«Bygdehøvdingen» Tollef Kilde (1853-1947) i Åmot i Østerdalen lanserte tidlig på 1900-tallet en idé om å reise et tresliperi ved Osfallet i elva Søndre Osa. Målet var økonomisk ut ...
«Bygdehøvdingen» Tollef Kilde (1853-1947) i Åmot i Østerdalen lanserte tidlig på 1900-tallet en idé om å reise et tresliperi ved Osfallet i elva Søndre Osa. Målet var økonomisk utvikling i Åmot, basert på bygdas egne skog- og vannkraftressurser. Da Kilde først begynte å snakke om denne saken forekom det vel for de fleste av sambygdingene å være fjerne framtidsvyer. Saken fikk imidlertid ganske raskt politisk aktualitet, for det viste seg at spekulanter fra andre, den gang bedrestilte stater, begynte å kjøpe opp skog, mineralforekomster og ikke minst vannfall i Norge, med sikte på industriell utnytting. Stortingsrepresentanten Johan Castberg (1862-1926) fra partiet Arbeiderdemokratene reiste en debatt om denne saken i 1906, noe som førte til at Stortinget vedtok en midlertidig konsesjonslov og oppfordret kommunene til å kartlegge sine vannkraftressurser og skissere eventuelle regulerings- eller utbyggingsplaner. I Åmot førte dette til at det ble organisert en såkalt «Osfallskomité», som besto av de tre driftige skogeierne Tollef Kilde, Ole Severin Aaset (1860-1915) og Olav Nergaard (1861-1934). Komiteen ble seinere supplert med Olav Sjølie (1863-1915) og ordfører Haakon Bolstad (1878-1941). Disse lokale aktørene sikret Åmot kommune fallrettigheter og konsesjon for regulering av Osensjøen, prosesser som for øvrig førte til splittelse og strid, både i komiteen og i herredsstyret. Ingeniøren Johan Jørgen Kinck (1873-1955) var engasjert for å utføre det tekniske utredningsarbeidet som måtte til. Han konkluderte med at utbygging av Osfallet ville kunne gi fra 900 til 2 370 hestekrefter overført til bygdesenteret Rena. Tanken var at denne energien skulle deles mellom kommunen og den planlagte treforedlingsbedriften «Rena Træsliperi». Det siste utløste ny strid, fordi enkelte mente at alle kommunens skatteytere – som investorer i utbygginga – måtte få del i de nye energigodene på linje med det prosjekterte kraftanlegget. Skeptikerne var redde for at den kapitalkrafta som lå bak det planlagte industrireisingsprosjektet var for liten til at en kunne føle seg trygge på at bedriften ville bli levedyktig. Et flertall i herredsstyret prioriterte imidlertid kommunesenteret Rena og tresliperiet som skulle bygges der da de vedtok å bygge ut Osfallet like før jul i 1912. Påfølgende vår vedtok det samme herredsstyret enstemmig at det i første omgang skulle satses på en kraftstasjon med to turbiner, som skulle ha en yteevne på 1 800 hestekrefter hver. Vedtaket fastsatte også hvordan krafta skulle fordeles mellom kommunen og det prosjekterte tresliperiet på Rødsvollen like sør for kommunesenteret. Entreprenørselskapet til [Anders] Oscar Gravem (f. 1870) i Kristiania fikk byggeoppdraget. Plasseringa av dammen ble raskt et diskusjonstema, for det viste seg at grunnforholdene ikke var optimale for en slik betongkonstruksjon. Utbyggerne rådførte seg med geologiprofessoren Johan Herman Lie Vogt (1858-1932), og tok hans anvisninger til etterretning. Dermed startet en av de mest aktive utbyggingsperioder i Åmot kommunes historie. Det ble bygd damanlegg og kraftverk ved Osfallet, ledningsnett til Rena og tresliperi på Rødsvollen. Kraftverket ble satt i drift i oktober 1914. Dermed kunne mange familier i den sentrale delen av kommunen glede seg over lyset fra glødelampene, og tresliperiet kunne starte sin produksjon i et marked, som blant annet på grunn av 1. verdenskrig, viste seg svært labilt. Våren 1916 ble imidlertid katastrofal. Varmværet kom seint, men brått i månedsskiftet april-mai. Sola strålte og smeltet snøen, og innimellom regnet det kraftig. Den 10. mai begynte man å ane at det var fare på ferde. Osfallsdammen var fullt, og presset på konstruksjonene var enormt. Mannskapene på kraftstasjonen forstå at de måtte åpne