Russisk fly av typen Coot A og under en norsk TF-104G Starfighter med nr. 469.
Ilyushin Il-20 med NATO-betegnelsen Coot A ble første gang sett i 1978. Coot A er et elektronisk etterretning (ELINT) og elektronisk rekognoserings fly. På undersiden av flykroppen ...
Ilyushin Il-20 med NATO-betegnelsen Coot A ble første gang sett i 1978. Coot A er et elektronisk etterretning (ELINT) og elektronisk rekognoserings fly. På undersiden av flykroppen er det montert en kontainer på ca. 10,25 meter lang og ca. 1,15 meter i diameter, som antas å inneholde Side Looking Radar. Videre er det en kontainer på hver side av flyets fremre del, foran vingene. Disse er ca. 4,4 meter lang og 0,88 meter i dybde, og har en dør foran et kamera eller en annen sensor. Coot A har også et stort antall antenner og kupler på forskjellige steder på flykroppen. Coot-A drives av 4 stk turbopropeller. Max fart er 675 km/t.
F- 104G Starfighter er en enmotors allværsjagerbomber som også kan brukes som avskjæringsjager. Motoren er en General Electric J79 turbojet. Den har en toppfart på 2000 km/t eller mach 2,0+ i 10.000 meters høyde. Den er bevæpnet med en M61A1 Vulcan 20 mm maskinkanon. Det var 6 roterende løp som var elektrisk drevet med en skuddhastighet på 4000 skudd i minuttet. Flyet kunne bære forskjellige typer bomber og rakettbeholdere med 2,75 og 5 tommers raketter. Det kunne også bære varmesøkende AIM-9J Sidewinder luft til luft raketter.
18 stk F-104G Starfighter var stasjonert ved 331 skvadron på Bodø hovedflystasjon i tiden 1963 til 1981 samt 4 stk TF-104G Starfighter (2-seter og treningsfly). Det ble fløyet 60956 timer med Starfighter'ne i løpet av disse årene.
About the object
IdentifierNL.07051190
SubjectRussisk fly av typen Coot A og under en norsk TF-104G Starfighter med nr. 469.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».