andre dyr og fugler står rundt omkring. Adam og Eva er nakne, men holder en gren foran skjødet, som om de allerede har spist av eplet. Rundt omkring i dette feltet er det satt inn forgylte nagler. Billedfeltet er omrammet av en tausnoingsbord og utenfor denne en blomsterranke.
Lokket har også en lokknapp som jekk mot håndtaket, formet som en løve. Håndtaket er formet som en slange i underkant, og som en slange med menneskehode på oversiden, eventuelt kan dette tolkes som en havfrue, siden halen ender i en spord.
Kannen har utskårne motiver rundt hele korpus, delt inn i felter med tausnoingsornamenter øverst og nederst og med snodde søyler mellom scenene. Søylene har base og kapitel formet som løvehoder. Det er tre bein formet som liggende kronede løver, og i feltene mellom er det to krokodiller vendt mot hverandre. 
Under håndtaket er det skåret en scene med en mann og en kvinne som står under en baldakin. Kvinnen holder en blomst i den ene hånden, mens mannen holder hennes andre hånd, altså et trolovelse- eller bryllupsbilde. 
Neste scene er Moses, med strålene ut fra pannen, som slår vann av klippen, mens andre mennesker står omkring, noen samler vann i forskjellige kar og bærer bort og en ung mann har lagt seg ned og drikker fra vannstrømmen.
Neste scene viser Moses stående med lovens tavler. Han har stråler fra pannen, og er plassert i en nisje.
Neste scene er Kongenes tilbedelse, der Maria sitter med Jesubarnet på fanget, mens Josef står bakenfor og lener seg på tømmermannsøksen. Foran dem er de hellige tre konger som bærer gaver til barnet, to står og en kneler.
Neste scene er Aron, Moses bror, som var den første yppersteprest. Han er kledd i yppersteprestens drakt slik den er beskrevet i Bibelen med bjeller og granatepler, mens han holder et røkelseskar. han er som Moses plassert i en nisje.
Siste scene er Isaks frierferd, der Abrahams tjener er sendt ut for å finne en kone til Isak. Rebekka har hentet vann fra brønnen, som er framstilt bak i scenen som en fontene der vann strømmer ut gjennom fire løvehoder. Tjeneren får drikke av hennes urne, mens en annen pike sitter med et kar og en tjener står og passer flere kameler i bakgrunnen.
Under kannen er det en skrue og mutter som fester sølvforingen til trekannen. En innskrift er grovt skåret inn, men er vanskelig tydbar, men synes å være tre bokstaver, hvorav de første synes å være O ug T eller I. Lokket er foret, og med en gravert innskrift på innsiden, sammen med kongemonogrammet C7.
    Photo: Maihaugen
  • Ølkanne av valbjørk, innvendig foret med forgylt sølv i korpus og lokk. Kannen er skåret ut med scener i dypt relieff, nærmest rundskulptur på sidene, og med flatere relieff og enklere skurd på lokket. 
På lokket er det en framstilling av Syndefallet, med Adam og Eva stående under kunnskapens tre der de strekker seg etter epler, mens slangen snor seg om treets stamme og andre dyr og fugler står rundt omkring. Adam og Eva er nakne, men holder en gren foran skjødet, som om de allerede har spist av eplet. Rundt omkring i dette feltet er det satt inn forgylte nagler. Billedfeltet er omrammet av en tausnoingsbord og utenfor denne en blomsterranke.
Lokket har også en lokknapp som jekk mot håndtaket, formet som en løve. Håndtaket er formet som en slange i underkant, og som en slange med menneskehode på oversiden, eventuelt kan dette tolkes som en havfrue, siden halen ender i en spord.
Kannen har utskårne motiver rundt hele korpus, delt inn i felter med tausnoingsornamenter øverst og nederst og med snodde søyler mellom scenene. Søylene har base og kapitel formet som løvehoder. Det er tre bein formet som liggende kronede løver, og i feltene mellom er det to krokodiller vendt mot hverandre. 
