• Svensk/tysk fly SE-ADM. Ju52 1/m. Test av torpedoer for Luftwaffe i september 1933
    Photo: Norsk Teknisk Museum (Opphavsrett)

1 comment

• Denne beskrivelsen er rimelig misvisende...

Det var det svenske selskapet A/B Flygindustri som utførte ca 60 dropptester av norske F5 flytorpedoer i Horten i 1933. Dette var en del av avtalen som den norske torpedofabrikken gjorde med selskapet ifbm en handel på 5 stk torpedoer.

For torpedofabrikken fikk man på denne måten verdifulle målinger og fotograferinger av flydroppene som bidro til å verifisere virkning og til videreutvikling av Bulls (på den tiden) unike regulerbare luftror som tillot torpedodropp i større høyde og i større hastighet enn hva tilsvarende produsenter kunne levere.

Tyskerne hadde store begrensinger på våpenutvikling iht Versailles-traktaten etter 1. verdenskrig, men brøt jo denne systematisk i hemmelighet. De var selvfølgelig svært interessert i de norske torpedoene, og man iverksatte en operasjon i regi av Abwehr som via det nevnte svenske selskapet fikk ervervet seg de 5 norske torpedoene. Torpedoene ble etter mottak analysert og testet av Schwartzkopf, som kopierte dem og utviklet sine egne versjoner - som via F5 til F5a endte med F5b, som var den primære lufttorpedoen benyttet av Luftwaffe under 2. verdenskrig ved siden av den italienske Whitehead-produserte F5w.

Så ja, torpedoene endte opp i Tyskland, men dette var i utgangspunktet en handel med leveranse til et svensk selskap. At de fungerte som stråmenn for tyskerne var uten Johan Andreas Bull (minedirektør og leder av torpedofabrikken) sin viten.

På 50-tallet ble det fremsatt påstander i en avisartikkel om at Bull hadde levert forsvarshemmeligheter til Tyskland på bakgrunn av denne handelen med svenskene, men påstandene ble mortifisert i en påfølgende rettssak.