• Tidlig byggefase for Ekofisktanken. Kort tid etter utslep fra byggedokken i Jåttåvågen. Stålplater var påsatt og vanntett forseglet på de 12 - 15 nedre nivåene med huller i bølgebryterveggen. Dette for å gi konstruksjonen tilstrekkelig oppdrift under utslepet til, oppankrings- plassen i Hillevåg og den første delen av den videre byggingen, inntil lagrings-cellene i midten var store nok til å gi tilstrekkelig oppdrift for hele konstruksjonen. Da ble mellomrommet mellom bølgebryterveggen og lagercellene vannfylt, og platene fjernet.
To gjenger med dykkere arbeidet med fjerningen: En gjeng på innsiden som løsgjorde platene og en gjeng på yttersiden som innfestet dem for oppheising. Inntil 6 plater om gangen. På bildet kommer et hiv med plater opp mellom bølgebryterveggen og fartøyet som tar imot dem.
Arbeidet måtte gå radig unna, fordi den videre byggingen av Ekofisktanken pågikk kontinuerlig på toppen, og platene måtte være fjernet før nedre del av konstruksjonen var kommet for dypt.
    Photo: Skjerven, Leif-Tore / Norsk Oljemuseum (Opphavsrett)

Tidlig byggefase for Ekofisktanken. Kort tid etter utslep fra byggedokken i Jåttåvågen. Stålplater var påsatt og vanntett forseglet på de 12 - 15 nedre nivåene med huller i bølgebr...