Under håndtaket er det skåret en scene med en mann og en kvinne som står under en baldakin. Kvinnen holder en blomst i den ene hånden, mens mannen holder hennes andre hånd, altså et trolovelse- eller bryllupsbilde. 
Neste scene er Moses, med strålene ut fra pannen, som slår vann av klippen, mens andre mennesker står omkring, noen samler vann i forskjellige kar og bærer bort og en ung mann har lagt seg ned og drikker fra vannstrømmen.
Neste scene viser Moses stående med lovens tavler. Han har stråler fra pannen, og er plassert i en nisje.
Neste scene er Kongenes tilbedelse, der Maria sitter med Jesubarnet på fanget, mens Josef står bakenfor og lener seg på tømmermannsøksen. Foran dem er de hellige tre konger som bærer gaver til barnet, to står og en kneler.
Neste scene er Aron, Moses bror, som var den første yppersteprest. Han er kledd i yppersteprestens drakt slik den er beskrevet i Bibelen med bjeller og granatepler, mens han holder et røkelseskar. han er som Moses plassert i en nisje.
Siste scene er Isaks frierferd, der Abrahams tjener er sendt ut for å finne en kone til Isak. Rebekka har hentet vann fra brønnen, som er framstilt bak i scenen som en fontene der vann strømmer ut gjennom fire løvehoder. Tjeneren får drikke av hennes urne, mens en annen pike sitter med et kar og en tjener står og passer flere kameler i bakgrunnen.
Under kannen er det en skrue og mutter som fester sølvforingen til trekannen. En innskrift er grovt skåret inn, men er vanskelig tydbar, men synes å være tre bokstaver, hvorav de første synes å være O ug T eller I. Lokket er foret, og med en gravert innskrift på innsiden, sammen med kongemonogrammet C7.
    Photo: Maihaugen
  • Ølkanne av valbjørk, innvendig foret med forgylt sølv i korpus og lokk. Kannen er skåret ut med scener i dypt relieff, nærmest rundskulptur på sidene, og med flatere relieff og enklere skurd på lokket. 
På lokket er det en framstilling av Syndefallet, med Adam og Eva stående under kunnskapens tre der de strekker seg etter epler, mens slangen snor seg om treets stamme og andre dyr og fugler står rundt omkring. Adam og Eva er nakne, men holder en gren foran skjødet, som om de allerede har spist av eplet. Rundt omkring i dette feltet er det satt inn forgylte nagler. Billedfeltet er omrammet av en tausnoingsbord og utenfor denne en blomsterranke.
Lokket har også en lokknapp som jekk mot håndtaket, formet som en løve. Håndtaket er formet som en slange i underkant, og som en slange med menneskehode på oversiden, eventuelt kan dette tolkes som en havfrue, siden halen ender i en spord.
Kannen har utskårne motiver rundt hele korpus, delt inn i felter med tausnoingsornamenter øverst og nederst og med snodde søyler mellom scenene. Søylene har base og kapitel formet som løvehoder. Det er tre bein formet som liggende kronede løver, og i feltene mellom er det to krokodiller vendt mot hverandre. 
Under håndtaket er det skåret en scene med en mann og en kvinne som står under en baldakin. Kvinnen holder en blomst i den ene hånden, mens mannen holder hennes andre hånd, altså et trolovelse- eller bryllupsbilde. 
Neste scene er Moses, med strålene ut fra pannen, som slår vann av klippen, mens andre mennesker står omkring, noen samler vann i forskjellige kar og bærer bort og en ung mann har lagt seg ned og drikker fra vannstrømmen.
Neste scene viser Moses stående med lovens tavler. Han har stråler fra pannen, og er plassert i en nisje.
Neste scene er Kongenes tilbedelse, der Maria sitter med Jesubarnet på fanget, mens Josef står bakenfor og lener seg på tømmermannsøksen. Foran dem er de hellige tre konger som bærer gaver til barnet, to står og en kneler.
Neste scene er Aron, Moses bror, som var den første yppersteprest. Han er kledd i yppersteprestens drakt slik den er beskrevet i Bibelen med bjeller og granatepler, mens han holder et røkelseskar. han er som Moses plassert i en nisje.