bunnlukene, men skrudde gal veg, og de maktet heller ikke å gi vannet avløp gjennom tømmerløpet, der luka ikke var til å rikke. Til slutt gav mannskapene opp fordi de innså at det var livsfarlig å arbeide på dammen om den skulle svikte. Vannet begynte å skvulpe over nordre damarm, og grov med seg grusmasser der. På denne måten fant elva seg et nytt løp, og vannmassene dro med seg grus, stein og trær. Det nye elveløpet grov også med seg grunnen rundt maskinistboligen, som tidligere hadde ligget trygt i skråningen nord for det tidligere elveløpet. Maskinisten og hans mor, som begge hadde oppholdt seg i huset, var plutselig omgitt av et strømkav, som etter hvert fikk bygningen til å knele. Den eldre kvinna ble sittende fast. To dristige fløtere, Per Øien (1866-1938) og Per Vangli (1876-1949), tok seg etter hvert ut til det sammenraste huset. Kvinna døde mens de hogg i stykker konstruksjonene hun satt fast i, men maskinisten ble reddet over til den søndre elvebredden og dermed i sikkerhet. Ulykka krevde altså ett menneskeliv og flommen ødela investeringer for bortimot en million 1913-14-kroner. Det satte dessuten en nyetablert industribedrift i et lokalsamfunn som ellers hadde et begrenset arbeidsmarked i fare. Fabrikken ble holdt i midlertidig drift ved hjelp av en dampmaskin. Ingeniørene som besiktiget det ødelagte damanlegget gav åmotingene nedslående meldinger om at skadene knapt kunne la seg utbedre. Kommunen orienterte seg derfor i første omgang mot andre fossefall, blant annet Kvernfallet og Brufallet i Søndre Osa, og de begynte også å diskutere regulering av Storsjøen i nabokommunen Ytre Rendal. I 1917 ble det etablert et nytt driftsselskap, Rena Kraftselskap AS, der både kommune og private interessenter skjøt inn aksjekapital. Videre utbygginger i Søndre Osa ble overlatt til dette selskapet, der også Rena Kartonfabrik var en innflytelsesrik aktør. I 1917 ble det bygd en provisorisk dam, litt ovenfor den flommen hadde tatt, for å få kraftforsyninga i gang igjen. I 1936 kom et supplerende kraftanlegg i Kvernfallet i samme vassdrag. Osfallet fikk ny kraftstasjon i 1947. Anlegget ble modernisert omkring 1980.
Den 11. mai rapporterte Hedemarkens Amtstidende slik om flommen i Sør-Østerdalen:
«Storflommen er der.
… Elverum, idag Kl. 1.15.
Stigningen her har standset paa 4,20 og det er den høieste Vandstand her siden mitt i forrige Aarhundre. Men der kan muligens ventes en ny Stigning. I Aamot er nemlig indtruffet en Katastrofe af betydelig Omfang, idet den nye Osfalddam ved Aamot nye Elektricitetsverk svigtet inat, Osa brøt sig nyt Leie og Kraftstationen staar nu i Grus og Vand til mitt paa Bygningen. Maskinistboligen staar igjen mitt i det nye Elveleie, og Førstemaskinisten og hans Mor er i Boligen. Det er umulig at komme dem til Hjælp, og de er hvert Øieblik i Livsfare. Bygningen er faldt ned af de Pillarer den stod paa og staar nu mitt i Elven. Baade Maskinisten og hans Mor er set ilive efter Faldet. Den direkte Skade dreier sig om flere hundretusen Kroner, og dertil kommer at det nye Millionanlæg Rena Kartonfabrik vil bli uten av Drift til alt er i orden igjen, og det vil sikkert ta meget lang Tid. …»
Dagen etter, den 12. mai 1916, rapporterte Hedemarkens Amtstidende videre:
«Fra andre Kanter.
Som vi igaar meddelte, blev Maskinisten ved Aamot Elektricitetsverk ved Osfaldet og hans Mor igjen i en Stue, som blev staaende midt i det nye Elveleie, da dammen røk. De blev igaar reddet av to Tømmerfløtere Per Øyen og Per Vangli, der utførte en sjelden modig Redningsdaad. I Baat satte de med Fare for sit eget Liv over til en Ø, som ligger straks ovenfor Maskinistboliggen. Det var spændende Øieblikke at følge deres Færd over den mægtige Elv, som bruste av sted. De dels rodde, dels staket sig frem og utførte et Arbeidsstykke, som neppe nogen anden vilde være sluppet fra med Livet. Gang paa Gang satte de ogsaa Livet paa Spil, men slap endelig frem, og der undslap da alle Tilskuere et Lettelsens Suk.
