• Telemark Språk- og Realskule, Bø.
    Photo: Telemark Museum (Opphavsrett) * Depicted object has its own license

Telemark Språk- og Realskule, Bø.

• Realskulen
  • Jeg oversetter / gjenforteller en dagbok skrevet av Christian Gunderson, skrevet i 1921 i Snohomish, Washington, USA i 1921.

Christian bruker noen Telemarksuttrykk som jeg ikke har lykkes i å finne forklaringer på via internett og håper at dere kan gi meg litt hjelp.

"....aa om vintrene saa maate eg hjelpe Far aa finne stave aa finne jurkjeppar aa saa skante stave aa Høvle dei, saa eg lerde meg te aa Lagge som dei kalla de, for Far dreiv mykje med det om vintrene."

Når Christian skriver dette har han bodd i USA i ca. 40 år. "Far" er Gunder Saamundsen på Graandokka under Øvre Bø.

Om dere kan hjelpe meg med "stave" - "jurkjeppar" - "skante stave" og "Lagge" - hadde det vært fint.