Siste scene er Isaks frierferd, der Abrahams tjener er sendt ut for å finne en kone til Isak. Rebekka har hentet vann fra brønnen, som er framstilt bak i scenen som en fontene der vann strømmer ut gjennom fire løvehoder. Tjeneren får drikke av hennes urne, mens en annen pike sitter med et kar og en tjener står og passer flere kameler i bakgrunnen.
Under kannen er det en skrue og mutter som fester sølvforingen til trekannen. En innskrift er grovt skåret inn, men er vanskelig tydbar, men synes å være tre bokstaver, hvorav de første synes å være O ug T eller I. Lokket er foret, og med en gravert innskrift på innsiden, sammen med kongemonogrammet C7.
    Photo: Maihaugen
  • Ølkanne av valbjørk, innvendig foret med forgylt sølv i korpus og lokk. Kannen er skåret ut med scener i dypt relieff, nærmest rundskulptur på sidene, og med flatere relieff og enklere skurd på lokket. 
På lokket er det en framstilling av Syndefallet, med Adam og Eva stående under kunnskapens tre der de strekker seg etter epler, mens slangen snor seg om treets stamme og andre dyr og fugler står rundt omkring. Adam og Eva er nakne, men holder en gren foran skjødet, som om de allerede har spist av eplet. Rundt omkring i dette feltet er det satt inn forgylte nagler. Billedfeltet er omrammet av en tausnoingsbord og utenfor denne en blomsterranke.
Lokket har også en lokknapp som jekk mot håndtaket, formet som en løve. Håndtaket er formet som en slange i underkant, og som en slange med menneskehode på oversiden, eventuelt kan dette tolkes som en havfrue, siden halen ender i en spord.
Kannen har utskårne motiver rundt hele korpus, delt inn i felter med tausnoingsornamenter øverst og nederst og med snodde søyler mellom scenene. Søylene har base og kapitel formet som løvehoder. Det er tre bein formet som liggende kronede løver, og i feltene mellom er det to krokodiller vendt mot hverandre. 
Under håndtaket er det skåret en scene med en mann og en kvinne som står under en baldakin. Kvinnen holder en blomst i den ene hånden, mens mannen holder hennes andre hånd, altså et trolovelse- eller bryllupsbilde. 
Neste scene er Moses, med strålene ut fra pannen, som slår vann av klippen, mens andre mennesker står omkring, noen samler vann i forskjellige kar og bærer bort og en ung mann har lagt seg ned og drikker fra vannstrømmen.
Neste scene viser Moses stående med lovens tavler. Han har stråler fra pannen, og er plassert i en nisje.
Neste scene er Kongenes tilbedelse, der Maria sitter med Jesubarnet på fanget, mens Josef står bakenfor og lener seg på tømmermannsøksen. Foran dem er de hellige tre konger som bærer gaver til barnet, to står og en kneler.
Neste scene er Aron, Moses bror, som var den første yppersteprest. Han er kledd i yppersteprestens drakt slik den er beskrevet i Bibelen med bjeller og granatepler, mens han holder et røkelseskar. han er som Moses plassert i en nisje.
Siste scene er Isaks frierferd, der Abrahams tjener er sendt ut for å finne en kone til Isak. Rebekka har hentet vann fra brønnen, som er framstilt bak i scenen som en fontene der vann strømmer ut gjennom fire løvehoder. Tjeneren får drikke av hennes urne, mens en annen pike sitter med et kar og en tjener står og passer flere kameler i bakgrunnen.
Under kannen er det en skrue og mutter som fester sølvforingen til trekannen. En innskrift er grovt skåret inn, men er vanskelig tydbar, men synes å være tre bokstaver, hvorav de første synes å være O ug T eller I. Lokket er foret, og med en gravert innskrift på innsiden, sammen med kongemonogrammet C7.
    Photo: Maihaugen
  • Ølkanne av valbjørk, innvendig foret med forgylt sølv i korpus og lokk. Kannen er skåret ut med scener i dypt relieff, nærmest rundskulptur på sidene, og med flatere relieff og enklere skurd på lokket. 
