• Kristian Holsts anlegg i Samasjøen. Flere dampskip ligger til kai ved bryggene, sammen med en jekt.
    Photo: Magdalene Norman / Sør-Troms Museum

2 comments

• Tre dampskip med samme skorsteinsmerke (krysslagte vikingøkser), "Sigurd Hund" lesbart på et av dem. Det kan da med sikkerhet slåes fast at vi ser hele flåten til Harstad-rederiet AS Tore Hund samlet ved Kristian Holst's anlegg i Samasjøen i hjembyen en gang mellom februar 1914 og juni 1915. Fra venstre:
    "Asbjørn Selsbane" (ex "Saturnus"), dampskip bygget 1874, 578 brt., kjøpt 1912, solgt aug. 1915.
    "Tore Hund" (ex "Snefond"), dampskip bygget 1898, 387 brt., kjøpt 1908, solgt 1916.
    "Sigurd Hund" (ex "Eros"), dampskip av tre bygget 1900, 454 brt., kjøpt febr. 1914, oppbragt til Cuxhaven av tysk ubåt 23. juni 1915, lasten erklært kontrabande og skipet prisedømt (tatt som krigsbytte). Deretter brukt av tysk marine, forliste 1917.
    Navnene ble senere brukt på andre skip av AS Nordlandslinjen, etablert 1921.
    Kilder: Trondenes skipsregister, Sjøhistorisk database og foto av "Asbjørn Selsbane" som "Saturnus".

• Takk for grundig dokumentasjon!