• Studiofotografi av familie. Brødrene og moren til Julie Lund; sittende fra venstre moren (Julie Henriette Høier Lund), deretter (sannsynligvis) Ragnvald og Halfdan, to små gutter på ca 2-3 år, og de to andre brødrene Wilhelm og Lauritz (rekkefølge ukjent). Fotografert 1910-1917.
    Photo: Lund, Julie A. / Stavanger maritime museum (Opphavsrett)
    Photo: Lund, Julie A. / Stavanger maritime museum (Opphavsrett)

Studiofotografi av familie. Brødrene og moren til Julie Lund; sittende fra venstre moren (Julie Henriette Høier Lund), deretter (sannsynligvis) Ragnvald og Halfdan, to små gutter p...

• Gutten som sitter er Emil Egenæs Lund. min farfar.
  • Menn bak: Ragnvald (min farfar), Halfdan, Wilhelm, Lauritz
  • Det stemmer. Den lille lyse gutten som sitter er farfar: Emil Egenæs Lund.
  • Wilhelm K S H Lund (1877-1931) er nr 2 fra høyre. Han var den første kulturhistorisk ansatte på Kristiansunds Museum, 1907-1912, før han dro til Sverresborg i Trondheim. Han hadde ikke fotoapparat selv, men inspirert av sin søster fikk han leid inn Ole O. Ranheimsæter til å fotodokumentere Kristiansund ca 1910. Dette har blitt til en bok nå i 2019: Lund/Ranheimsæter: Kristiansund for 100 år siden, Nordmøre museums skrifter nr 9. Se også Årbok for Nordmøre museum 2013, med en artikkel om W. Lund s. 26ff. Mvh Odd Wïlliamsen.