På lokket er det en framstilling av Syndefallet, med Adam og Eva stående under kunnskapens tre der de strekker seg etter epler, mens slangen snor seg om treets stamme og andre dyr og fugler står rundt omkring. Adam og Eva er nakne, men holder en gren foran skjødet, som om de allerede har spist av eplet. Rundt omkring i dette feltet er det satt inn forgylte nagler. Billedfeltet er omrammet av en tausnoingsbord og utenfor denne en blomsterranke.
Lokket har også en lokknapp som jekk mot håndtaket, formet som en løve. Håndtaket er formet som en slange i underkant, og som en slange med menneskehode på oversiden, eventuelt kan dette tolkes som en havfrue, siden halen ender i en spord.
Kannen har utskårne motiver rundt hele korpus, delt inn i felter med tausnoingsornamenter øverst og nederst og med snodde søyler mellom scenene. Søylene har base og kapitel formet som løvehoder. Det er tre bein formet som liggende kronede løver, og i feltene mellom er det to krokodiller vendt mot hverandre. 
Under håndtaket er det skåret en scene med en mann og en kvinne som står under en baldakin. Kvinnen holder en blomst i den ene hånden, mens mannen holder hennes andre hånd, altså et trolovelse- eller bryllupsbilde. 
Neste scene er Moses, med strålene ut fra pannen, som slår vann av klippen, mens andre mennesker står omkring, noen samler vann i forskjellige kar og bærer bort og en ung mann har lagt seg ned og drikker fra vannstrømmen.
Neste scene viser Moses stående med lovens tavler. Han har stråler fra pannen, og er plassert i en nisje.
Neste scene er Kongenes tilbedelse, der Maria sitter med Jesubarnet på fanget, mens Josef står bakenfor og lener seg på tømmermannsøksen. Foran dem er de hellige tre konger som bærer gaver til barnet, to står og en kneler.
Neste scene er Aron, Moses bror, som var den første yppersteprest. Han er kledd i yppersteprestens drakt slik den er beskrevet i Bibelen med bjeller og granatepler, mens han holder et røkelseskar. han er som Moses plassert i en nisje.
Siste scene er Isaks frierferd, der Abrahams tjener er sendt ut for å finne en kone til Isak. Rebekka har hentet vann fra brønnen, som er framstilt bak i scenen som en fontene der vann strømmer ut gjennom fire løvehoder. Tjeneren får drikke av hennes urne, mens en annen pike sitter med et kar og en tjener står og passer flere kameler i bakgrunnen.
Under kannen er det en skrue og mutter som fester sølvforingen til trekannen. En innskrift er grovt skåret inn, men er vanskelig tydbar, men synes å være tre bokstaver, hvorav de første synes å være O ug T eller I. Lokket er foret, og med en gravert innskrift på innsiden, sammen med kongemonogrammet C7.
    Photo: Maihaugen
  • Ølkanne av valbjørk, innvendig foret med forgylt sølv i korpus og lokk. Kannen er skåret ut med scener i dypt relieff, nærmest rundskulptur på sidene, og med flatere relieff og enklere skurd på lokket. 
På lokket er det en framstilling av Syndefallet, med Adam og Eva stående under kunnskapens tre der de strekker seg etter epler, mens slangen snor seg om treets stamme og andre dyr og fugler står rundt omkring. Adam og Eva er nakne, men holder en gren foran skjødet, som om de allerede har spist av eplet. Rundt omkring i dette feltet er det satt inn forgylte nagler. Billedfeltet er omrammet av en tausnoingsbord og utenfor denne en blomsterranke.
Lokket har også en lokknapp som jekk mot håndtaket, formet som en løve. Håndtaket er formet som en slange i underkant, og som en slange med menneskehode på oversiden, eventuelt kan dette tolkes som en havfrue, siden halen ender i en spord.
Kannen har utskårne motiver rundt hele korpus, delt inn i felter med tausnoingsornamenter øverst og nederst og med snodde søyler mellom scenene. Søylene har base og kapitel formet som løvehoder. Det er tre bein formet som liggende kronede løver, og i feltene mellom er det to krokodiller vendt mot hverandre. 