Efter at de hadde hugget Hul i Væggen og saaledes var kommet ind i Huset, gik de i gang med at hugge Maskinistens Mor løs. Hun hadde nemlig faat en Stok over sig, da Huset ramlet ned. Det lykkedes ogsaa, og alle fire kom sig over paa Øen like ved. Den gamle Kone var imidlertid saa medtat, at hun døde her. Hendes Lik maatte man la ligge, da Fløternes Baat ikke bar flere end dem og Maskinisten.
Kraftstationen er aldeles ødelagt. Elven har fyldt den med Grus og Slam til opunder Vinduerne.»
Strandet bru etter flomkatastrofen som ble utløst av dambruddet ved Osfallet kraftverk i elva Søndre Osa i Åmot kommune i Hedmark 10. mai 1916. Dette fotografiet er entakelig tatt en av de nærmest påfølgende dagene. Kraftverket ved Osfallet ble satt i drift i oktober 1914. I begynnelsen av mai 1916 kom våren brått, med varme og kraftige regnskurer. Dammen - vannmagasinet til kraftverket - ble fort fylt med vann, og karene som betjente anlegget lyktes ikke med å få åpnet sikkerhetsventilene. Konsekvensen ble at det begynte å sildre vann over nordre damarm. Vannet grov seg et stadig djupere far, og etter hvert fosset det ut. Den kraftige strømmen rev med seg trær, sand, grus og steiner, og grov på denne måten et nytt løp nord for det opprinnelige. Dette løpet gikk rett mot maskinistboligen, som kollapset med to personer i huset, hvorav den ene etter hvert døde. Også kraftstasjonen ble fylt av sand, grus og stein. De store vannmassene grov dessuten kraftig på begge sider av elveløpet, og etterlot seg et landskap der markoverflata var dekt av stein. Flommen rammet også fagverksbrua over vegen mellom Rena i Åmot og Jordet i Trysil (i dag fylkesveg 215, Haugedalsvegen), og den ble liggende ei elva som en demning for stein og trestammer som kom flytende ovenfra.
Mer informasjon om kraftutbygginga ved Osfallet og det påfølgende dambruddet finnes under fanen «Opplysninger».
Title
«Osfaldet efter flommen» (Trykt tekst nederst til venstre på bildeflata)
Fotografs tittel
Dette fotografiet er fra samlinga etter Glomma fellesfløtingsforening og forløperne, Christiania Tømmerdirektion (Øvre Glommens fællesfløtningsforening) og Fredrikstad Tømmerdirektion (Nedre Glommens fællesfløtningsforening). Da det ble klart at det gikk mot avvikling av fløtinga i Glommavassdraget i midten av 1980-åra initierte Norsk Skogbruksmuseum noe som ble kalt «Prosjekt Glomma». Museet satte historikeren Øivind Vestheim og fotografen OT Ljøstad til å følge fløtinga i vassdraget med kamera de siste to fløtingssesongene, mens museumsdirektør Tore Fossum samarbeidet med administrasjonen og styret i Glomma fellesfløting om best mulig ivaretakelse av levningene etter den viktige aktiviteten fløtinga hadde vært. En del installasjoner i vassdrag måtte imidlertid fjernes, slik vassdragslovgivningen forutsatte. Mange husvære ble overdratt til grunneiere for en rimelig pris, og noe ble overlatt til aktører som ville drive formidling av vassdrags- og fløtingshistorie. Arkivene etter virksomheten ble overdratt til Riksarkivet, som valgte å la det bli liggende i en av kontorbygningene ved Fetsund lenser. Ordning av dette materialet ble påbegynt under ledelse av Øivind Vestheim. Etter at det ble etablert et museum ved Fetsund lenser i 1990 har personale derfra hatt det daglige forvaltningsansvaret for protokoll- og dokumentarkivet etter Glomma fellesfløtingsforening. Fotomaterialet etter organisasjonen ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum da fløtinga opphørte. Det besto av 72 album, samt en del «løse» kopier og negativer. OT Ljøstad reproduserte størstedelen av motivene ved hjelp av mellomformatkamera med negativ svart-hvitt-film. Materialet ble også enkelt registrert, i første omgang med stikkord (ofte stedsnavn og opptaksdatoer) som var skrevet inn i albumene. Skanning og fyldigere registrering tas innimellom andre oppgaver, og ettersom samlinga er stor, vil det ta lang tid før dette arbeidet er fullført. Norsk Skogbruksmuseum publiserte i 1998 Øivind Vestheims bok «Fløtning gjennom århundrer» hvor mye av materialet fra «Prosjekt Glomma» og fotografier fra Glomma fellesfløtingsforenings arkiv ble presentert. I 2012 utgav Fetsund lenser/Akershusmuseet ei bok med tittelen «Stemmer fra elva», med Thomas Støvind Berg som hovedforfatter. Denne publikasjonen presenterer mye fotomateriale fra miljøet rundt lensestedet Fetsund.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».