• De fire store spesiallagede pontongene som skal løfte stålunderstellet til DP 2 er montert på plattformbeina.  Pontongenes oppdrift kan reguleres, og de skal brukes til heving og slep av understellet, som nå skal taues til land for videre opphogging og gjenvinning.  Kranlekteren Saipem 7000 løftet bort plattformens siste moduler på høstparten året i forveien, og bare stålunderstellet ble stående igjen på havbunnen i en periode vinterstid, før det altså nå fjernes for godt.
    Photo: Ukjent / Norsk Oljemuseum (Opphavsrett)

De fire store spesiallagede pontongene som skal løfte stålunderstellet til DP 2 er montert på plattformbeina. Pontongenes oppdrift kan reguleres, og de skal brukes til heving og s...