Under håndtaket er det skåret en scene med en mann og en kvinne som står under en baldakin. Kvinnen holder en blomst i den ene hånden, mens mannen holder hennes andre hånd, altså et trolovelse- eller bryllupsbilde. 
Neste scene er Moses, med strålene ut fra pannen, som slår vann av klippen, mens andre mennesker står omkring, noen samler vann i forskjellige kar og bærer bort og en ung mann har lagt seg ned og drikker fra vannstrømmen.
Neste scene viser Moses stående med lovens tavler. Han har stråler fra pannen, og er plassert i en nisje.
Neste scene er Kongenes tilbedelse, der Maria sitter med Jesubarnet på fanget, mens Josef står bakenfor og lener seg på tømmermannsøksen. Foran dem er de hellige tre konger som bærer gaver til barnet, to står og en kneler.
Neste scene er Aron, Moses bror, som var den første yppersteprest. Han er kledd i yppersteprestens drakt slik den er beskrevet i Bibelen med bjeller og granatepler, mens han holder et røkelseskar. han er som Moses plassert i en nisje.
Siste scene er Isaks frierferd, der Abrahams tjener er sendt ut for å finne en kone til Isak. Rebekka har hentet vann fra brønnen, som er framstilt bak i scenen som en fontene der vann strømmer ut gjennom fire løvehoder. Tjeneren får drikke av hennes urne, mens en annen pike sitter med et kar og en tjener står og passer flere kameler i bakgrunnen.
Under kannen er det en skrue og mutter som fester sølvforingen til trekannen. En innskrift er grovt skåret inn, men er vanskelig tydbar, men synes å være tre bokstaver, hvorav de første synes å være O ug T eller I. Lokket er foret, og med en gravert innskrift på innsiden, sammen med kongemonogrammet C7.
    Photo: Maihaugen
  • Ølkanne av valbjørk, innvendig foret med forgylt sølv i korpus og lokk. Kannen er skåret ut med scener i dypt relieff, nærmest rundskulptur på sidene, og med flatere relieff og enklere skurd på lokket. 
På lokket er det en framstilling av Syndefallet, med Adam og Eva stående under kunnskapens tre der de strekker seg etter epler, mens slangen snor seg om treets stamme og andre dyr og fugler står rundt omkring. Adam og Eva er nakne, men holder en gren foran skjødet, som om de allerede har spist av eplet. Rundt omkring i dette feltet er det satt inn forgylte nagler. Billedfeltet er omrammet av en tausnoingsbord og utenfor denne en blomsterranke.
Lokket har også en lokknapp som jekk mot håndtaket, formet som en løve. Håndtaket er formet som en slange i underkant, og som en slange med menneskehode på oversiden, eventuelt kan dette tolkes som en havfrue, siden halen ender i en spord.
Kannen har utskårne motiver rundt hele korpus, delt inn i felter med tausnoingsornamenter øverst og nederst og med snodde søyler mellom scenene. Søylene har base og kapitel formet som løvehoder. Det er tre bein formet som liggende kronede løver, og i feltene mellom er det to krokodiller vendt mot hverandre. 
Under håndtaket er det skåret en scene med en mann og en kvinne som står under en baldakin. Kvinnen holder en blomst i den ene hånden, mens mannen holder hennes andre hånd, altså et trolovelse- eller bryllupsbilde. 
Neste scene er Moses, med strålene ut fra pannen, som slår vann av klippen, mens andre mennesker står omkring, noen samler vann i forskjellige kar og bærer bort og en ung mann har lagt seg ned og drikker fra vannstrømmen.
Neste scene viser Moses stående med lovens tavler. Han har stråler fra pannen, og er plassert i en nisje.
Neste scene er Kongenes tilbedelse, der Maria sitter med Jesubarnet på fanget, mens Josef står bakenfor og lener seg på tømmermannsøksen. Foran dem er de hellige tre konger som bærer gaver til barnet, to står og en kneler.
