Tupolev Tu-144 med NATO-betegnelsen Charger, var det første supersoniske transportfly som var produsert. Det ble det første kommersielle transportflyet som oversteg Mach 2 noengang ...
Tupolev Tu-144 med NATO-betegnelsen Charger, var det første supersoniske transportfly som var produsert. Det ble det første kommersielle transportflyet som oversteg Mach 2 noengang, men da måtte etterbrennerne være på. Prototypen fløy første gang 31. desember 1968 nær Moskva, og det var 2 måneder før det franske Concord-flyet fløy for første gang. Charger ligner svært på Concorde og kallenavnet er derfor Concordski. Det ble produsert 16 stk flydyktige Tu-144 Charger. Flyet ble drevet av 4 stk Kuznetsov NK-144 turbovifte motorer og hadde bremseskjerm. Besetningen var på 3 mann. Kapasiteten var på 120-140 passasjerer, men normalt 70-80 passasjerer. Lengden var på 65,50 meter og vingespennet på 28,80 meter.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».