History
-
Aksesjon: October 21, 1985
Eierskap
Fotografering: 1925 (ca.)
Eierskap
Classification
-
- BilerOU 493.5
- VeitransportOU 494
License information
- License Copyright
Metadata
- Copies1 Negativ, svart/hvitt1 Digitalt bilde, svart/hvitt
- IdentifierLT-000750
- Alternative nameLT-0047-0004 - Institusjonsintern katalog / liste
- Part of collectionLesja bygdemuseum
- Owner of collectionLesja bygdemuseum
- InstitutionGudbrandsdalsmusea
- Date publishedAugust 16, 2014
- Date updatedFebruary 15, 2020
- DIMU-CODE011014876759
- UUID5f49232f-0bc6-41ff-9d9e-4a106c8878c8
- Tags
5 comments
Anonymous, April 3, 2016
Oddleiv Ringlund, April 4, 2016
Eyolf Sæbø, February 12, 2019
Norges Postmuseum har samme bildet, trolig utklipp fra ikke angitt blad/bok. Men da med opplysning om at bildet viser sjåfør Berg og er utlånt av Helge Mølmen.
https://digitaltmuseum.no/011011735019/transport-bil-rute-lesja-vestlandet-sjafor-berg
Bilen må være produsert før 1. verdenskrig. Datering 1925 kan derfor være tvilsom. Flåten av Chandlere som nevnt av Sæbø er nok fra etter 1. verdenskrig. Finner ikke noe på Digitalt Museum på hans referanser.
Ivar Stav, February 14, 2020
Bildet overfor er gjengitt i Bygdebok for Lesja, bind 1, 1987, side 315. Det følger omtalen av Karl E. Mølmen (1892-1967), Lesjaskog. Det står at han var rutebilsjåfør 1914-1928. Rutene til Åndalsnes tok iallfall slutt i 1924 da Raumabanen ble åpnet. Fra 1921 ble Raumabanen åpnet Dombås-Bjorli, og bilrutene gikk bare Bjorli-Åndalsnes. Se ellers første innlegg (ovenfor) om rutebiltrafikken Dombås-Åndalsnes før Raumabanen åpnet.
Både Karl Mølmen og Hilmar Berg, Ålesund, var to av mange kjente rutebilsjåfører fra denne tida. Begge er f.eks. omtalt i "Over til rutebil" (Ålesund, 1966), fra rutebiltrafikkens tidlige historie i Møre og Romsdal.
Denne ruta hadde stor trafikk av passasjerer og post i årene 1908-1924, i påvente av at Raumabanen ble ferdig. Trafikken omfattet langt flere rutebiler enn de som er omtalt i innlegget av Sæbø (ovenfor).
Det er ellers spørsmål om tidspunkt for fotografering. Da Raumabanen åpnet drog sjåførene til ulike områder, og mange fortsatte rutebilnæringen. To av dem ble kjente rutebileiere i Oslo-området: Peder Engeseth, opprinnelig fra Skodje, og Sivert Mjelva, opprinnelig fra Åndalsnes. Mange av bilene ble solgt, og det er jo ikke umulig at Mølmen har overtatt en av bilene.
Sveinung Berild, February 15, 2020
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».