• Kipebindingskurs under De nordiske jakt- og fiskedager på Norsk Skogmuseum 7. august 2014.  Til venstre i bildet ser vi kurslederen, Samson Øvstebø fra Åkra i Sunnhordland med ei halvferdig kipe mellom hendene.  Til høyre for ham satt kursdeltakerne Turi Gulbrandsen, Magnhild Tallerås og Eina Johnsen.  Kipebinding ble karakterisert som et «rødlistet håndverk», et begrep som henspiller på naturvernets rødlistebegrep, og som refererer til plante- og dyrearter som er utryddingstruet.  Kurslederen Samson Øvstebø lærte kipebinding som 15-åring og har seinere holdt ferdighetene vedlike, sjøl om den tradisjonelle bruken av kiper som bæreredskap for alt fra epler til tørr husdyrgjødsel har opphørt.  Under jakt- og fiskedagene tilbød han to dagskurs, som begge var fulltegnete.  Kipa er lagd på en rektangulær trebotn der det er tappet ned spiler langs ytterkantene.  Mellom disse flettes det kløvde einerspiler i spiralmønster.  Kipebindingskurset ble avviklet på jakt- og fiskedagenes såkalte «håndverkstorg», der publikum fikk møte aktører fra mange ulike håndverk og deres produkter.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Kipebindingskurs under De nordiske jakt- og fiskedager på Norsk Skogmuseum 7. august 2014. Til venstre i bildet ser vi kurslederen, Samson Øvstebø fra Åkra i Sunnhordland med ei h...