• Kipebindingskurs under De nordiske jakt- og fiskedager på Norsk Skogmuseum i Elverum 7. august 2014.  Kipa er et flettet bæreredskap, der det flettes med kløyvd brakje- eller einer på spiler som er tappet ned i en oval trebotn.  Kurslederen, Samson Øvstebø fra Åkra i Kvinnherad, lærte dette handverket som 15-åring.  Han har seinere holdt ferdighetene vedlike, sjøl om den tradisjonelle bruken av kiper til transport av alt fra epler til tørrgjødsel på vestlandsgardene for lengst har opphørt.  Under jakt- og fiskedagene 2014 tilbød han to endagskurs i kipebinding, som ble karakterisert som et «rødlistet håndverk» fordi det var «utryddingstruet».  Her sitter Øvstebø på huk i samtale med husflidskonsulent Magnhild Tallerås (i svart T-skjorte).  De andre kursdeltakerne er Turi Gulbrandsen fra Ullensaker (til venstre) og Eina Johnsen fra Brandval (mellom Tallerås og Øvstebø).
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Kipebindingskurs under De nordiske jakt- og fiskedager på Norsk Skogmuseum i Elverum 7. august 2014. Kipa er et flettet bæreredskap, der det flettes med kløyvd brakje- eller einer...