• Vraket av den tyske destroyeren "Hermann Künne" i Herjangen. Kai i forgrunnen.
    Photo: Ukjent fotograf / Sør-Troms Museum (Opphavsrett)

Vraket av den tyske destroyeren "Hermann Künne" i Herjangen. Kai i forgrunnen.

4 comments

• Vraket av tysk destroyer «Hermann Künne» i Trollvika i Herjangen. «Hermann Künne» inngikk i stridskreftene som inntok Narvik 9. april 1940. I sjøslaget 13. april, da overlegne britiske flåteenheter gikk inn i Ofotfjorden, ble de tyske destroyerne innestengt i fjorden og kunne ikke unnslippe. «Hermann Künne» deltok i trefningene til all ammunisjon var brukt opp. Skipet ble så kjørt på land i Trollvika og sprengt i stykker av egen besetning. Kaien på bildet er trolig et provisorium som ble satt opp for lette opphuggingen av vraket.
    Tilsvarende foto på TD.F-34414 og TD.F-10794

• Takk, har lagt inn info. De andre bildene du nevner blir publisert en gang senere (de viser vel i praksis nøyaktig samme motivet).
  • Kaien i Trollviken tilhørte fam Akselsen den sto fram til 1960 tallet . Info fra eldre så blei jageren bombet av engelske fly.
  • Takk for opplysningene! Mvh Sør-Troms Museum