Neste scene er Aron, Moses bror, som var den første yppersteprest. Han er kledd i yppersteprestens drakt slik den er beskrevet i Bibelen med bjeller og granatepler, mens han holder et røkelseskar. han er som Moses plassert i en nisje.
Siste scene er Isaks frierferd, der Abrahams tjener er sendt ut for å finne en kone til Isak. Rebekka har hentet vann fra brønnen, som er framstilt bak i scenen som en fontene der vann strømmer ut gjennom fire løvehoder. Tjeneren får drikke av hennes urne, mens en annen pike sitter med et kar og en tjener står og passer flere kameler i bakgrunnen.
Under kannen er det en skrue og mutter som fester sølvforingen til trekannen. En innskrift er grovt skåret inn, men er vanskelig tydbar, men synes å være tre bokstaver, hvorav de første synes å være O ug T eller I. Lokket er foret, og med en gravert innskrift på innsiden, sammen med kongemonogrammet C7.
    Photo: Maihaugen
  • Ølkanne av valbjørk, innvendig foret med forgylt sølv i korpus og lokk. Kannen er skåret ut med scener i dypt relieff, nærmest rundskulptur på sidene, og med flatere relieff og enklere skurd på lokket. 
På lokket er det en framstilling av Syndefallet, med Adam og Eva stående under kunnskapens tre der de strekker seg etter epler, mens slangen snor seg om treets stamme og andre dyr og fugler står rundt omkring. Adam og Eva er nakne, men holder en gren foran skjødet, som om de allerede har spist av eplet. Rundt omkring i dette feltet er det satt inn forgylte nagler. Billedfeltet er omrammet av en tausnoingsbord og utenfor denne en blomsterranke.
Lokket har også en lokknapp som jekk mot håndtaket, formet som en løve. Håndtaket er formet som en slange i underkant, og som en slange med menneskehode på oversiden, eventuelt kan dette tolkes som en havfrue, siden halen ender i en spord.
Kannen har utskårne motiver rundt hele korpus, delt inn i felter med tausnoingsornamenter øverst og nederst og med snodde søyler mellom scenene. Søylene har base og kapitel formet som løvehoder. Det er tre bein formet som liggende kronede løver, og i feltene mellom er det to krokodiller vendt mot hverandre. 
Under håndtaket er det skåret en scene med en mann og en kvinne som står under en baldakin. Kvinnen holder en blomst i den ene hånden, mens mannen holder hennes andre hånd, altså et trolovelse- eller bryllupsbilde. 
Neste scene er Moses, med strålene ut fra pannen, som slår vann av klippen, mens andre mennesker står omkring, noen samler vann i forskjellige kar og bærer bort og en ung mann har lagt seg ned og drikker fra vannstrømmen.
Neste scene viser Moses stående med lovens tavler. Han har stråler fra pannen, og er plassert i en nisje.
Neste scene er Kongenes tilbedelse, der Maria sitter med Jesubarnet på fanget, mens Josef står bakenfor og lener seg på tømmermannsøksen. Foran dem er de hellige tre konger som bærer gaver til barnet, to står og en kneler.
Neste scene er Aron, Moses bror, som var den første yppersteprest. Han er kledd i yppersteprestens drakt slik den er beskrevet i Bibelen med bjeller og granatepler, mens han holder et røkelseskar. han er som Moses plassert i en nisje.
Siste scene er Isaks frierferd, der Abrahams tjener er sendt ut for å finne en kone til Isak. Rebekka har hentet vann fra brønnen, som er framstilt bak i scenen som en fontene der vann strømmer ut gjennom fire løvehoder. Tjeneren får drikke av hennes urne, mens en annen pike sitter med et kar og en tjener står og passer flere kameler i bakgrunnen.
Under kannen er det en skrue og mutter som fester sølvforingen til trekannen. En innskrift er grovt skåret inn, men er vanskelig tydbar, men synes å være tre bokstaver, hvorav de første synes å være O ug T eller I. Lokket er foret, og med en gravert innskrift på innsiden, sammen med kongemonogrammet C7.
    Photo: Maihaugen

Kanne

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to