• Mann sitter og kjører bil, bilde av Karl E. Mølmen som var sjåfør ved Rauma Bilruter, Åndalsnes-Dombås.
    Photo: Gudbrandsdalsmusea (Opphavsrett)

5 comments

• Karl E. Mølmen var en av mange sjåførveteraner i den tidlige rutebiltrafikken Åndalsnes-Dombås 1908-1924. I perioden 1908-1913 kjørte bilene helt til Otta. Jernbanen sørfra ble åpnet til Dombås først i 1913. Det var mange enkeltpersoner og selskaper som deltok i denne trafikken, men jeg tror ikke Rauma Bilruter var noe selskapsnavn. I 1914 gikk flere sammen i Rauma og Romsdalsrutens Auto. Disse bilrutene ble etablert for å få sammenhengendre rute Oslo-Åndalsnes før banen var ferdig utbygd. Det var viktig både for passasjerer og for postforbindelsen. I 1921 var banen forlenget fram til Bjorli, og bilrutene kjørte fra nå bare Bjorli-Åndalsnes. Raumabanen ble åpnet 29. november 1924, og det siste året gikk toget helt til Verma, og bilrutene ble ytterligere forkortet. Etter dette ble det langvarig opphold til rutebiltafikken Åndalsnes-Dombås. I 1941 ble det igjen bilrute fordi NSB ikke hadde materiell nok til å opprettholde lokaltog på banen. Valldal-Åndalsnes Rutebillag startet da en rute som gikk i 40 år. Seinere fikk også NSB Bilruter ruter Ålesund-Åndalsnes-Dombås i korrespondanse med ekspresstogene på Dovrebanen. Dette var en sommerrute fra 1953, og fra 1963 ble det helårsrute. På slutten av 1990-tallet ble det samarbeid med Ålesund Bilruter, Veøy Billag og Lesja Bilruter om gjennomgående bilruter. Høsten 2000 fikk selskapene kjøre gjennomgående rute Ålesund/Molde-Åndalsnes-Dombås-Oslo. Pga. sviktende trafikk ble disse rutene nedlagt i 2012. Dermed var det igjen slutt på sammenhengende bilrute Åndalsnes-Dombås.
  • Tusen takk for info. Dette er viktig for vårt arbeid.
  • Dersom vi ser i Bilboken 1922, for Norge, ser vi at A/S Rauma og Romsdalsrutens Auto hadde 8 biler av merket Chandler. T-166, T-177, T-178, T-179, T-180, T-181, T-182 og T-183. Desse bilene var nok med på den transporten som nevnt ovenfor av Anonym. T-178 er avbildet på bilde FAKf-100335.192593 ved et stort hus som ser ut som hotell. Kanskje Vikebukt, som det står på bildet? Kanskje noen vet mere?
  • Norges Postmuseum har samme bildet, trolig utklipp fra ikke angitt blad/bok. Men da med opplysning om at bildet viser sjåfør Berg og er utlånt av Helge Mølmen.
    Bilen må være produsert før 1. verdenskrig. Datering 1925 kan derfor være tvilsom. Flåten av Chandlere som nevnt av Sæbø er nok fra etter 1. verdenskrig. Finner ikke noe på Digitalt Museum på hans referanser.

• Bildet overfor er gjengitt i Bygdebok for Lesja, bind 1, 1987, side 315. Det følger omtalen av Karl E. Mølmen (1892-1967), Lesjaskog. Det står at han var rutebilsjåfør 1914-1928. Rutene til Åndalsnes tok iallfall slutt i 1924 da Raumabanen ble åpnet. Fra 1921 ble Raumabanen åpnet Dombås-Bjorli, og bilrutene gikk bare Bjorli-Åndalsnes. Se ellers første innlegg (ovenfor) om rutebiltrafikken Dombås-Åndalsnes før Raumabanen åpnet.
    Både Karl Mølmen og Hilmar Berg, Ålesund, var to av mange kjente rutebilsjåfører fra denne tida. Begge er f.eks. omtalt i "Over til rutebil" (Ålesund, 1966), fra rutebiltrafikkens tidlige historie i Møre og Romsdal.
    Denne ruta hadde stor trafikk av passasjerer og post i årene 1908-1924, i påvente av at Raumabanen ble ferdig. Trafikken omfattet langt flere rutebiler enn de som er omtalt i innlegget av Sæbø (ovenfor).
    Det er ellers spørsmål om tidspunkt for fotografering. Da Raumabanen åpnet drog sjåførene til ulike områder, og mange fortsatte rutebilnæringen. To av dem ble kjente rutebileiere i Oslo-området: Peder Engeseth, opprinnelig fra Skodje, og Sivert Mjelva, opprinnelig fra Åndalsnes. Mange av bilene ble solgt, og det er jo ikke umulig at Mølmen har overtatt en av bilene.