• Museumsformidler Bjørn Erik Skaug legger til rette fisk for røyking i Norsk Skogbruksmuseums friluftsmuseum på Prestøya i Glomma.  Her er det et varmrøykingsanlegg, hvor det blant annet fyres med eienerbar.  Varmrøyking er en tilberedningsmåte for fisk på linje med koking og steking.  Den forholdsvis svale og kortvarige røykinga har begrenset effekt, og varmrøykt fisk har følgelig ikke like lang holdbarhet som kaldrøykt.  Nytilberedt varmrøykt fisk er imidlertid delikat og velsmakende.  Varmrøykingsanlegg lages gjerne på en bakkekam, med en forholdsvis kort røykkanal fra et punkt nede i bakkeskråningen opp mot ei tønne eller kasse, der fisken henges eller legges, og hvor røyken samles.  Ved Skogmuseets røykeanlegg på Prestøya er det et kasseformet røykkammer med skuffer eller brett med nettingbotn, som fisken legges på.  Kassa dekkes med et strieklede.  Etter innledende fyring med ved, som etterlater seg glør i den nedre delen av røykkanalen, fyres det blant annet med einerbar, som gir fin røyk.  Temperaturen inne i røykekammeret bør være mellom 60 og 80 grader.  Det tar fra 45 minutter til to timer å få fisken serveringsklar, avhengig av fiskens størrelse, fyringa og av hvilket smakspreg som ønskes.  trekasse med skuffer med nettingbotn.  Under jakt- og fiskedagene serveres den varmrøykte fisken direkte fra røykeanlegget, med flatbrød, smør og gjerne lettøl til.  På museet har kassa fisken røykes i vært kalt «Konrads kommode» etter en tidligere medarbeider som ledet fiskerøykinga når det var arrangementer på Prestøya.

Dette fotografiet er tatt under De nordiske jakt- og fiskedager i 1990.  Bjørn Erik Skaug, som ble ansatt ved museet i 1987, var allerede da leder for det arbeidslaget som har røykt fisk under dette arrangementet.  Jakt- og fiskedagsarrangementet i 1990 var for øvrig helt spesielt på den måten at programmet gikk parallelt med Landsskytterstevnet på Terningmoen, og varte i ni dager, i forhåpning om å tiltrekke seg mange av de anslagsvis 12 000 ledsagerne som var ventet sammen med skytterne.  Det var lagt opp til et omfattende program med cirka 70 ulike aktivteter, og det ble investert mye i markedsføring.  Arrangementet fikk over 35 000 besøkende, men arrangørene erfarte nok at ni dager i sammenheng ble i meste laget.  Fra og med 1991 har man nøyd seg med fire jakt- og fiskedager i den andre weekenden i august, uten at besøkstallet har gått dramatisk ned i forhold til storarrangementet i 1990.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Museumsformidler Bjørn Erik Skaug legger til rette fisk for røyking i Norsk Skogbruksmuseums friluftsmuseum på Prestøya i Glomma. Her er det et varmrøykingsanlegg, hvor det blant ...